Didactic innovations on Maths lessons

  • Ewa Jagiełło Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach Instytut Pedagogiki
Keywords: innovation, method, didactic, math

Abstract

A contemporary teacher faces quite difficult challenges. The reality which is still changing has caused the growth of requirements regarding the learners and the weariness when it comes to the monotony of school classes. That is why the teachers, if they still want to enjoy the children’s respect, should search for new teaching methods and didactic means, which would evoke interest and increase their creative activity. Innovation is there when something new is introduced and improved in the field of education in order to raise the quality of work and to achieve possibly best didactic and educational results. But still, not every pedagogical action which is new and original deserves to be called the pedagogical innovation. Its elementary features are: clearly specified aims of action, planning, assessing the effects of action, preparing the list of people who take part in it and predicting material aids, working out some testing tools.

References

Auderska H., Łempicka Z., Skorupka St. (red.), Mały słownik języka polskiego, PWN., Warszawa 1968.

Botkin J. W., Elmandjra M., Malitza M., Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „ludzką lukę”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982.

Dominek R., Pełka-Woszko A., Dziecko w krainie matematyki, G&P, Poznań 2004.

Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls, Kraków 2000.

Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław 1976.

Karbowniczek J., Ucz się z nami dobrze słuchać, cz. I, Wyd. ZNP Kielce 2004.

Klim-Klimaszewska A., Innowacje pedagogiczne, Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne nr 2, Wyd. AP, Siedlce 2000.

Malinowski M., Promocja proinnowocyjności w edukacji końca wieku, [w:] Otwarte teczki innowacji pedagogicznych, zeszyt 1, pod red. M. Malinowskiego, CODN, Warszawa 1997.

Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa.

Pawelec L., Udział nauczyciela w modelowaniu edukacji europejskiej, [w:] Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie, pod red. T. Gumuły, T. Dyrdy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Kielce 2004.

Radziewicz J., Edukacja alternatywna, WSiP, Warszawa 1992.

Roland M. (i in.), Socjologia edukacji, UMK , Toruń 1993.

Rusakowska D., Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, Instytut Wyd. Związków Zawodowych, Warszawa 1986.

Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK, Toruń 1996.

Skubisz J., Nadzór nad wprowadzeniem innowacji pedagogicznych, [w:] Innowacje w edukacji elementarnej, pod red. M. Raczkowskiej-Lipińskiej i E. Jagiełło, WSGE, Józefów 2010.

Swoboda E., Gunčaga J., Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.

Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci, Impuls, Kraków 2007.

Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa, 2009.

www.pdp.edu.pl, dn. 08.10.2011.

Dz. U. nr 56 z dnia 15 maja 2001 roku, poz. 506.

Published
2016-07-09
How to Cite
Jagiełło, E. (2016). Didactic innovations on Maths lessons. Elementary Education in Theory and Practice, 1(22/4), 59-66. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/496