„Etniczność dzieciństwa” w kontekście refleksji nad (nie)pamięcią dzieciństwa (przypadek dzieciństwa kaszubskiego)

Słowa kluczowe: etniczne dzieciństwo, kaszubskie dzieciństwo, pamięć, miejsca pamięci, Stanisław Janke

Abstrakt

Celem artykułu jest próba rozpoznania znaczenia etniczności dzie-ciństwa dla kulturowego konstruowania tożsamości dzieci etnicznych i tym samym – dla ich kulturowego trwania w ich etnicznej wspólnocie. Autorka podejmuje problem etniczności dzieciństwa na podstawie analizy  zachowanych w kaszubskiej pamięci doświadczeń dzieci. Doświadczenia te są istotne dla konstruowania kaszubskiego dziedzictwa kulturowego i  są ważne dla poczucia tożsamości Kaszubów. Teoretyczną podstawą namysłu są: (1) Teoria kulturowości dzieciństwa (Hannah Arendt, Romana Miller, Jerzy Nikitorowicz). (2) Teoria pamięci i  miejsc pamięci Pierre’a Nory. Tekst składa się z trzech części: Pierwsza to rekonstrukcja koncepcji kulturowego dzieciństwa. Druga jest próbą rekonstrukcji obecnego w pamięci kaszubskiej dzieciństwa przeszłego. Najistotniejszymi tekstami tej części są wybrane dzieła literackie Stanisława Jankego. Twórczość autora posłużyła do rekonstrukcji utopii dzieciństwa kaszubskiego. Trzecia stanowi podsumowanie i jest próbą końcowej refleksji.

Bibliografia

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej (M. Godyń i W. Madej, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.

Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka (A. Łagocka, tłum.). Wydawnictwo Aletheia. Benedict, R. (2005). Wzory kultury (J. Prokopiuk, tłum.). „Muza”.

Drzeżdżon, J. (1992). O edukacji dziecka na Ziemi Kaszubskiej. Zeszyty Naukowe. Pedagogika. Historia Wychowania, 20, 35–50.

Janke, S. (2015). Łiskawica. Wydawnictwo Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.

Janke, J. (2018). Wypowiedź w ramach konferencji: Treści literackie i historyczne w kaszubskiej edukacji językowej. Edukacja kaszubska w nowej podstawie programowej. Gdańsk: 19.03.2018 r. [Nagranie]. Prywatne archiwum autorki.

Janke, S. (2020). Cësk. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

Janke, S. (2021a). Alfabet dlô dzôtkôw. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

Janke, S. (2021b). Mòrzkùlowie. Stowarzyszenie Pisarzy Polskich. Oddział Warszawa, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.

Janke, S. (2023). Bënë bùten. Wydawnictwo Region.

Kurcz, Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Márai, S. (2016). Trzydzieści srebrników (I. Makarewicz, tłum.). Fundacja Zeszytów Literackich.

Miller, R. (1981). Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nikitorowicz, J. (2005). Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(2), 23–30.

Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nora, P. (2020). Między pamięcią a historią. Wybór tekstów (J.M. Kłoczkowski, tłum.). Słowo/Obraz Terytoria.

Sikorski, S. (1973). Wpływ gwary kaszubskiej na początki nauczania szkolnego. Pomerania. Biuletyn Zarządu Głównego Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego, 1(50), 16–21.

Synak, B. (2010). Moja kaszubska stegna. Wydawnictwo Bernardinum.

Opublikowane
2023-09-30
Jak cytować
Kożyczkowska, A. (2023). „Etniczność dzieciństwa” w kontekście refleksji nad (nie)pamięcią dzieciństwa (przypadek dzieciństwa kaszubskiego). Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 18(3(70), 13-25. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.01