Definicja i klasyfikacja pojęcia innowacji pedagogicznej - przegląd systematyczny

Słowa kluczowe: innowacja pedagogiczna, definicja, klasyfikacja typów i rodzajów innowacji pedagogicznych, innowacje w edukacji, innowacyjne nauczanie na pierwszym poziomie szkoły podstawowej, systematyczne badanie przeglądowe

Abstrakt

Artykuł opiera się na systematycznym badaniu przeglądowym, które obejmuje systematyzację, gromadzenie i analizę odpowiednich badań naukowych w dziedzinie pedagogiki związanych z kwestią definicji innowacji pedagogicznej, jej rodzajów i form na pierwszym poziomie szkół podstawowych. Głównym celem badania przeglądowego było zidentyfikowanie definicji pojęcia innowacji pedagogicznej oraz jej klasyfikacji typów, rodzajów i form na pierwszym poziomie szkół podstawowych w literaturze fachowej. Literatura została wybrana zgodnie z kryteriami: badania naukowe i artykuły opublikowane w czasopismach naukowych i periodykach, badania związane z zagadnieniem innowacji pedagogicznych na podstawowym poziomie edukacji, badania opublikowane w ciągu ostatnich 20 lat, badania w języku słowackim, czeskim i angielskim. Zidentyfikowano problemy do rozwiązania na poziomie badawczym. Są to: synonimiczne rozumienie terminów innowacja pedagogiczna i reforma, semantyczne znaczenie słowa innowacja pedagogiczna, innowacja pedagogiczna i jej forma w procesie zmian społecznych, związek innowacji pedagogicznej z procesem innowacji, cykl innowacji, tworzenie warunków w edukacji szkolnej do wprowadzania innowacji pedagogicznych, kryteria klasyfikacji innowacji pedagogicznych.

Bibliografia

Bagalová, Ľ. 2011. Pedagogické inovácie na Slovensku z pohľadu učiteľov a riaditeľov ZŠ. Priblíženie výsledkov výskumu. Štátny pedagogický ústav. https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/vyskumne-ulohy-experimentalne-overovania/pedagogicke_inovacie.pdf

Bagalová, Ľ., & Bizíková, Ľ. (2016). O experimentálnom overovaní pedagogických inovácii. Pedagogika.sk, 7(2), 103–126.

Cerna, L. (2014). Innovation, governance and reform in education. CERI Conference Background Paper. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd.org/education/ceri/CERI%20Conference%20Background%20Paper_formatted.pdf

Cristol, D. (2023, February 1). Pedagogical innovation as a source of professional development. Thot Cursus. https://cursus.edu/en/26546/pedagogical-innovation-as-a-source-of-professional-development

Halasz, G. (2020). Individuální inovační chovaní a charakteristika pracovištĕ: potenciál výzkumu inovací vo vzdelávaní. Studia paedagogica, 25(3), 103–129. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-4.

Halasz, G., & Fazekas, Á. (2021). Who is innovating and how in the education sector? Combining subject and object approaches. Journal of Adult Learning, Knowledge and Innovation, 5(1), 22–35. https://doi.org/10.1556/2059.2021.00042

LaCroix, E. (2020). Pedagogical innovation: New institutional theory and the beyond borders experential learning program. Journal for Social Thought, 4(1), 1–8. https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/jst/article/view/2972/8620

Laurillard, D. (2008). Technology enhanced learning as a tool for pedagogical innovation. Journal of Philosophy of Education, 42(3–4), 521–533. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00658.x

Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427–454. https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427

Matulčíková, M. (2005). Inovácie v stratégiách edukačných reforiem (od 80 rokov po súčasnosť v USA a SRN). Paedagogica, 17, 7–26. https://fphil.uniba.sk/fileadmin/fif/katedry_pracoviska/kped/projekty/Archiv_Paedagogica/PAEDAGOGICA_17.pdf

Obdržálek, Z., & Horváthová, K. et al. (2004). Organizácia a manažment školstva. Terminologický a výkladový slovník. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá.

OECD/Eurostat. (2018). Oslo manual 2018: Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation (4th ed.). OECD Publishing.

Page, M.J., McKenzie, J.E., Bossuyt, P.M., Boutron, I., Hoffmann, T.C., Mulrow, C.D., Shamseer, L., Tetzlaff, J.M., Akl, E.A., Brennan, S.E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J.M., Hróbjartsson, A., Lalu, M.M., Li, T., Loder, E.W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., … Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Systematic Reviews, 10(89). https://doi.org/10.1186/s13643-021-01626-4

Paniagua, A., & Istance, D. (2018). Teachers as designers of learning environments: The importance of innovative pedagogies, educational research and innovation. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264085374-en

Petlák, E. (2012). Inovácie v edukačnom procese. Dubnický technologický inštitút.

Porubský, Š., Kosová, B., Doušková, A., Trnka, M., Poliach, V., Fridrichová, P., Adamcová, E., Sabo, R., Lynch, Z., Cachovanová, R., & Simanová L. (2014). Škola a kurikulum – transformácia v slovenskom kontexte. Belianum.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník (4th ed.). Portál.

Serdyukov, P. (2017). Innovation in education: What works, what doesn’t, and what to do about it? Journal of Research in Innovative Teaching & Learning, 10(1), 4–33. https://doi.org/10.1108/JRIT-10-2016-0007

Vincent-Lancrin, S., Jacotin, G., Urgel, J., Kar, S., & González-Sancho, C. (2017). Measuring innovation in education: A journey to the future. OECD Publishing.

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Barčíková, N. (2023). Definicja i klasyfikacja pojęcia innowacji pedagogicznej - przegląd systematyczny. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 135-146. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.10