Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym

Słowa kluczowe: questing, dziedzictwo kulturowe, literatura questingowa, wartości, literatura dziecięca

Abstrakt

W ostatnich latach w Polsce obserwujemy rosnącą popularność questingu, czyli odmiany gry miejskiej, jako formy turystyki kulturowej. Przedmiotem rozważań prezentowanych w niniejszym artykule były książki dla dzieci autorstwa Beaty Sarnowskiej z serii „Miejskie Tajemnice”, które określane są nieutrwalonym jeszcze w literaturoznawstwie mianem literatury questingowej. Przeprowadzone przez nas badania miały na celu ustalenie, czy możliwe jest transponowanie questingu na formę literacką, oraz czy zabieg ten udał się w przypadku książek Sarnowskiej. Aby odpowiedzieć na te pytania dokonano analizy formalnej, stylistycznej i treściowej utworów w oparciu o zdefiniowane w literaturze przedmiotu cechy questingu. Wykazała ona, że treść badanych książek odzwierciedla najważniejszą cechę questingu, jaką jest popularyzowanie wiedzy o dziedzictwie kulturowym w ramach gry miejskiej. Odnotowano także zgodność analizowanych pozycji z tradycyjnym questem na płaszczyźnie formalnej i stylistycznej. Utwory Sarnowskiej ukazują dzieciom dziedzictwo kulturowe jako wartość, w postaci, która stanowi połączenie preferowanych przez nie form rozrywki (gra) z klasyczną książką, podtrzymując dodatkowo zainteresowanie literaturą.

Biogram autora

Barbara Sapała, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

Adiunkt w Katedrze Literatury i Kultury Krajów Niemieckojęzycznych, zainteresowania i prace badawcze w zakresie kultury i literatury Prus Wschodnich w XIX i XX w.

Bibliografia

Brumann, C. (2014). Heritage agnosticism: A third path for the study of cultural heritage. Social Antropology, 22(2), 173–188.

Chałas, K. i Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej, edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Wydawnictwo KUL.

Clark, D. i Glazer, S. (2004). Questing: A guide to creating community treasure hunts. University Press of New England.

Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27–42.

Czarnecka, K. (2017). Zagadka jako konstytutywna część poetyki questu. Język. Religia. Tożsamość, 2, 189–202.

Czas dzieci. (b.d.). Wielka afera w teatrze lalek. CzasDzieci. https://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,404674a-wielka_afera_teatrze.html

Denek, K., Dymara, B. i Korzeniowska, W. (2009). Dziecko w świecie wielkiej i małej ojczyzny. Impuls.

Droba, G. i Przepióra, S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzi marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie działań Rzeszowa. Modern Management Review, 19(21), 35–45.

Hobsbawm, E. i Ranger, T. (2008). Tradycja wynaleziona (M. Godyń i F. Godyń, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kobyliński, Z. (2012). Dziedzictwo kulturowe – wartość i własność. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot i A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (s. 1143–1158). Wydawnictwo Poznańskie.

Makuch, D.W. (2015). Zalety kulturowej teorii gatunku w pracy historyka literatury na przykładzie polskiej fantastyki naukowej drugiej połowy XIX wieku. Academia.edu. https://www.academia.edu/44819303/Zalety_kulturowej_teorii_gatunku_w_pracy_historyka_literatury_na_przykładzie_polskiej_fantastyki_naukowej_drugiej_połowy_XIX_wieku

Musiał, W. (2017, 16 listopada). Tajemnica krakowskich pocztówek – questing dla juniorów. Juniorowo. https://www.juniorowo.pl/tajemnica-krakowskich-pocztowek-questing-dla-juniorow/

Petrykowski, P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sarnowska, B. (2016). Tajemnica zaginionej kotki. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2017). Tajemnica krakowskich pocztówek. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2019a). Tajemnica profesora w meloniku. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2019b). Tajemnica zielonej teczki. Wydawnictwo Skrzat.

Silberman, N.A. (2015). Heritage places: Evolving conceptions and changing forms. W: W. Logan, M.N. Craith i U. Koch (red.), A companion to heritage studies (s. 29–40). Wiley-Blackwell.

Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako forma komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 195–205.

Torowska, J. (2008). Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

UNESCO. (2003). Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego sporządzona w Paryżu dnia 17 października 2003 r. Dz.U. 2011, nr 172, poz. 1018. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111721018/O/D20111018.pdf

Wilczyński, Ł. (2011, 4 października). Questing – nowy trend w turystyce. Konferencje.pl. https://www.konferencje.pl/art/questing-nowy-trend-w-turystyce,1091.html

Witosz. B. (2001). Gatunek: sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej. Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja, 5(70), 67–85. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85.pdf

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Sławińska, M., & Sapała, B. (2023). Książki questingowe Beaty Sarnowskiej jako narzędzie kształtowania dziecięcej wiedzy o dziedzictwie kulturowym. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 81-95. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.06