“Ethnicity of Childhood” in the Context of Reflection on the (Un)Memory of Childhood (the Case of Kashubian Childhood)

Keywords: ethnicity of childhood, Kashubian childhood, memory, places of memory, Stanisław Janke

Abstract

The aim of the text is an attempt to recognition meaning ethnicity of childhood for the cultural construction of the identity of ethnic children, and thus – for their cultural survival in their ethnic community. The author shows the problem of childhood ethnicity based on the analysis of Kashubian children’s experiences preserved of Kashubian memory. These experiences are significant for the construction of the Kashubian cultural heritage and important for the sense of Kashubian identity. The theoretical basis for the reflection is: (1) The theory of childhood culture (Hannah Arendt, Romana Miller, Jerzy Nikitoro-wicz). (2) Pierre Nora’s theory of memory and places of memory. The text consists of four main parts: The first is reconstruction of the concept of “cultural childhood.” The second is an attempt to reconstruct the past childhood present in Kashubian memory. The essential texts of this part are selected literary works by Stanisław Janke. The author’s work was the basis for the reconstruction of the utopia of Kashubian childhood. The third is Summary and reflection closing the text.

References

Arendt, H. (1994). Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń z myśli politycznej (M. Godyń i W. Madej, tłum.). Wydawnictwo Aletheia.

Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka (A. Łagocka, tłum.). Wydawnictwo Aletheia. Benedict, R. (2005). Wzory kultury (J. Prokopiuk, tłum.). „Muza”.

Drzeżdżon, J. (1992). O edukacji dziecka na Ziemi Kaszubskiej. Zeszyty Naukowe. Pedagogika. Historia Wychowania, 20, 35–50.

Janke, S. (2015). Łiskawica. Wydawnictwo Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego.

Janke, J. (2018). Wypowiedź w ramach konferencji: Treści literackie i historyczne w kaszubskiej edukacji językowej. Edukacja kaszubska w nowej podstawie programowej. Gdańsk: 19.03.2018 r. [Nagranie]. Prywatne archiwum autorki.

Janke, S. (2020). Cësk. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

Janke, S. (2021a). Alfabet dlô dzôtkôw. Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

Janke, S. (2021b). Mòrzkùlowie. Stowarzyszenie Pisarzy Polskich. Oddział Warszawa, Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie.

Janke, S. (2023). Bënë bùten. Wydawnictwo Region.

Kurcz, Z. (2022). Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Márai, S. (2016). Trzydzieści srebrników (I. Makarewicz, tłum.). Fundacja Zeszytów Literackich.

Miller, R. (1981). Socjalizacja – wychowanie – psychoterapia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nikitorowicz, J. (2005). Mikroświat dziecka w ustawicznym procesie kreowania tożsamości. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(2), 23–30.

Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Nora, P. (2020). Między pamięcią a historią. Wybór tekstów (J.M. Kłoczkowski, tłum.). Słowo/Obraz Terytoria.

Sikorski, S. (1973). Wpływ gwary kaszubskiej na początki nauczania szkolnego. Pomerania. Biuletyn Zarządu Głównego Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego, 1(50), 16–21.

Synak, B. (2010). Moja kaszubska stegna. Wydawnictwo Bernardinum.

Published
2023-09-30
How to Cite
Kożyczkowska, A. (2023). “Ethnicity of Childhood” in the Context of Reflection on the (Un)Memory of Childhood (the Case of Kashubian Childhood). Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 13-25. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.01