Methodological aspects of the familiarization of students from classes I to III with mathematical knowledge

  • Aneta Spodniewska Katolicki Uniwersytet Lubelski
Keywords: mathematics, mathematical thinking, mathematical activity, aims and content of teaching, teaching methods, teaching concepts, teaching aids, mathematical ability, difficulty in teaching

Abstract

Contemporary mathematics teaching in early childhood education pays much attention to the problem of how to teach in order to facilitate a child located at the practical thinking level and image-motor content cognition of mathematical concepts that are abstract by nature. To achieve those objectives, in addition to teaching methods, the teacher also needs appropriate forms and means of teaching. In order to make the teaching more attractive it is good to use a variety of teaching aids, those available in stores, as well as those prepared by the children themselves. Thanks to them, students develop their activity, independence, creativity and ingenuity. The teacher acts then as the creator of time and space for child own work. This article covers all these general aspects of teaching mathematics in early childhood education.

References

Bieluga K., Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i w szkole, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych klas I-III szkoły podstawowej. Poradnik dla nauczyciela, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Niepowodzenia w uczeniu się matematyki u dzieci klas początkowych. Diagnoza i terapia, Uniwersytet Śląski, Katowice 1985.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz wskazówki prowadzenia zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole, Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Jąder M., Efektywne metody pracy z dziećmi, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.

Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, WAM, Kraków 2011.

Karbowniczek J., Pastuszka U., Gry i zabawy matematyczne na wakacjach, „Życie Szkoły”, (2006)6, s. 40-46.

Karbowniczek J., Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej po wprowadzeniu reformy systemu oświaty, AJD, Częstochowa 2008.

Klus- Stańska D., Kalinowska A., Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2004.

Mason J., Burton L., Stacey K., Matematyczne myślenie, WSiP, Warszawa 2005.

Nowik J., Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK Sp.j., Opole 2011.

Pasymowska R., Możliwości wzbogacenia zajęć matematycznych w nauczaniu zintegrowanym,[w:] Nauczyciel i uczeń w przestrzeniach szkoły: szkice z teorii i praktyki kształcenia, red. M. Nowicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2002.

Pawelec L., Rola nauczyciela w kształtowaniu pojęć matematycznych, „Nauczanie Początkowe”, (2012/2013)2, s. 24-33.

Semadeni Z., red., Nauczanie początkowe matematyki, t. 1, WSiP, Warszawa 1981.

Semedeni Z., Matematyka w edukacji początkowej jako fundament całej matematyki szkolnej, „Nauczanie Początkowe”, (2012/2013)1, s. 7-43.

Siwek H., Czynnościowe nauczanie matematyki, WSiP, Warszawa 1998.

Siwek H., Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowanie w matematyce szkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

Stawecka A., Rozwój aktywności poznawczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Teoretyczne Podstawy Edukacji Wczesnoszkolnej”, (2009/ 2010)3, s. 7-16.

Treliński G., Działania prowadzące do wyuczania bezradności matematycznej, „Nauczanie Początkowe”, (2007/2008)4, s. 46-61. Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1977.

Published
2016-07-05
How to Cite
Spodniewska, A. (2016). Methodological aspects of the familiarization of students from classes I to III with mathematical knowledge. Elementary Education in Theory and Practice, 8(28/2), 57-74. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/288