Szkoła miejscem promowania dobrostanu uczniów edukacji elementarnej

Słowa kluczowe: dobrostan, słuchanie głosu dzieci, edukacja elementarna, szkoła, kultura szkoły

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie uwarunkowań - umiejscowionych w polu edukacji - znaczących dla dobrostanu dziecka w młodszym wieku szkolnym. Przedmiotem analizy uczyniono wybrane opisy kategorii dobrostanu, dylematy dbałości o dobrostan w szkole, sposoby promowania dobrostanu w kulturze szkoły. Podjęta problematyka badawcza wyraża się w pytaniach: 1) Jakie wątpliwości powstają, gdy mowa jest o dobrostanie dziecka? Co i dla kogo oznacza dbałość o dobrostan psychiczny dziecka w edukacji? Rozważania dotyczą trzech obszarów. Pierwszy, przedstawia opis kategorii dobrostanu, przytacza wyniki badań nad znaczeniem szkoły dla poczucia dobrostanu dzieci. Opis szkoły, jako miejsca wspierania dobrostanu, stanowi przedmiot analiz w drugiej części tekstu. Dostrzegając potrzebę odejścia od ignorowania głosu dzieci we wspieraniu dobrostanu, przedstawiono założenia promowania dobrostanu wszystkich społeczności szkolnych. Część trzecia to opis kultury szkoły, jako miejsca wspierającego poczucie dobrostanu. Końcowa część obejmuje konkluzje. Mimo, że dzieci w różny sposób postrzegają to, co jest ważne dla dobrego samopoczucia, to w dyskusjach nad dobrostanem ich głos jest zwykle pomijany. W kontekście dobrostanu uczniów za cenne uznano podejście partycypacyjne, które wspiera dobrostan wszystkich społeczności szkoły.

Bibliografia

Babicka-Wirkus, A. i Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 95–104. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.40.09

Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dex, S. i Holingworth, K. (2012). Children’s and young people’s voices on their wellbeing. Childhood Wellbeing Research Centre. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7a0d7eed915d6d99f5cce3/CWRC-00108-2012.pdf

Dłużniewska, A. i Kuracki, K. (2023). Emocje i potrzeby w przestrze¬ni szkolnej dzieci 10-letnich. Psychologiczno-lingwistyczna analiza narracji osobistych w świetle protokołu Global Tales. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42(3), 25–39. https://doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.25-39

Dryl, E. (2001). Interakcja wychowawcza. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Edwards, R., Byrne, J. i Grace, M. (2024). Enabling pupils to flourish: Six evidence-based principles of whole-school wellbeing promotion. Frontiers in Public Health, 12, https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1335861

Farnicka, M. i Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 31(4), 77–91, https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5648

Fortuin, B., Chinapaw, M., Verlinden, E., Brons, A., Kösters, M. i Hoogsteder, M. (2024). Children’s perspectives on health and wellbeing: A concept mapping study. Journal of Pediatric Nursing, 79, 141–149. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.09.005

Guz, S. (2018). Dziecko i dzieciństwo w percepcji dzieci kończących edukację przedszkolną i wczesnoszkolną. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(1), 95–109. https://doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.95-109

Jarosz, E. (2017). Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Pedagogika Społeczna, 16(2/64), 57–81, https://www.researchgate.net/publication/322288797

Jarosz, E. (2025). Rekomendacje. W: UNICEF, Prawa dziecka w Polsce 2024 (s. 86–96). Stowarzyszenie Polski Komitet Narodowy UNICEF. https://unicef.pl/co-robimy/baza-wiedzy/raporty-unicef/prawa-dziecka-w-polsce-2024

Klus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty (t. 5, s. 93–112). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Klus-Stańska, D. i Gawlicz, K. (2013). Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego. W: D. Dahlberg, P. Moss, i A Pence, (red.), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny (K. Gawlicz, tłum.), (s. 7–17). Wydawnictwo Naukowe DSW.

Krzychała, S. i Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte kultury szkoły. W: D. Gołębniak i H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie (s. 57–74). Wydawnictwo Naukowe DSW.

Kusztal, J. i Turczyk, M. (2018). Witraże dziecięcego „bycia w życiu” – dobrostan versus obrazy codzienności. Problemy Wczesnej Edukacji, 43(4), 86–95. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.08

Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Samborska, I. (2018). Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4/50), 13–25. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.13

Segiet, K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia (M. Szymczak, tłum.). Media Rodzina.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Strózik, D., Strózik, T. i Szwarc, K. (2016). The subjective well-being of school children. The first findings from the children’s worlds study in Poland. Child Indicators Research, 9(1), 39–50. https://doi.org/10.1007/s12187-015-9312-8

Taylor, L.J., De Neve, J.-E., DeBorst, L. i Khanna, D. (2022). Wellbeing in education in childhood and adolescence. Wellbeing Reasearch Centre, University of Oxford, International Baccalaureate Organisation. https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/research/pdfs/wellbeing-in-schools-in-childhood-and-adolescence-final-report.pdf

Urbina-Garcia, A. (2024). Do we listen to what makes children happy? A systematic literature review of voices of children aged 3–7 years in educational research. Journal of Happiness and Health, 4(2), 46–62. https://doi.org/10.47602/johah.v4i2.74

Valentini, M. i Giontarelli, R. (2022). How emotions influence the psychophysical well-being of children. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 41(4), 102–126, https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.103-126

Zamojski, P. (2006). Dialektyka profesjonalizmu: myślenie jako przedmiot odpowiedzialności (nie)profesjonalnej. Rocznik Pedagogiczny, 29, 119-130.

Opublikowane
2025-06-30
Jak cytować
Grochowalska, M. (2025). Szkoła miejscem promowania dobrostanu uczniów edukacji elementarnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 20(2(77), 31-42. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.02