Kompetencje 4K wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Abstrakt
Głównym celem niniejszego artykułu jest przedstawienie pilotażowych badań dotyczących kompetencji krytycznego myślenia, kooperacji, kreatywności i komunikacji przeprowadzonych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z terenów województwa opolskiego. Celem teoretyczno – poznawczym podjętych badań była diagnoza poziomu kompetencji 4k wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z terenów województwa opolskiego. Celem praktyczno-wdrożeniowym było wypracowanie zaleceń praktycznych związanych z podnoszeniem przez nauczycieli kompetencji z tego zakresu. Problematyka badawcza była związana z pytaniem: jakie kompetencje 4k deklarują badani nauczyciele w ramach samooceny? W badaniach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, technikę ankiety. Do badań wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety. Narzędzie badawcze składało się z czterech różnych skal, których przedmiotem oceny były cechy badanego zjawiska na pięciostopniowej skali szacunkowej, porządkowej. Pierwsza skala dotyczyła kreatywności, druga – krytycznego myślenia, trzecia – komunikacji i czwarta kooperacji. Wyniki badań przedstawiały jak swoje kompetencje oceniają badani nauczyciele. Wnioski badań stanowiły interpretację zależności pomiędzy poszczególnymi zmiennymi, które były obliczone za pomocą programu statystycznego JASP. Analiza danych wykazała jak nauczyciele z poszczególnych grup wiekowych oceniają poziom swojej innowacyjności, samodzielności i prokreatywności dydaktycznej, a także swoje praktyki edukacyjne. W szczególności zauważono różnice istotne statystycznie wśród nauczycieli w wieku 35-46 lat oraz ze stopniem zawodowym nauczyciela mianowanego. Grupy te oceniały swoje predyspozycje zawodowe wyżej od pozostałych.
Bibliografia
Auzina, A. (2018). Teacher competences for facing challenges of globalisation in education. Journal of Education Culture and Society, 2, 24-37. doi: 10.15503/jecs20182.24.37
Budiyanto, Kabri, Harapan, E., Purwanto, M.B. (2024). 21st Century English Learning: a Revolution in Skills, Critical Thinking, Creativity, and Visual Communication. Asian Journal of Applied Education (AJAE), 1(3), 43-54. https://doi.org/ 10.55927/ajae.v3i1.7841
Burieva, K.E. (2025). Fostering critical thinking, communication, collaboration, and creativity in education: global experiences and local implications. American Journal of Innovation in Science, Research And Development, 2(2), 33-37.
Graham-Clay, S. (2024). Communicating With Parents 2.0: Strategies for Teachers. School Community Journal, 1, (34), 9-60.
Gralewski, J. (2016). Teachers’ Beliefs About Creativity and Possibilities for its Development in Polish High Schools: A Qualitative Study. Creativity. Theories – Research – Applications, 3(2), 292-329. DOI: 10.1515/ctra-2016-0019
Kwiatkowski, S. T. (2017). The importance of social and emotional education in developing key competences of contemporary teachers. In: S. T. Kwiatkowski, D. Walczak (eds.), Interpersonal competences in the work of contemporary teachers, (pp. 125-158). Special Education Academy Publishing House.
Lamri, J. (2021). 21st century competences. Creativity, communication, critical thinking, cooperation. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
Łobocki, M. (2011). Methods and techniques of pedagogical research. Impuls.
Nazaruk S.K., Marchel J. (2019). Diagnosis of professional competences and professional development needs of preschool and early school education teachers. Elementary Education in Theory and Practice, vol. 14, 2(52), 55–76. DOI: 10.35765/eetp.2019.1452.04
Nowak, S. (1965). Concepts and indicators. In: S. Nowak (ed.), Methods of sociological research, (pp. 202-208). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pilch, T. (1998). Principles of pedagogical research. Academic Publishing House Żak.
Stanikzai, M.I. (2023). Critical Thinking, Collaboration, Creativity and Communication Skills among School Students: A Review Paper. European Journal of Theoretical and Applied Sciences, 1(5), 441-453. DOI: 10.59324/ejtas.2023.1(5).34
Suarez, V., McGrath, J. (2022). Teacher professional identity: How to develop and support it in times of change. OECD Education Working Papers, 267. https://dx.doi.org/10.1787/b19f5af7-en
Talis Teacher Knowledge Survey 2024 Conceptual and Assessment Framework (2025). OECD.
Thornhill-Miller, B., Camarda, A., Mercier, M., Burkhardt, J-M., Morisseau, T., Bourgeois-Bougrine, S., Vinchon, F., El Hayek, S., Augereau-Landais, M., Mourey, F. (2023). Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration: Assessment, Certification, and Promotion of 21st Century Skills for the Future of Work and Education. Journal of Intelligence, 11(54), 1-32. https://doi.org/10.3390/ jintelligence11030054
Trilling, B., Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Sons.
Trzcińska-Król, M., Pilipczuk, B. (2015). Media in communication between teachers and parents. Special Education Academy Publishing House.
Copyright (c) 2025 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: