Conceptions of the Evaluation of Pupils’ Achievements, Considered in the Light of the Analysis of Selected Programmes for Early-School Education

  • Elżbieta Marek Wyższa Szkoła Administracji w Bielsku-Białej
Keywords: descriptive evaluation, modelling evaluation, evaluation methods, integrated teaching programmes, early-school education

Abstract

The aim of the research presented here was to find out about the evaluative criteria and methods proposed by authors of early-school education programmes. The analysis focused on thirteen selected program mes presented on the website of the Centre for Educational Development, created within the framework of projects competing in a competition for the elaboration and pilot-stage implementation of innovative teaching programmes and didactic structure (1/POKL/03.03.04/2013). The research sought to answer the following questions: What is the legal basis for descriptive evaluation? What evaluative functions, kinds, forms and criteria appear in integrated teaching programmes? Which programmes suggest modelling evaluation? What is the subject of a pupil’s evaluation? What methods, techniques and tools of collecting information about pupils are suggested by the teaching programmes’ authors? The programmes analysed presented a huge variety of conceptions of evaluation. Some of them proposed performing an initial diagnosis of children’s development, as well as a diagnosis of pupils’ needs and possibilities. Some programmes did contain clearly-defined criteria of evaluation, such as would constitute a basis for descriptive evaluation, yet proposals for the evaluation of (pupils’) behaviour were few and far between. Some of the programmes presented exemplary methods, techniques and tools for diagnosing and evaluating pupils’ development and competences, and their dominant form of intelligence. Most programmes revealed a preference for modelling evaluation – something in line with what is favoured by contemporary educational constructionism, as it engages the pupil in the learning process, imparting to the latter reliable and comprehensive information about how to learn as efficiently as possible.

References

Bigus-Franczuk N., Sokal K., Nowoczesny świat, nowoczesna szkoła,http://www.nowoczesnaszkola.com.pl/themes/ipn/assets/innowacyjny_program_nauczania.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Bogacka J., Dobosz A., Ilnicka E., Krasowska-Żmurko M., Krauze M.,Krawiec E., Ad@ i J@ś na matematycznej wyspie, http://matematycznawyspa.pl/uploads/files/dla_nauczyciela/program_nauczania_recenzje/program_nauczania_Ada%20i%20Jas%20na%20matematycznej%20wyspie_z%20poprawkami_25_03_2015.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Brzezińska A., Misiorna E., Istota i sens oceniania dziecka w młodszym wieku szkolnym, [w:] Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo WOM, Poznań 1998.

Czerkas J., Woś A., Ciekawi świata, http://innowacja.sfera.lublin.pl/materialy/program_nauczania.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Domagała-Zyśk E., Knopik M., Knopik T., Kucharska B., Doświadczam – rozumiem – wiem, http://drw.lechaa.pl/wp-content/uploads/2015/08/Do%C5%9Bwiadczam_rozumiem_wiem-program_nauczania_red3.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Duszyńska G., Szymańska I., Szkoła przyszłości, http://szkola-przyszlosci. strefa-klienta.net/ (dostęp: 15.09.2015).

Dziadkiewicz A., Florczak A., Gąsior D. i inni., Myślę – działam –idę w świat, http://projekt.noweskalmierzyce.pl/wp-content/uploads/2015/program-nauczania-wczesnoszkolnego-z-j%C4%98zykiem-angielskim. pdf (dostęp: 15.09.2015).

Kopik A., Oceniać dla dobra ucznia, [w:] Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka, (red.) E. Marek, J. Łuczak, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, Piotrków Trybunalski 2010.

Goliszek B., Małecka-Perszko B., My bliżej świata. Świat bliżej nas, http://my-blizej-swiata.com.pl/swiat-blizej-nas/files/Program-Innowacyjny-My-bli-ej--wiata----wiat-bli-ej-nas.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Innowacje gwarancją skutecznej edukacji, http://igse.portal-edu.pl/doc/Program_Nauczania_IGSE.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Kędra M., Zatorska M., Razem z dzieckiem. ORE, Warszawa 2014;http://www.ore.edu.pl/materialy-do-pobrania (dostęp: 15.09.2015).

Kiedrowicz D., Szołkowska M., Szydziak B. i inni, Trampolina do sukcesu, s. 174, http://landers.pl/assets/Program-nauczania-trampolinado-sukcesu-z-dn-24_06_2015.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Knopik M., Twórcze umysły. Edukacja ku kreatywności, http://sawg.pl/upload/upload/maly%20czlowiek%20materialy%20www/Program%20nauczania%20dla%20klasy%20I-III.pdf (dostęp: 15.09.2015).

Krukowska A., Stelmach S. i inni, Mały wynalazca, http://mais.wspkorczak. eu/wp-content/uploads/2015/07/Maly_Wynalazca-popr.pdf

(dostęp: 15.09.2015).

My bliżej świata. Świat bliżej nas, http://my-blizej-swiata.com.pl/swiat-blizej-nas/narz-dzia-badania-osi-gni--.php (dostęp: 15.09.2015).

Organizacja procesów edukacyjnych. Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy, (red.) G. Mazurkiewicz, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.

Przybylska J., Stępień Z., Obywatel świata, http://mais.wspkorczak. eu/programy-nauczania/ (dostęp: 15.09.2015).

Rau K., Chodoń I., Ocenianie opisowe, a rozwój dziecka, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 1999.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 czerwca 2012 roku w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczenia do użytku szkolnego podręczników. Dz.U. 2012 poz. 752, http://isap.sejm.gov.pl/Details-Servlet?id=WDU20090890730 (dostęp: 15.09.2015).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 10 czerwca 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Dz.U. 2015 poz. 843, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20150000843 (dostęp: 15.09.2015).

Sterna D., Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa 2008.

Sterna D., Strzemieczny J., Strategie oceniania kształtującego, http://www.ceo.org.pl/pl/ok/news/strategie-oceniania-ksztaltujacego (dostęp: 15.09.2015).

Ustawa z dnia 20 lutego 2015 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, http://orka.sejm.gov.pl/proc7.nsf/ustawy/

_u.htm (dostęp: 15.09.2015).

Wróblewska M., Potręć M., Małachowska K. i inni, Staś i Zosia w szkole, s. 72, http://stasizosia.info/wpcontent/uploads/2015/01/Innowacyjny_program_po_erracie_poprawki.pdf (dostęp: 15.09.2015).

http://www.ceo.org.pl/pl/ok (dostęp: 15.09.2015).

http://www.ore.edu.pl/edukacja-najmlodszych/4291-programy-nauczania-edukacjawczesnoszkolna (dostęp: 15.09.2015).

Published
2016-06-09
How to Cite
Marek, E. (2016). Conceptions of the Evaluation of Pupils’ Achievements, Considered in the Light of the Analysis of Selected Programmes for Early-School Education. Elementary Education in Theory and Practice, 10(38/4), 33-56. https://doi.org/10.35765/eetp.2015.1038.02