Components of Building a Child-friendly Digital Environment in the Context of Sustainability Efforts

Keywords: digital space, children's rights, sustainable development, digital competencies

Abstract

The main purpose of the study is to identify and describe the conditions and opportunities for building a child-friendly digital environment in a modern world dominated by new information and communication technologies, particularly in relation to sustainable development efforts. The review of these opportunities is based primarily on official documents and available reports and studies published by international, state and social institutions working in this area. Children and adolescents are a strongly inconsistent group of users of virtual space. The key and basic element influencing the use of digital tools and vulnerability to online threats is the age of the recipients of digital content and their competencies in this area. The article outlines the characteristics of different age groups of young Internet users and the related challenges for lawmakers, parents and educators. It discusses selected aspects of children’s functioning in the space of the Internet and new technologies based on General Comment No. 25 (2021) on children's rights in the digital environment, issued under the UN Convention on the Rights of the Child. It is also pointed out how these rights can be respected through the realization of certain sustainable development goals.

References

Batorski, D. (2017). Dzieci z sieci – dostęp i korzystanie z Internetu przez dzieci w wieku przedszkolnym. W: J. Pyżalski (red.), Małe dzieci w świecie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Pomiędzy utopijnymi szansami a przesadzonymi zagrożeniami (s. 79–94). Wydawnictwo Eter.

Bochenek, M., Polak, Z., Silicki, K. i Wrońska, A. (b.d.). Jak zapewnić dziecku bezpieczeństwo w Internecie? Poradnik dla rodziców. Cyfrowobezpieczni.pl. https://akademia.nask.pl/pliki/2-jak-zapewnic-dzieciom-bezpieczenstwo-w-internecie-poradnik-dla-rodzicow.pdf

Child protection and children’s rights in the digital world. (b.d.). Children-rights.digital. https://childrens-rights.digital/einstieg/index.cfm

Ciesiołkiewicz, K. (2022, 7 listopada) Dlaczego podmiotowość i prawa dziecka w środowisku (nie)cyfrowym są tak ważne? Fundacja Orange. https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/post/dlaczego-podmiotowosc-i-prawa-dziecka-w-srodowisku-niecyfrowym-sa-tak-wazne

Donahoo, D. (2022). Beyond ‘screen time’: Children in a digital world [film]. Raisingchildren.net.au. https://raisingchildren.net.au/toddlers/videos/beyond-screen-time-children-in-a-digital-world

Guidelines to respect, protect and fulfil the rights of the child in the digital environment. Recommendation CM/Rec(2018)7 of the Committee of Ministers. (2018). Council of Europe. https://edoc.coe.int/en/children-and-the-internet/7921-guidelines-to-respect-protect-and-fulfil-the-rights-of-the-child-in-the-digital-environment-recommendation-cmrec20187-of-the-committee-of-ministers.html

In our own words – children’s rights in the digital world. (b.d.). 5Rights Foundation. https://5rightsfoundation.com/In_Our_Own_Words_Young_Peoples_Version_Online.pdf

Konwencja o prawach dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych – wersja dla dzieci. (b.d.). UNICEF. https://unicef.pl/content/download/54339/file/UNICEF%20Polska%20-%20Konwencja%20o%20prawach%20dziecka.pdf

Milovidov, E. (2020). Parenting in digital age: Positive parenting strategies for different scenarios. Council of Europe. https://edoc.coe.int/en/children-and-the-internet/8316-parenting-in-digital-age-positive-parenting-strategies-for-different-scenarios.html

Nasza wspólna przyszłość. Raport Światowej Komisji do Spraw Środowiska i Rozwoju (U. Grzelońska i E. Kolanowska, tłum.). (1991). Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.

ONZ. (2021). Konwencja o prawach dziecka. Komentarz ogólny nr 25 (2021) w sprawie praw dziecka w środowisku cyfrowym. Fundacja Orange. https://admin.fundacja.orange.pl/app/uploads/2022/11/Komentarz-ogolny-25-w-sprawie-praw-dziecka-w-srodowisku-cyfrowym_wersja-polska.pdf

Polak, M. (red.). (2016). Przestrzeń wirtualna i technologiczna. Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę! Tom 2. Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej. https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/ceebfa74-9fdd-448f-ba3c-5aaa5e2467f0/O2_Przestrzenie%20edukacji21.%20Przestrzeń%20wirtualna%20i%20technologiczna_PL.pdf

Principles on identification for sustainable Development: Toward the digital age. (2022). World Bank Group. http://documents.worldbank.org/curated/en/213581486378184357/Principles-on-Identification-for-Sustainable-Development-Toward-the-Digital-Age

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie praw dziecka w świetle strategii UE na rzecz praw dziecka. (2021). https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2021-0090_PL.html

Summary report – “Our Europe, our rights, our future”. Children’s and young people’s contribution to the new EU Strategy on the Rights of the Child and the Child Guarantee. (b.d.). UNICEF. https://www.unicef.org/eu/documents/summary-report-our-europe-our-rights-our-future

UNICEF. (2017a). Children in a digital world. The state of the world’s children 2017. United Nations Children’s Fund (UNICEF). https://www.unicef.org/media/48581/file/SOWC_2017_ENG.pdf

UNICEF. (2017b). Children in a digital world. The state of the world’s children 2017. Summary. United Nations Children’s Fund (UNICEF). https://www.unicef.org/media/48601/file/SOWC_2017_Summary_ENG.pdf

Wyciąg z Komentarza ogólnego nr 25 (z dn. 2 marca 2021) w sprawie praw dziecka w środowisku cyfrowym do Konwencji o prawach dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych. (2022). Fundacja Orange. https://admin.fundacja.orange.pl/app/uploads/2022/11/Wyciag-z-Komentarza-Ogolnego-nr-25-do-konwencji-o-prawach-dziecka.pdf

Published
2023-06-30
How to Cite
Pulak, I. (2023). Components of Building a Child-friendly Digital Environment in the Context of Sustainability Efforts. Elementary Education in Theory and Practice, 18(2(69), 73-83. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1869.06