Problemy wychowawczej współpracy na płaszczyźnie rodzina-szkoła w opinii studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej
Abstrakt
Współpraca w czasach współczesnych to nieodłączny element ludzkiego życia. Jednym z elementów tej współpracy jest współdziałanie wychowawców-nauczycieli dzieci młodszych z domem rodzinnym tych dzieci. Paradygmat rodzic-nauczyciel lub szerzej rodzina-szkoła wpisuje się w obecną konwencję nowoczesnej demokratycznej szkoły, chociaż działalność ta ma podłoże dobrej, wartościowej tradycji. Zaproponowane w tym temacie badania dotyczyły studentów pedagogiki, czyli przyszłych nauczycieli, ich opinii i wiedzy na temat współpracy z rodzicami. Artykuł wprowadza w zakres merytoryczny zagadnienia skupiając się jednakże na realiach naszych czasów. Analizowanie problemów, które dotyczą dzieci i najczęściej występują w naszej polskiej szkole, a także próby zapobiegania tym problemom leżą w najlepszym interesie zarówno szkoły, jak i domu rodzinnego uczniów, dlatego też podkreślanie wagi kwestii skutecznego współdziałania na tej płaszczyźnie w odniesieniu do przyszłych nauczycieli-wychowawców jest tak istotne z społecznego i pedagogicznego punktu widzenia. Rodzic funkcjonuje z dzieckiem zdecydowanie dłużej i częściej niż nauczyciel i dla wychowawcy jest on cennym źródłem informacji, natomiast nauczyciel może i powinien służyć rodzicowi wiedzą i umiejętnościami pomagającymi w wychowaniu dziecka na wszelkich płaszczyznach naszej rzeczywistości. Często to właśnie nauczyciele pierwsi dostrzegają jakiś ważny problem dziecka i poinformowanie o nim rodziców, podpowiedź, jak ten problem rozwiązać to właśnie zadanie skutecznego wychowawcy, bo przecież zarówno rodzic, jak i nauczyciel mają wspólny cel, którym jest dobro dziecka. Właściwy przepływ informacji w obu najważniejszych dla dziecka, zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym, środowiskach pedagogicznych ma zasadniczy wpływ na jego rozwój społeczny i indywidualny. Oby przyszli nauczyciele zdawali sobie w pełni sprawę z rangi współpracy w paradygmacie rodzina- szkoła.
Bibliografia
Belcer A., Wojnarowska A., Rodzina jako środowisko życia i wychowania, [w:] Edukacja-wychowanie-oświata w perspektywie temporalnej (między przeszłością a współczesnością), red. A. Łacina Łanowski, J. Stanek, Wyd. AH-E w Łodzi, Łódź 2014.
Callo CH., Modele wychowania, [w:] Pedagogika podstawy nauk o wychowaniu, tom I, red. B. Śliwerski, GTP, Gdańsk 2005.
Denek K., Ku dobrej edukacji, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń-Leszno 2005.
De Tchorzewski A. M., Megaewolucja w sposobach postrzegania i funkcjonowania współczesnych rodzin, [w:] Kompetencje, wiedza, umiejętności. Teoria i praktyka w rozwoju nauki, społeczeństwa i gospodarki, red. L. Woszczek, T. Grabiński, A. Tabor, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, Chrzanów 2014.
Fazlagić J., Marketing szkoły, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
Hollin C.R., Browne D, Palmer E. J., Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka, GTP, Gdańsk 2004.
Prejs B., Bunt nie przemija: bardzo podręczny słownik
subkultur młodzieżowych, Wyd. „Śląsk”, Katowice 2004.
Homplewicz J., Pedagogika rodziny, Instytut Teologiczno-Pastoralny, Rzeszów 2000.
Jakowicka M., Potrzeba metodologicznych podstaw oceny relacji nauczyciel-rodzice, [w:] Nauczyciele i rodzice: w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, red. I. Nowosad, M.J. Szymański, Oficyn. Wyd. UZ, Zielona Góra-Kraków 2004.
Kraus I., A fresh look at family counselling: A family systems approach, “Professional School Counselling” 4(1998)1.
Kruszewski K., Sztuka nauczania Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2009.
Modrzejewska J., Walaszek-Latacz J., Wychowawcza rola nauczyciela w „szkole jutra”, [w:] Edukacja-wychowanie-oświata w perspektywie temporalnej (między przeszłością a współczesnością), red. A. Łacina Łanowski, J. Stanek, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2014.
Nowicka E., Współpraca szkoły i środowiska rodzinnego gwarancją sukcesu ucznia, „Nauczyciel i Szkoła” 36-37(2007)3-4.
Słowikowska M., Watoła A., Współpraca szkoły ze środowiskiem rodzinnym ucznia, [w:] Rynek pracy pedagogów Bariery i perspektywy, red. A. Watoła i K. Wójcik, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2012.
Śliwerski B., Pedagogika podstawy nauk o wychowaniu, tom I, GTP, Gdańsk 2005.
Copyright (c) 2016 Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
1. Autor zgłaszając swój artykuł oświadcza, że jest Autorem artykułu (zwanego dalej Utworem) i:
- przysługują mu wyłączne i nieograniczone prawa autorskie do Utworu,
- jest uprawniony/a do rozporządzania prawami autorskimi do Utworu.
Oświadcza, że nie narusza praw autorskich osób trzecich i praw prawnych.
Oświadcza, że nie występuje żaden konflikt interesów.
2. Udziela Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie nieodpłatnej, niewyłącznej, nieograniczonej terytorialnie licencji do korzystania z Utworu na następujących polach eksploatacji:
- utrwalania utworu w formie papierowej, a także na nośniku cyfrowym lub magnetycznym;
- zwielokrotnienia utworu dowolną techniką, bez ograniczenia ilości wydań i liczby egzemplarzy;
- rozpowszechniania utworu i jego zwielokrotnionych egzemplarzy na jakimkolwiek nośniku, w tym wprowadzenia do obrotu, sprzedaży, użyczenia, najmu;
- wprowadzenia utworu do pamięci komputera;
- rozpowszechniania utworu w sieciach informatycznych, w tym w sieci Internet;
- publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym;
- w zakresie praw zależnych do Utworu, obejmujących w szczególności prawo do dokonania koniecznych zmian w Utworze, wynikających z opracowania redakcyjnego i metodycznego, a także do dokonania tłumaczenia Utworu na języki obce.
Udzielenie licencji następuje z chwilą przekazania Utworu na rzecz Uniwersytetowi Ignatianum w Krakowie. Uniwersytet Ignatianum w Krakowie jest uprawniony do udzielania dalszych sublicencji do Utworu, w zakresie udzielonego prawa. Licencja jest ograniczona czasowo i zostaje udzielona na okres 15 lat, licząc od daty jej udzielenia.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: