Pedagogika zabawy w edukacji muzycznej uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej – raport z badań
Abstrakt
Zajęcia prowadzone w szkole powinny być przestrzenią, w której uczniowie mają możliwość pełnego rozwoju, odkrywania siebie, rozbudzania i rozwijania swojego potencjału i pasji oraz zdobywania niezbędnej wiedzy do prawidłowego funkcjonowania w świecie. Stosowanie odpowiednio dobranych i wyselekcjonowanych metod podczas zajęć jest bardzo istotne, aby stworzyć im środowisko, w którym mogą się kształcić i rozwijać. Pedagogika zabawy, to bogactwo metod, które oferują szereg korzyści i zalet płynących z nauki poprzez zabawę. Zabawa wyzwala w dziecku radość, stwarza przestrzeń do bycia sobą, eksplorowania, twórczości oraz doskonali kompetencje niezbędne do życia. Pedagogika zabawy stwarza również bardzo korzystne warunki do pracy z dziećmi na zajęciach muzycznych. Wolność i dynamika zabawy idealnie komponuje się z muzyczną działalnością dziecka. Głównym celem badań było poznanie funkcjonowania dzieci podczas zajęć muzycznych z wykorzystaniem pedagogiki zabawy. W pracy posłużono się metodą jakościowych badań terenowych. Badania zostały przeprowadzone w Szkole Podstawowej im. Bogdana Jańskiego w Krakowie. Wyniki badań sugerują, że pedagogika zabawy stwarza przyjazne środowisko do rozwijania i kształtowania różnorodnych kompetencji dzieci podczas zajęć muzycznych.
Bibliografia
Babbie, E. (2008). Podstawy badań społecznych (W. Betkiewicz, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Babbie, E. (2019). Badania społeczne w praktyce (W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski & M. Mozga, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bissinger-Ćwierz, U. (2007). Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Wydawnictwo „Klanza”.
Bogdanowicz, E. (2015). Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Burczyk, I. (2019). Innowacyjność metody aktywnego słuchania muzyki. W: U. Szuścik & R. Raszka (Eds.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Vol. 2: Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce (pp. 85–93). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Choczyński, M. (2013). Elementy społecznego charakteru wychowania w pedagogice waldorfskiej. Seminare. Poszukiwania naukowe, 33, 165–178.
Kataryńczuk-Mania, L. (2022). Edukacja muzyczna dzieci z perspektywy pedagogicznej i profilaktyczno-terapeutycznej. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kędzior-Niczyporuk, E. (2008). Pedagogika zabawy jako metodyka pracy z grupą. Śląska Biblioteka Cyfrowa. https://www.sbc.org.pl/dlibra/publication/edition/10086
Kierzkowska, K. (2018) Nowoczesny Taniec Edukacyjny R. Labana w edukacji wczesnoszkolnej. Muzyka Historia Teoria Edukacja, 8(6), 83–92.
Konieczna-Nowak, L. (2013). Wprowadzenie do muzykoterapii. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Mardell, B., Ryan, J., Krechevsky, M., Baker, M., Schulz, S., & Constant, Y. L. (2023). A pedagogy of play: Supporting playful learning in classrooms and schools. Project Zero.
Sacher, W. A. (2015). Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Copyright (c) 2024 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: