Spontaneous Children’s Activities as a Creative Process
Abstract
Creativity is usually associated with art, forgetting that it accompanies us in our everyday life. We are constantly creating something, as a result of which we learn, experience, create our reality and that of others, enriching our own worldview as a result and also having fun. In the first part of this paper we outline a theoretical basis of creativity, and we present theories that explain creativity in a context of spontaneous children’s activities. In our research we started with an assumption that children are competent and capable. By careful observation of them, we were able to answer the questions: are children truly creative? In which situations? Can this creativity show us something about the child? The research problem was formulated with the above questions in mind, and the purpose of the research is to discover answers to questions through the applications of qualitative research based on the interpretive. As a research method, we decided to use participatory observation – which has its roots in grounded theory. The research was carried out in a Wrocław educational institution mainly based on the concept of democratic education. The results of the observations show that children, through their creativity, invite us to join their own world, showing at the same time a part of themselves. This can be easily overlooked by not being attentive enough and refusing this invitation to their world. Children’s creativity is spontaneous, free from the framework and criteria in which we, adults, try to put it in.
References
Angrosino M.V., Obserwacja w nowym kontekście. Etnografia, pedagogika i rozwój problematyki społecznej, red. K. Podemski, tłum. F. Rogalski, [w:] Metody badań jakościowych, t. 2, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Alvarez C., Prawa naturalne dziecka, tłum. B. Łyszkowska, CoJaNaTo, Warszawa 2017.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, red. A. Kloskowska-Dudzińska, tłum. W. Betkiewicz, M. Bucholc, P. Gadomski i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Carr W., Filozofia, metodologia i badania w działaniu, [w:] Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. H. Cervinkova, B.D. Gołębniak, tłum. K. Liszka, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.
Craft A., Deconstruction or Reconstruction? New Directions in Policies for Creativity in the Early Years, [w:] Born Creative, red. Ch. Tims, Demos, London 2010.
Edwards C.P., Gandini L., Forman G.E., The Hundred Languages of Children: The Reggio Emilia Approach – Advanced Reflection, Ablex Publishing Corporation, London 1998.
Ellyatt W., A Science of Learning: New Approaches to Thinking About Creativity in the Early Years, [w:] Born Creative, red. Ch. Tims, Demos, London 2010.
Fortuna P., Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013.
Gadamer H.G., Truth and Method, tłum. J. Weinsheimer, D.G. Marshall, Bloomsbury Academic, London – New York 2004.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011.
Hüther G., Hauser U., Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy talenty?, tłum. A. Lipiński, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2014.
Juul J., Twoje kompetentne dziecko, tłum. B. Hellmann, B. Baczyńska, Wydawnictwo MiND, Podkowa Leśna 1995.
Juul J., Your Competent Child. Toward New Basic Values for the Family, Farrar, Straus and Giroux, New York 2001.
Key E., Stulecie dziecka, wyd. 2, tłum. I. Moszczeńska, Księgarnia Naukowa, Warszawa 1907.
Korczak J., Pisma wybrane, t. I, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978.
Korczak J., Wybór pism pedagogicznych, t. I, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1958.
Krutiecki W.A., Psichołogia matiematiczeskich sposobnostiej szkolnikow, Izdatielstwo „Prosfeszczenieje”, Moskwa 1968.
Lewin A., Tryptyk pedagogiczny. Korczak – Makarenko – Freinet, Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Locke J., An Essay Concerning Human Understanding, The Pennsylvania State University, Pennsylvania 1999.
Modrzejewska-Świgulska M., Teorie twórczości codziennej, [w:] Pedagogika twórczości, red. K.J. Szmidt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Okoń W., Słownik pedagogiczny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Piechota A., Tokarz A., Zastosowanie analizy konstytucji znaczenia (MCA) w badaniu motywacji do twórczości artystycznej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 10(2014)1.
Pisma pedagogiczne. Jan Fryderyk Herbart, red. B. Nawroczyński, tłum. B. Nawroczyński, T. Steras, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław – Warszawa – Kraków 1967.
Pomianowska M., Stańczyk M., O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
Robinson K., Aronica L., Uchwycić żywioł. O tym jak znalezienie pasji zmienia wszystko, tłum. A. Baj, Wydawnictwo Element, Kraków 2012.
Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, tłum. A. Baj, Wydawnictwo Element, Kraków 2015.
Rogers C.R., O stawaniu się osobą. Poglądy terapeuty na psychoterapię, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2002.
Schacht-Petersen Z., Pedagogika autorytarna – źródło problemów w komunikacji interpersonalnej w szkole; http://www.jezyk-serca.pl/pedagogika-autorytarna (dostęp: 14.03.2018).
Stern A., Zabawa. O uczeniu się, zaufaniu I życiu pełnym entuzjazmu, tłum. B. Niedźwiecka, Wydawnictwo Element, Gliwice 2017.
Stern A., Odkrywanie śladu. Czym jest zabawa malarska, tłum. M. Bizub, Wydawnictwo Element, Gliwice 2016.
Szałajska-Kułakowska I., Tkaczyńska A., Tkaczyńska H., Badam, poznaję, wiem… Metoda projektów w edukacji małych dzieci, Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren, Poznań 2015.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Tedlock B., Obserwowanie uczestnictwa i narodziny etnografii publicznej, red. K. Podemski, tłum. F. Rogalski, [w:] Metody badań jakościowych. t. 1, red. N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Wygotski L.S., Nauczanie a rozwój w wieku przedszkolnym, [w:] Wybrane prace psychologiczne, red. L.S. Wygotski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search