Wprowadzenie

Słowa kluczowe: STEAM, zrównoważony rozwój

Abstrakt

Szkoła jako organizacja życia zbiorowego, w której następuje przygotowanie ucznia do kreowania przyszłości, jest idealną przestrzenią do rozwijania koncepcji STEAM i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju (EZR), określanej również edukacją dla przyszłości. Oba podejścia rozwijają się dynamicznie i uważane są za przyszłość edukacji XXI wieku. We współczesnej szkole nie zawsze jednak zwraca się uwagę na umiejętności, które są tak bardzo potrzebne do radzenia sobie w obecnej rzeczywistości, pełnej szybkich i trudnych do przewidzenia zmian. Można zauważyć narastającą potrzebę wypracowania założeń skutecznej koncepcji zrównoważonego rozwoju (ZR), a także edukacji, która odpowiadałaby za przygotowanie pokoleń do jej realizacji. STEAM i EZR, jako koncepcje edukacyjne, chcą wyposażyć uczniów w umiejętności, wiedzę i kompetencje oraz zachęcić do podjęcia działań i zaangażowania się na rzecz bardziej zrównoważonego życia. 
Dyskusja nad modernizacją edukacji jest niezmiennie związana z jej reformowaniem, a potrzeba unowocześnienia jest na stałe wpisana w kondycję szkoły. W jakim kierunku powinny podążać te reformy? Co jest sednem unowocześnienia szkoły? Pytania możemy mnożyć, ale – jak podkreśla Międzynarodowa Komisja do spraw Edukacji dla XXI wieku – zasadniczy kierunek tych zmian wyznacza przyszłość, musimy „myśleć o naszej przyszłości i wspólnie ją budować” (Delors, 1998).

Bibliografia

Delors, J. (Ed.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (W. Rabczuk, Trans.). Stowarzyszenie Oświatowców Polskich – Wydawnictwo UNESCO.
Opublikowane
2024-12-24
Jak cytować
Szewczuk, K., & Szczotka, M. (2024). Wprowadzenie. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(4(75), 7-8. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/3648