Innowacje dydaktyczne na zajęciach z matematyki

  • Ewa Jagiełło Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach Instytut Pedagogiki

Abstrakt

Współczesny nauczyciel stanął przed dość trudnym wyzwaniem, bezustannie zmieniająca się rzeczywistość spowodowała wzrost wymagań uczących się i znudzenie monotonią prowadzonych zajęć. Dlatego uczący nie chcąc stracić autorytetu wśród dzieci powinien poszukiwać nowych metod nauczania i środków dydaktycznych, które wzbudzałyby ich zainteresowanie i wzmagały aktywność twórczą. Wprowadzanie czegoś nowego, ulepszonego w obszarze edukacji w celu podniesienia jakości pracy oraz osiągnięcia jak najlepszych wyników dydaktycznych i wychowawczych, nazywamy innowacją. Przy czym nie każde nowe i oryginalne działanie pedagogiczne, zasługuje na miano innowacji pedagogicznej. Elementarnymi jej cechami są: jasno określone cele działania, planowanie, ocenianie skutków postępowania, przygotowanie listy osób biorących w niej udział i przewidywanych pomocy materialnych, opracowanie narzędzi kontrolnych.

Bibliografia

Auderska H., Łempicka Z., Skorupka St. (red.), Mały słownik języka polskiego, PWN., Warszawa 1968.

Botkin J. W., Elmandjra M., Malitza M., Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „ludzką lukę”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982.

Dominek R., Pełka-Woszko A., Dziecko w krainie matematyki, G&P, Poznań 2004.

Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls, Kraków 2000.

Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław 1976.

Karbowniczek J., Ucz się z nami dobrze słuchać, cz. I, Wyd. ZNP Kielce 2004.

Klim-Klimaszewska A., Innowacje pedagogiczne, Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne nr 2, Wyd. AP, Siedlce 2000.

Malinowski M., Promocja proinnowocyjności w edukacji końca wieku, [w:] Otwarte teczki innowacji pedagogicznych, zeszyt 1, pod red. M. Malinowskiego, CODN, Warszawa 1997.

Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa.

Pawelec L., Udział nauczyciela w modelowaniu edukacji europejskiej, [w:] Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie, pod red. T. Gumuły, T. Dyrdy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Kielce 2004.

Radziewicz J., Edukacja alternatywna, WSiP, Warszawa 1992.

Roland M. (i in.), Socjologia edukacji, UMK , Toruń 1993.

Rusakowska D., Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, Instytut Wyd. Związków Zawodowych, Warszawa 1986.

Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK, Toruń 1996.

Skubisz J., Nadzór nad wprowadzeniem innowacji pedagogicznych, [w:] Innowacje w edukacji elementarnej, pod red. M. Raczkowskiej-Lipińskiej i E. Jagiełło, WSGE, Józefów 2010.

Swoboda E., Gunčaga J., Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci, Impuls, Kraków 2007.

Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa, 2009.

www.pdp.edu.pl, dn. 08.10.2011.

Dz. U. nr 56 z dnia 15 maja 2001 roku, poz. 506.

Opublikowane
2016-07-09
Jak cytować
Jagiełło, E. (2016). Innowacje dydaktyczne na zajęciach z matematyki. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1(22/4), 59-66. Pobrano z https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/496