Beata Sarnowska’s Questing Books as the Source of Children’s Knowledge of Cultural Heritage
Abstract
In recent years, questing is getting more and more popular in Poland. It is a variant of the urban game as a form of cultural tourism. The subject of the considerations presented in this article includes children’s books written by Beata Sarnowska from the series “Miejskie Tajemnice” (Urban Mysteries), which are referred to as questing literature – a term that has not yet been reinforced in literary studies. We conducted our research in order to determine whether it is possible to transpose questing into a literary form, and whether this procedure succeeded in the case of Sarnowska’s books. To answer these questions, a formal, stylistic and content analysis of the works was carried out based on the features of questing that were defined in literature of the subject. The analyses showed that the content of the books in question reflects the most important feature of questing, which is the popularization of knowledge about cultural heritage in the framework of an urban game. The compatibility of the analysed items with traditional questing on the formal and stylistic level was also noted. Sarnowska’s works show children cultural heritage as a value, in a form that is a combination of their preferred form of entertainment (a game) and a classic book, further sustaining their interest in literature.
References
Brumann, C. (2014). Heritage agnosticism: A third path for the study of cultural heritage. Social Antropology, 22(2), 173–188.
Chałas, K. i Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej, edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Wydawnictwo KUL.
Clark, D. i Glazer, S. (2004). Questing: A guide to creating community treasure hunts. University Press of New England.
Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27–42.
Czarnecka, K. (2017). Zagadka jako konstytutywna część poetyki questu. Język. Religia. Tożsamość, 2, 189–202.
Czas dzieci. (b.d.). Wielka afera w teatrze lalek. CzasDzieci. https://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,404674a-wielka_afera_teatrze.html
Denek, K., Dymara, B. i Korzeniowska, W. (2009). Dziecko w świecie wielkiej i małej ojczyzny. Impuls.
Droba, G. i Przepióra, S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzi marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie działań Rzeszowa. Modern Management Review, 19(21), 35–45.
Hobsbawm, E. i Ranger, T. (2008). Tradycja wynaleziona (M. Godyń i F. Godyń, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kobyliński, Z. (2012). Dziedzictwo kulturowe – wartość i własność. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot i A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (s. 1143–1158). Wydawnictwo Poznańskie.
Makuch, D.W. (2015). Zalety kulturowej teorii gatunku w pracy historyka literatury na przykładzie polskiej fantastyki naukowej drugiej połowy XIX wieku. Academia.edu. https://www.academia.edu/44819303/Zalety_kulturowej_teorii_gatunku_w_pracy_historyka_literatury_na_przykładzie_polskiej_fantastyki_naukowej_drugiej_połowy_XIX_wieku
Musiał, W. (2017, 16 listopada). Tajemnica krakowskich pocztówek – questing dla juniorów. Juniorowo. https://www.juniorowo.pl/tajemnica-krakowskich-pocztowek-questing-dla-juniorow/
Petrykowski, P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Sarnowska, B. (2016). Tajemnica zaginionej kotki. Wydawnictwo Skrzat.
Sarnowska, B. (2017). Tajemnica krakowskich pocztówek. Wydawnictwo Skrzat.
Sarnowska, B. (2019a). Tajemnica profesora w meloniku. Wydawnictwo Skrzat.
Sarnowska, B. (2019b). Tajemnica zielonej teczki. Wydawnictwo Skrzat.
Silberman, N.A. (2015). Heritage places: Evolving conceptions and changing forms. W: W. Logan, M.N. Craith i U. Koch (red.), A companion to heritage studies (s. 29–40). Wiley-Blackwell.
Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako forma komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 195–205.
Torowska, J. (2008). Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
UNESCO. (2003). Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego sporządzona w Paryżu dnia 17 października 2003 r. Dz.U. 2011, nr 172, poz. 1018. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111721018/O/D20111018.pdf
Wilczyński, Ł. (2011, 4 października). Questing – nowy trend w turystyce. Konferencje.pl. https://www.konferencje.pl/art/questing-nowy-trend-w-turystyce,1091.html
Witosz. B. (2001). Gatunek: sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej. Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja, 5(70), 67–85. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85.pdf
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search