Polish School as a Place to Promote the Well-Being of Elementary Education Students

Keywords: well-being, listening to children's voice, elementary education, school, school culture

Abstract

The aim of the article is to show the conditions – located in the field of education – significant for the well-being of a child at an earlier school age. The subject of the analysis includes selected descriptions of the category of well-being, dilemmas of caring for well-being at school, and methods of promoting well-being in the culture of the school. The research issues undertaken are expressed in the questions: 1) What doubts arise when talking about the well-being of a child? What does caring for a child’s mental well-being in education mean for particular people? The considerations concern three areas. The first one presents a description of the category of well-being, and cites the results of research on the importance of school for the sense of well-being of children. The description of the school as a place supporting well-being is the subject of analyses in the second part of the text. Recognising the need to move away from ignoring the voice of children in supporting well-being, the assumptions of promoting the well-being of all school communities are presented. The third part is a description of the culture of the school as a place supporting the sense of well-being. The final part includes conclusions. Although children have different perceptions of what is important for well-being, their voices are often overlooked in discussions about well-being. In the context of student well-being, a participatory approach that supports the well-being of all school communities has been found to be valuable.

References

Babicka-Wirkus, A. i Groenwald, M. (2018). Głos dziecka w przedszkolu – między swobodą wypowiedzi a milczeniem. Problemy Wczesnej Edukacji, 40(1), 95–104. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.40.09

Czapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Dex, S. i Holingworth, K. (2012). Children’s and young people’s voices on their wellbeing. Childhood Wellbeing Research Centre. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7a0d7eed915d6d99f5cce3/CWRC-00108-2012.pdf

Dłużniewska, A. i Kuracki, K. (2023). Emocje i potrzeby w przestrze¬ni szkolnej dzieci 10-letnich. Psychologiczno-lingwistyczna analiza narracji osobistych w świetle protokołu Global Tales. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 42(3), 25–39. https://doi.org/10.17951/lrp.2023.42.3.25-39

Dryl, E. (2001). Interakcja wychowawcza. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Edwards, R., Byrne, J. i Grace, M. (2024). Enabling pupils to flourish: Six evidence-based principles of whole-school wellbeing promotion. Frontiers in Public Health, 12, https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1335861

Farnicka, M. i Liberska, H. (2015). Uwarunkowania poczucia dobrostanu psychicznego u dzieci w środowisku szkolnym. Problemy Wczesnej Edukacji, 31(4), 77–91, https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.5648

Fortuin, B., Chinapaw, M., Verlinden, E., Brons, A., Kösters, M. i Hoogsteder, M. (2024). Children’s perspectives on health and wellbeing: A concept mapping study. Journal of Pediatric Nursing, 79, 141–149. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2024.09.005

Guz, S. (2018). Dziecko i dzieciństwo w percepcji dzieci kończących edukację przedszkolną i wczesnoszkolną. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 37(1), 95–109. https://doi.org/10.17951/lrp.2018.37.1.95-109

Jarosz, E. (2017). Dziecko i dzieciństwo – pejzaż współczesny. Rzecz o badaniach nad dzieciństwem. Pedagogika Społeczna, 16(2/64), 57–81, https://www.researchgate.net/publication/322288797

Jarosz, E. (2025). Rekomendacje. W: UNICEF, Prawa dziecka w Polsce 2024 (s. 86–96). Stowarzyszenie Polski Komitet Narodowy UNICEF. https://unicef.pl/co-robimy/baza-wiedzy/raporty-unicef/prawa-dziecka-w-polsce-2024

Klus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty (t. 5, s. 93–112). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Klus-Stańska, D. i Gawlicz, K. (2013). Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego. W: D. Dahlberg, P. Moss, i A Pence, (red.), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny (K. Gawlicz, tłum.), (s. 7–17). Wydawnictwo Naukowe DSW.

Krzychała, S. i Zamorska, B. (2012). Zamknięte i otwarte kultury szkoły. W: D. Gołębniak i H. Kwiatkowska (red.), Nauczyciele. Programowe (nie)przygotowanie (s. 57–74). Wydawnictwo Naukowe DSW.

Kusztal, J. i Turczyk, M. (2018). Witraże dziecięcego „bycia w życiu” – dobrostan versus obrazy codzienności. Problemy Wczesnej Edukacji, 43(4), 86–95. https://doi.org/10.26881/pwe.2018.43.08

Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Samborska, I. (2018). Perspektywa „dobra dziecka” w badaniach nad dzieciństwem. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13(4/50), 13–25. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.50.13

Segiet, K. (2011). Dziecko i jego dzieciństwo w perspektywie naukowego poznania i doświadczania rzeczywistości. Studium pedagogiczno-społeczne. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Seligman, M.E.P. (2011). Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia (M. Szymczak, tłum.). Media Rodzina.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Strózik, D., Strózik, T. i Szwarc, K. (2016). The subjective well-being of school children. The first findings from the children’s worlds study in Poland. Child Indicators Research, 9(1), 39–50. https://doi.org/10.1007/s12187-015-9312-8

Taylor, L.J., De Neve, J.-E., DeBorst, L. i Khanna, D. (2022). Wellbeing in education in childhood and adolescence. Wellbeing Reasearch Centre, University of Oxford, International Baccalaureate Organisation. https://www.ibo.org/globalassets/new-structure/research/pdfs/wellbeing-in-schools-in-childhood-and-adolescence-final-report.pdf

Urbina-Garcia, A. (2024). Do we listen to what makes children happy? A systematic literature review of voices of children aged 3–7 years in educational research. Journal of Happiness and Health, 4(2), 46–62. https://doi.org/10.47602/johah.v4i2.74

Valentini, M. i Giontarelli, R. (2022). How emotions influence the psychophysical well-being of children. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 41(4), 102–126, https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.4.103-126

Zamojski, P. (2006). Dialektyka profesjonalizmu: myślenie jako przedmiot odpowiedzialności (nie)profesjonalnej. Rocznik Pedagogiczny, 29, 119-130.

Published
2025-06-30
How to Cite
Grochowalska, M. (2025). Polish School as a Place to Promote the Well-Being of Elementary Education Students. Elementary Education in Theory and Practice, 20(2(77), 31-42. https://doi.org/10.35765/eetp.2025.2077.02