Obstacles at the Work of Teachers and Innovators Based on the Results of Educational Research

Keywords: barriers in education, barriers of innovations, teachers, innovators, semi-structured interviews, group interviews

Abstract

The article is of a research report, presenting the results of studies carried out in teaching teams/school councils and educational innovators. The basic aim of the studies was to collect teachers’ opinions on their everyday work and, more precisely, on the barriers/difficulties they experience, the recognized psycho-social resources, the needs and fears related to their work. In the studies carried out among 42 teaching councils, group unstructured interviews were applied and some coaching tools to moderate the discussions in bigger groups. The second example of research presents the results of unstructured interviews carried out among innovators recognized in the Polish educational circles. The innovators were asked to talk about their career path and there were certain significant narration elements related to their working environment (difficulties, fears, psycho-social resources). In the empirical part of the article, the results of studies are quoted which concern the barriers/difficulties experienced by the teachers. The authors put forward the hypothesis that the barriers mentioned by the teachers are in fact obstacles in introducing and realizing creative and innovative activities, not only at the level of the class, but also within the whole school system. The researchers present a classification of those barriers experienced by their interlocutors and look for some common elements, as well as differences.

References

Adair J. (with Peter Reed), Od bossa do lidera. Prowadzić innych do sukcesu, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków 2008.

Adams J., Conceptual Block Busting: A Guide to Better Ideas, Perseus Book, New York 1986.

Amabile T.A., Creativity in Context. Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder 1996.

Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Chmielińska A., Modrzejewska-Świgulska M., Diagnoza stanu, czyli nauczyciele o sobie i swojej pracy. Krótki raport z badań, [w:] System wspierania rozwoju szkół w powiecie kartuskim (materiały projektowe), Centrum Inicjatyw Edukacyjnych, Kartuzy 2015.

Chmielińska A., Modrzejewska-Świgulska M., Limitations in the Work of Polish Teachers, „Creativity. Theories – Research – Applications” 1(2014)1.

Davis G.A., Creativity is Forever, Kendall/Hunt Publishing Company, Dubuque (Iowa) 2004.

Dobrołowicz W., Antykreatywność – bariery psychiczne i psychospołeczne, [w:] Twórczość – wychowanie XXI wieku, red. E. Dombrowska, A. Niedźwiedzka, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2003.

Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWN, Warszawa 1992.

Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K. (red.), Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.

Galewska-Kustra M., Szkoła wspierająca twórczość uczniów. Teoria i przykład praktyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.

Isaksen S.G., Lauer K., Ekvall G., Britz A., Perceptions of the Best and Worst Climates for Creativity: Preliminary Validation Evidence for the Situational Outlook Questionnaire, “Creativity- Research -Journal” (2001)2.

Karwowski M., Klimat dla kreatywności. Koncepcje, metody, badania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2009.

Kvale S., InterViews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok 2004.

Lutyński J., Działania pozorne, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 21, nr 2, Warszawa 1977.

Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok 2000.

Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.

Pomykalski A., Innowacje, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2001.

Przyborowska B., Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.

Puccio G.J., Mance M., Murdock M.C., Creative Leadership. Skills that Drive Changes, SAGE Publications, Inc, Printed in United States of America 2011.

Schulz R., Procesy zmian i odnowy, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1980.

Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013.

Tokarz A., (red.), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej, Wydawnictwo UJ, Kraków 1991.

West M.A., Ricards T., Innowation, [in:] Encyclopedia of Creativity, ed. M.A. Runco, S.R. Pritzker, Academic Press, San Diego 1999.

West M.A., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000.

Wiśniewska M., Kultury organizacyjne w szkole. Teoria. Badania. Rekomendacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015.

Published
2018-07-25
How to Cite
Modrzejewska-Świgulska, M., & Chmielińska, A. (2018). Obstacles at the Work of Teachers and Innovators Based on the Results of Educational Research. Elementary Education in Theory and Practice, 13(2(48), 13-26. https://doi.org/10.35765/eetp.2016.1348.01