Definicja i klasyfikacja pojęcia innowacji pedagogicznej - przegląd systematyczny
Abstrakt
Artykuł opiera się na systematycznym badaniu przeglądowym, które obejmuje systematyzację, gromadzenie i analizę odpowiednich badań naukowych w dziedzinie pedagogiki związanych z kwestią definicji innowacji pedagogicznej, jej rodzajów i form na pierwszym poziomie szkół podstawowych. Głównym celem badania przeglądowego było zidentyfikowanie definicji pojęcia innowacji pedagogicznej oraz jej klasyfikacji typów, rodzajów i form na pierwszym poziomie szkół podstawowych w literaturze fachowej. Literatura została wybrana zgodnie z kryteriami: badania naukowe i artykuły opublikowane w czasopismach naukowych i periodykach, badania związane z zagadnieniem innowacji pedagogicznych na podstawowym poziomie edukacji, badania opublikowane w ciągu ostatnich 20 lat, badania w języku słowackim, czeskim i angielskim. Zidentyfikowano problemy do rozwiązania na poziomie badawczym. Są to: synonimiczne rozumienie terminów innowacja pedagogiczna i reforma, semantyczne znaczenie słowa innowacja pedagogiczna, innowacja pedagogiczna i jej forma w procesie zmian społecznych, związek innowacji pedagogicznej z procesem innowacji, cykl innowacji, tworzenie warunków w edukacji szkolnej do wprowadzania innowacji pedagogicznych, kryteria klasyfikacji innowacji pedagogicznych.
Bibliografia
Bagalová, Ľ. 2011. Pedagogické inovácie na Slovensku z pohľadu učiteľov a riaditeľov ZŠ. Priblíženie výsledkov výskumu. Štátny pedagogický ústav. https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/vyskumne-ulohy-experimentalne-overovania/pedagogicke_inovacie.pdf
Bagalová, Ľ., & Bizíková, Ľ. (2016). O experimentálnom overovaní pedagogických inovácii. Pedagogika.sk, 7(2), 103–126.
Cerna, L. (2014). Innovation, governance and reform in education. CERI Conference Background Paper. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd.org/education/ceri/CERI%20Conference%20Background%20Paper_formatted.pdf
Cristol, D. (2023, February 1). Pedagogical innovation as a source of professional development. Thot Cursus. https://cursus.edu/en/26546/pedagogical-innovation-as-a-source-of-professional-development
Halasz, G. (2020). Individuální inovační chovaní a charakteristika pracovištĕ: potenciál výzkumu inovací vo vzdelávaní. Studia paedagogica, 25(3), 103–129. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-4.
Halasz, G., & Fazekas, Á. (2021). Who is innovating and how in the education sector? Combining subject and object approaches. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 5(1), 22–35. https://doi.org/10.1556/2059.2021.00042
LaCroix, E. (2020). Pedagogical innovation: New institutional theory and the beyond borders experential learning program. Journal for Social Thought, 4(1), 1–8. https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/jst/article/view/2972/8620
Laurillard, D. (2008). Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3–4), 521–533. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x
Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427
Matulčíková, M. (2005). Inovácie v stratégiách edukačných reforiem (od 80 rokov po súčasnosť v USA a SRN). Paedagogica, 17, 7–26. https://fphil.uniba.sk/fileadmin/fif/katedry_pracoviska/kped/projekty/Archiv_Paedagogica/PAEDAGOGICA_17.pdf
Obdržálek, Z., & Horváthová, K. et al. (2004). Organizácia a manažment školstva. Terminologický a výkladový slovník. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá.
OECD/Eurostat. (2018). Oslo manual 2018: Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation (4th ed.). OECD Publishing.
Page, M.J., McKenzie, J.E., Bossuyt, P.M., Boutron, I., Hoffmann, T.C., Mulrow, C.D., Shamseer, L., Tetzlaff, J.M., Akl, E.A., Brennan, S.E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J.M., Hróbjartsson, A., Lalu, M.M., Li, T., Loder, E.W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic Reviews, 10(89). https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4
Paniagua, A., & Istance, D. (2018). Teachers as designers of learning environments: The importance of innovative pedagogies, educational research and innovation. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085374-en
Petlák, E. (2012). Inovácie v edukačnom procese. Dubnický technologický inštitút.
Porubský, Š., Kosová, B., Doušková, A., Trnka, M., Poliach, V., Fridrichová, P., Adamcová, E., Sabo, R., Lynch, Z., Cachovanová, R., & Simanová L. (2014). Škola a kurikulum – transformácia v slovenskom kontexte. Belianum.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník (4th ed.). Portál.
Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: What works, what doesn’t, and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 10(1), 4–33. https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007
Vincent-Lancrin, S., Jacotin, G., Urgel, J., Kar, S., & González-Sancho, C. (2017). Measuring innovation in education: A journey to the future. OECD Publishing.
Copyright (c) 2023 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: