Metodyczne aspekty zaznajamiania uczniów klas I-III z wiedzą matematyczną
Abstrakt
Współczesna dydaktyka matematyki w edukacji wczesnoszkolnej wiele uwagi poświęca problemowi, jak uczyć, aby uprzystępnić dzieciom, znajdującym się na poziomie myślenia praktycznego i obrazowo-ruchowego, poznawanie treści pojęć matematycznych z natury swej abstrakcyjnych. Do realizacji zamierzonych celów, oprócz metod nauczania, nauczyciel potrzebuje także odpowiednich form i środków dydaktycznych. W celu uatrakcyjnienia nauki warto jest korzystać z różnych pomocy naukowych, zarówno tych dostępnych w sklepach, jak i tych przygotowanych przez same dzieci. Dzięki nim uczniowie rozwijają swoją aktywność, samodzielność oraz twórczość i pomysłowość. Nauczyciel jest wówczas kreatorem czasu i przestrzeni pracy dziecka. Niniejszy artykuł porusza wszystkie te aspekty procesu nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej.Bibliografia
Bieluga K., Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci klas początkowych. Diagnoza i terapia, Uniwersytet Śląski, Katowice 1985.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Edukacja Polska, Warszawa 2009.
Jąder M., Efektywne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.
Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2011.
Karbowniczek J., Pastuszka U., Gry i zabawy matematyczne na wakacjach, „Życie Szkoły”, (2006)6, s. 40-46.
Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, AJD, Częstochowa 2008.
Klus- Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2004.
Mason J., Burton L., Stacey K., Matematyczne myślenie, WSiP, Warszawa 2005.
Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK Sp.j., Opole 2011.
Pasymowska R., Możliwości wzbogacenia zajęć matematycznych w nauczaniu zintegrowanym,[w:] Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły: szkice z teorii i praktyki kształcenia, red. M. Nowicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2002.
Pawelec L., Rola nauczyciela w kształtowaniu pojęć matematycznych, „Nauczanie Początkowe”, (2012/2013)2, s. 24-33.
Semadeni Z., red., Nauczanie początkowe matematyki, t. 1, WSiP, Warszawa 1981.
Semedeni Z., Matematyka w edukacji początkowej jako fundament całej matematyki szkolnej, „Nauczanie Początkowe”, (2012/2013)1, s. 7-43.
Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.
Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowanie w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
Stawecka A., Rozwój aktywności poznawczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Teoretyczne Podstawy Edukacji Wczesnoszkolnej”, (2009/ 2010)3, s. 7-16.
Treliński G., Działania prowadzące do wyuczania bezradności matematycznej, „Nauczanie Początkowe”, (2007/2008)4, s. 46-61. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1977.
Copyright (c) 2013 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: