A Teacher and Education for Values. Ideas of Father Karol Mazurkiewicz.
Abstract
The aim of the article is to show the views of Father Karol Mazurkiewicz concerning a teacher and education for values. The deliberations contained in this text are a part of the discussion concerning the history of the theory of upbringing and pedeutology. His pedagogical publications became the basis of the analyses and interpretations. The analyses of sources were carried out according to the methodology of the historical and pedagogical research. The article presents the pedeutological ideas developed by the priest against the background of his brief scientific biography. Father Mazurkiewicz compared a teacher to a priest. In the context of the education for values, a distinctive feature of the views of Fr Mazurkiewicz was the formulation of pedagogical principles that play an important role in the educational activity of both lay teachers and members of the clergy dealing with upbringing and teaching. The discussion leads to the conclusion that the ideas related to the teacher’s personality traits and tasks were derived from the concept of upbringing. Fr Mazurkiewicz understood upbringing as shaping a man in accordance with the values such as good, truth and beauty. These ideas have not lost their validity. Therefore, the main intention of the undertaken research is to show that values such as good, truth and beauty can and should be promoted in contemporary schools and in upbringing activities carried out by various institutions. The principles stemming from them have a timeless value in shaping proper interpersonal relations and preparing a person for living in the society.
References
Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929 (1930). Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 237-249).
Pamiętnik szóstego Zjazdu w Poznaniu 8 IV–10 IV 1931 (1932). Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 355).
Pamiętnik siódmego Zjazdu w Wilnie 19 IV–20 IV 1933 (1934). Wilno: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 372, 374 i 285–286).
Pamiętnik ósmego Zjazdu w Częstochowie 15–17 IV 1936, (1937). Kraków: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego (s. 253–288).
Mazurkiewicz K. (1921). Początki Akademii Lubrańskiego w Poznaniu (1519–1535): przyczynek do dziejów rozwoju nauk humanistycznych w Polsce, Poznań: nakładem autora (rozprawa doktorska).
Mazurkiewicz K. (1925). Benedykt Herbest – pedagog – organizator szkoły polskiej XV wieku, kaznodzieja – misjonarz doby reformacji, Poznań: Fiszer i Majewski – Księgarnia Uniwersytecka.
Mazurkiewicz K. (1930a). Program i metoda nauczania pedagogii, w: Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929, Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego”, s. 237–249.
Mazurkiewicz K. (1930b). Przygotowanie pedagogiczno-dydaktyczne profesorów teologii, [w:] Pamiętnik piątego Zjazdu w Łodzi 3 IV–5 IV 1929. Kielce: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego, s. 57–64.
Mazurkiewicz K. (1931). Znaczenie ideałów w samowychowaniu, „Szkoła”.
Mazurkiewicz K. (1933). Czego uczą kryzysy ubiegłych wieków”, Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej.
Mazurkiewicz K. (1934). Duszpasterz wobec nauczycieli, Poznań: Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha i odb. „Wiadomości dla Duchowieństwa” 1933, nr 11–12.
Mazurkiewicz K. (1936). Wobec zagrożeń świata, Poznań: Naczelny Instytut Akcji Katolickiej.
Mazurkiewicz K. (1937a). Ideał duszpasterza młodzieży według wzoru św. Jana Bosko, Poznań: Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha i odb. „Duszpasterz” 1937, nr 6.
Mazurkiewicz K. (1937b). O hasło wychowawcze dzisiejszej doby, w: Pamiętnik ósmego Zjazdu w Częstochowie 15–17 IV 1936, Kraków: Związek Zakładów Teologicznych w Polsce pod wezwaniem św. Jana Kantego, s. 253–288.
Mazurkiewicz K. (1937c). Wychowanie w świetle prawdy chrześcijańskiej, Potulice: „Seminarium Zagraniczne”.
Mazurkiewicz K. (1938). Pedagogika i dydaktyka: wykłady ks. prof. Mazurkiewicza na Wyższym Kursie Pedagogicznym. Koło Naukowe. Towarzystwo Studentów Akademii Handlowej w Poznaniu, Poznań: nakładem autora.
Chmaj L. (1962). Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Gorzejowski K. (1936). Państwowe Seminarium Nauczycielskie Męskie w Kcyni, [w:] T. Eustachiewicz (red.), Seminaria nauczycielskie Poznańskiego Okręgu Szkolnego, Poznań: nakł. Dyrekcyj Seminariów Nauczycielskich, s. 111–196.
Hellwig J. (1993). Ks. Karol Mazurkiewicz (1881–1942) jako teoretyk i historyk wychowania, „Kronika m. Poznania”, nr 1–2, s. 188–195.
Hellwig J. (2001). Dzieje historii wychowania w Polsce i jej twórcy, Poznań: Eruditus.
Kabacińska K. (2008). Mazurkiewicz Karol (1881–1942), [w:] A. Meissner i W. Szulakiewicz (red.), Słownik biograficzny polskiej historii wychowania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 561–565.
Siemianowski A. (1986). Człowiek i prawda, Poznań: „W drodze”.
Skoczylas K. (2017). Wkład „Ateneum Kapłańskiego” w polską dyskusję na temat wychowania do miłości w okresie międzywojennym, „Teologia i Człowiek”, nr 3, s. 172–175.
Skoczylas K. (2018). Związek Zakładów Teologicznych im. św. Jana Kantego w Polsce, „Studia Włocławskie”, t. 20, s. 25–42.
Skoczylas K. (2019). Problematyka pedagogiczna elementem doskonalenia wykładowców teologii w Polsce w latach 1918–1939. „Collectanea Theologica”, nr 1, s. 115–138.
Stróżewski W. (1992). W kręgu wartości, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szczepaniak J. (1997). Troska Kościoła o nauczanie i wychowanie religijne w Polsce w latach 1918-1927, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Szczepaniak J. (1999). Kształcenie i formacja katechetów Kościoła Rzymskokatolickiego w Polsce w latach 1918–1939, Kraków–Czulice: Parafia Rzymskokatolicka świętego Mikołaja.
Szpet J. (2003). Mazurkiewicz Karol (1881–1942), w: Słownik katechetyków polskich XX wieku, R. Czekalski (red.), Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Szulakiewicz W. (2000). Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wierzbicki M. (2011). Nauczyciel w szkole salezjańskiej, Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Wolniewicz B. (1993). Filozofia i wartości. Rozprawy i wypowiedzi, Warszawa: Wydział Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search