Innowacje dydaktyczne na zajęciach z matematyki
Abstrakt
Współczesny nauczyciel stanął przed dość trudnym wyzwaniem, bezustannie zmieniająca się rzeczywistość spowodowała wzrost wymagań uczących się i znudzenie monotonią prowadzonych zajęć. Dlatego uczący nie chcąc stracić autorytetu wśród dzieci powinien poszukiwać nowych metod nauczania i środków dydaktycznych, które wzbudzałyby ich zainteresowanie i wzmagały aktywność twórczą. Wprowadzanie czegoś nowego, ulepszonego w obszarze edukacji w celu podniesienia jakości pracy oraz osiągnięcia jak najlepszych wyników dydaktycznych i wychowawczych, nazywamy innowacją. Przy czym nie każde nowe i oryginalne działanie pedagogiczne, zasługuje na miano innowacji pedagogicznej. Elementarnymi jej cechami są: jasno określone cele działania, planowanie, ocenianie skutków postępowania, przygotowanie listy osób biorących w niej udział i przewidywanych pomocy materialnych, opracowanie narzędzi kontrolnych.Bibliografia
Auderska H., Łempicka Z., Skorupka St. (red.), Mały słownik języka polskiego, PWN., Warszawa 1968.
Botkin J. W., Elmandjra M., Malitza M., Uczyć się – bez granic. Jak zewrzeć „ludzką lukę”? Raport Klubu Rzymskiego, PWN, Warszawa 1982.
Dominek R., Pełka-Woszko A., Dziecko w krainie matematyki, G&P, Poznań 2004.
Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls, Kraków 2000.
Freinet C., O szkołę ludową. Pisma wybrane, Ossolineum, Wrocław 1976.
Karbowniczek J., Ucz się z nami dobrze słuchać, cz. I, Wyd. ZNP Kielce 2004.
Klim-Klimaszewska A., Innowacje pedagogiczne, Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne nr 2, Wyd. AP, Siedlce 2000.
Malinowski M., Promocja proinnowocyjności w edukacji końca wieku, [w:] Otwarte teczki innowacji pedagogicznych, zeszyt 1, pod red. M. Malinowskiego, CODN, Warszawa 1997.
Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa.
Pawelec L., Udział nauczyciela w modelowaniu edukacji europejskiej, [w:] Szkoły, nauczyciele, uczniowie. Dyskusja o programie, metodzie, uczeniu się w Europie, pod red. T. Gumuły, T. Dyrdy, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Kielce 2004.
Radziewicz J., Edukacja alternatywna, WSiP, Warszawa 1992.
Roland M. (i in.), Socjologia edukacji, UMK , Toruń 1993.
Rusakowska D., Nauczyciel i innowacje pedagogiczne, Instytut Wyd. Związków Zawodowych, Warszawa 1986.
Schulz R., Studia z innowatyki pedagogicznej, UMK, Toruń 1996.
Skubisz J., Nadzór nad wprowadzeniem innowacji pedagogicznych, [w:] Innowacje w edukacji elementarnej, pod red. M. Raczkowskiej-Lipińskiej i E. Jagiełło, WSGE, Józefów 2010.
Swoboda E., Gunčaga J., Dziecko i matematyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009.
Wojnowska M., Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązywanie zadań matematycznych przez dzieci, Impuls, Kraków 2007.
Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa, 2009.
www.pdp.edu.pl, dn. 08.10.2011.
Dz. U. nr 56 z dnia 15 maja 2001 roku, poz. 506.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: