Beata Sarnowska’s Questing Books as the Source of Children’s Knowledge of Cultural Heritage

Keywords: questing, cultural heritage, questing literature, values, children’s literature

Abstract

In recent years, questing is getting more and more popular in Poland. It is a variant of the urban game as a form of cultural tourism. The subject of the considerations presented in this article includes children’s books written by Beata Sarnowska from the series “Miejskie Tajemnice” (Urban Mysteries), which are referred to as questing literature – a term that has not yet been reinforced in literary studies. We conducted our research in order to determine whether it is possible to transpose questing into a literary form, and whether this procedure succeeded in the case of Sarnowska’s books. To answer these questions, a formal, stylistic and content analysis of the works was carried out based on the features of questing that were defined in literature of the subject. The analyses showed that the content of the books in question reflects the most important feature of questing, which is the popularization of knowledge about cultural heritage in the framework of an urban game. The compatibility of the analysed items with traditional questing on the formal and stylistic level was also noted. Sarnowska’s works show children cultural heritage as a value, in a form that is a combination of their preferred form of entertainment (a game) and a classic book, further sustaining their interest in literature.

Author Biography

Barbara Sapała, University of Warmia and Mazury in Olsztyn

Adiunkt w Katedrze Literatury i Kultury Krajów Niemieckojęzycznych, zainteresowania i prace badawcze w zakresie kultury i literatury Prus Wschodnich w XIX i XX w.

References

Brumann, C. (2014). Heritage agnosticism: A third path for the study of cultural heritage. Social Antropology, 22(2), 173–188.

Chałas, K. i Łobacz, M. (2020). Przymioty osoby ludzkiej, edukacja aksjologiczna i wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki. Wydawnictwo KUL.

Clark, D. i Glazer, S. (2004). Questing: A guide to creating community treasure hunts. University Press of New England.

Czarnecka, K. (2016). Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku. Język. Religia. Tożsamość, 1, 27–42.

Czarnecka, K. (2017). Zagadka jako konstytutywna część poetyki questu. Język. Religia. Tożsamość, 2, 189–202.

Czas dzieci. (b.d.). Wielka afera w teatrze lalek. CzasDzieci. https://czasdzieci.pl/ksiazki/ksiazka,404674a-wielka_afera_teatrze.html

Denek, K., Dymara, B. i Korzeniowska, W. (2009). Dziecko w świecie wielkiej i małej ojczyzny. Impuls.

Droba, G. i Przepióra, S. (2014). Potencjał gier miejskich i questingu jako narzędzi marketingu terytorialnego – analiza na przykładzie działań Rzeszowa. Modern Management Review, 19(21), 35–45.

Hobsbawm, E. i Ranger, T. (2008). Tradycja wynaleziona (M. Godyń i F. Godyń, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kobyliński, Z. (2012). Dziedzictwo kulturowe – wartość i własność. W: S. Tabaczyński, A. Marciniak, D. Cyngot i A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna. Próba konceptualizacji (s. 1143–1158). Wydawnictwo Poznańskie.

Makuch, D.W. (2015). Zalety kulturowej teorii gatunku w pracy historyka literatury na przykładzie polskiej fantastyki naukowej drugiej połowy XIX wieku. Academia.edu. https://www.academia.edu/44819303/Zalety_kulturowej_teorii_gatunku_w_pracy_historyka_literatury_na_przykładzie_polskiej_fantastyki_naukowej_drugiej_połowy_XIX_wieku

Musiał, W. (2017, 16 listopada). Tajemnica krakowskich pocztówek – questing dla juniorów. Juniorowo. https://www.juniorowo.pl/tajemnica-krakowskich-pocztowek-questing-dla-juniorow/

Petrykowski, P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sarnowska, B. (2016). Tajemnica zaginionej kotki. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2017). Tajemnica krakowskich pocztówek. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2019a). Tajemnica profesora w meloniku. Wydawnictwo Skrzat.

Sarnowska, B. (2019b). Tajemnica zielonej teczki. Wydawnictwo Skrzat.

Silberman, N.A. (2015). Heritage places: Evolving conceptions and changing forms. W: W. Logan, M.N. Craith i U. Koch (red.), A companion to heritage studies (s. 29–40). Wiley-Blackwell.

Smalec, A. (2015). Gry miejskie oraz questing jako forma komunikacji i kreowania wizerunku regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 40, 195–205.

Torowska, J. (2008). Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

UNESCO. (2003). Konwencja UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego sporządzona w Paryżu dnia 17 października 2003 r. Dz.U. 2011, nr 172, poz. 1018. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20111721018/O/D20111018.pdf

Wilczyński, Ł. (2011, 4 października). Questing – nowy trend w turystyce. Konferencje.pl. https://www.konferencje.pl/art/questing-nowy-trend-w-turystyce,1091.html

Witosz. B. (2001). Gatunek: sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej. Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja, 5(70), 67–85. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85/Teksty_Drugie_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r2001-t-n5_(70)-s67-85.pdf

Published
2023-09-30
How to Cite
Sławińska, M., & Sapała, B. (2023). Beata Sarnowska’s Questing Books as the Source of Children’s Knowledge of Cultural Heritage . Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 81-95. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.06