A Contemporary Approach to Substance Abuse Treatment for Children and Adolescents – a Review of Theoretical and Empirical Perspectives
Abstract
The increasing number of young people at risk of substance abuse, addicted to psychoactive substances, or suffering from behavioral addictions, constitutes a serious contemporary social problem. Media reports and scientists’ appeals draw attention to these threats to children’s and adolescents’ harmonious development. The questions concerning not only their causes and conditioning factors, but also approaches and methods currently used in diagnostic and therapeutic practices, and, of course, their efficiency, become the pressing ones. The paper is a review paper which presents contemporary theoretical approaches and practical tendencies in therapy directed at children and adolescents. Thus, it corresponds to the topic of this issue of the journal, as it focuses on contemporary studies devoted to the child and childhood, since this is where we look for predictors of changes in the scientific thought and therapeutic practice centered around children and adolescents.
References
Abreu C.N., Goes D.S., Psychoterapia uzależnienia od Internetu, [w:] Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Poradnik dla terapeutów i lekarzy, red. K.S. Young, A.N. Abreau, Fundacja Dolce Vita, Warszawa 2017.
Beard K.W., Praca z młodzieżą uzależnioną od Internetu, [w:] Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Poradnik dla terapeutów i lekarzy, red. K.S. Young, A.N. Abreau, Fundacja Dolce Vita, Warszawa 2017.
Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., Muskała M., Systemy resocjalizacji Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2015.
Beck A.T. i in., Terapia poznawcza uzależnień, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Bender K. i in., A Meta-Analysis of Interventions to Reduce Adolescent Cannabis Use, Florida State University Libraries Faculty Publications, The College of Social Work, Florida 2010.
Biel K., Model ryzyka i model dobrego życia w readaptacji skazanych, [w:] Konteksty resocjalizacji i readaptacji społecznej, red. J. Kusztal, K. Kmiecik-Jusięga, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
Colby S.M., Dialog motywacyjny jako interwencja w rzucaniu palenia przez młodzież, [w:] Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych, red. H. Arkowitz, W.R. Miller, S. Rollnick, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
Eidenbenz F., Układy dynamiczne u młodzieży uzależnionej od Internetu, [w:] Uzależnienie od Internetu. Profilaktyka, diagnoza, terapia. Poradnik dla terapeutów i lekarzy, red. K.S. Young, A.N. Abreau, Fundacja Dolce Vita, Warszawa 2017.
Filges T. i in., Multidimensional Family Therapy (MDFT) for Young People in Treatment for Non-opioid Drug Abuse: A Systematic Review, „Campbell Systematic Reviews” 2015.
Glynn L.H., Moyers T.B., Dialog motywujący jako terapia uzależnień, [w:] Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, red. P.M. Miller, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Griffin-Shelley E., Nastolatkowie uzależnieni od seksu, [w:] Uzależnienie od seksu. Przewodnik dla klinicystów, red. P. Carnes, K.M. Adams, Wydawnictwo Dolce Vita, Zamość 2018.
Harpern-Felsher B.L., Milstein S.G., Irwin Ch.E., Work Group II Healthy Adolescent Psychological Development „Journal Adolescent Health” 2002, nr 31(6).
Hawke J.M., Kaminer Y., Naukowo udokumentowane interwencje kierowane do młodzieży nadużywającej substancji psychoaktywnych, [w:] Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych, red. P.M. Miller, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
Jarosz E., Uczestnictwo dzieci – idea i jej znaczenia w przełamywaniu wykluczenia społecznego dziecka, „Chowanna”, 2012, nr 1(38).
Koczurowska J., Psychoterapia dzieci i młodzieży z problemem narkotykowym, [w:] Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów, red. P. Jabłoński, B. Bukowska, J.Cz. Czabała, KBPN, Warszawa 2010.
Kusztal J., Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018.
Liddle H.A. i in., Multidimensional Family Therapy for Adolescent Drug Abuse: Results of a Randomized Clinical Trial, „The American Journal Drug Alcohol Abuse”, 2001, No 27(4).
Liddle H.A. i in., Multidimensional Family Therapy for Young Adolescent Substance Abuse: Twelve-Month Outcomes of a Randomized Controlled Trial, „Journal of Consulting and Clinical Psychology” 2009, vol. 77, No. 1.
Miller W.R., Rollnick S., Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Muskała M., „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2016.
Opora R., Ewolucja społecznego niedostosowania jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.
Piacentini J., Bergman R.L., Aikins J.W., Poznawczo-behawioralne interwencje w terapii zaburzeń lękowych okresu dzieciństwa, [w:] Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce, red. M.A. Reinecke, D.A. Clark, GWP, Gdańsk 2005.
Przeciwdziałanie e-uzależnieniu dzieci i młodzieży, Najwyższa Izba Kontroli, LKI.410.008.00.2016, Nr ewid. 32/2016/P/16/070/LK.
Raport EMCDDA, Multidimensional Family Therapy for Adolescent Drug Users: A Systematic Review; http://www.emcdda.europa.eu (dostęp:16.08.2018).
Reinecke M.A., Clark D.A., Terapia poznawcza przez całe życie: ramy pojęciowe, [w:] Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce, red. M.A. Reinecke, D.A. Clark, GWP, Gdańsk 2005.
Rowicka M., Uzależnienia behawioralne, Profilaktyka i terapia, Fundacja Praesterno, Warszawa 2015.
Sawicki K., Diady, kliki, gangi. Młodzież nieprzystosowana społecznie w perspektywie współczesnej pedagogiki resocjalizacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018.
Siegel L.J., Welsh B.C, Drug Use and Delinquency, [w:] Juvenile Delinquency. Theory, Practice and Law, red. L.J. Siegel, B.C Welsh, Cangage Learning, Boston 2015.
Siegel L.J., Welsh B.C., Jevenile Delinquency. Theory, Practice and Law, Cengage Learning, Boston 2015.
Stainton-Rogers W., Promocja lepszego dzieciństwa. Konstrukcje troski o dziecko, [w:] Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, oprac. M.J. Kehily, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
Stratton P., Report On The Evidence Base Of Systemic Family Therapy; http://www.aft.org.uk (dostęp: 16.08.2018).
Urban B., Kognitywno-interakcyjne podstawy współczesnej resocjalizacji, [w:] Resocjalizacja. Ciągłość i zmiana, red. M. Konopczyński, B.M. Nowak, Pedagogium. Wyższa Szkoła Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Warszawa 2008.
Waldron H.B., Turner Ch.W., Evidence-Based Psychosocial Treatments for Adolescent Substance Abuse: A Review and Meta-Analyses, „Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology” 2008, No 37(1).
Willis G.M., Ward T., The Good lives model. Does it work? Preliminary Evidence, [w:] What Works in Offender Rehabilitation: An Evidence-Based Approach to Assessment and Treatment, red. L.A. Craig, L. Dixon, T.A. Gannon, J. Wiley and Sons, Chichester 2013.
Wystąpienie Rzecznika Praw Dziecka do Ministra Zdrowia w sprawie niedostatecznego dostępu do opieki psychiatrycznej dzieci i młodzieży; http://brpd.gov.pl/sites/default/files/2018_01_17_wyst_mz.pdf (dostęp: 16.08.2018)
https://europa.eu/european-union/about-eu/agencies/emcdda_pl (dostęp: 21.08.2018).
https://www.mcpu.krakow.pl/konferencje (dostęp: 16.08.2018).
Copyright (c) 2018 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search