Adult “Care”, Children’s “Needs”, Social Ways of Managing Child Sexuality
Abstract
In the majority of societies, sex is a practice attributed to adults, however, the sexuality of children is considered a permanent object of social anxiety. Analyzes related to child sexuality require more than the presence of diverse ways of understanding what serves the best interests of children. Following M. Stainton Rogers, I assumed that it is necessary to explore the discourse which will allow to find out where the values found in the construction of child sexuality came from. The point of reference for these explorations has become the discourse shaping the western policy and social practice. Within it, there are strivings to identify the basic “needs” of children and find solutions to the “problems” associated with the implementation of these “needs”. In this text, the discourse of needs serves as a starting point for historical interpretations and contemporary ways of “creating” childlike sexuality. In my deliberations, I identified the elements of the discourse of “needs” and “problems” of children associated with sexuality. I have not omitted the discourse of new threats generated especially in the public space in which children function. Next, I looked at the activities connected with solving the “problems” of child sexuality (including the practices of their normalization). These considerations were accompanied by an analysis of the structure of children and their sexuality, which are at the center of specific “threats”. Referring to the “needs” and “problems” of childhood sexuality, I also paid attention to the tensions generated in relation to them.
References
APA Task Force on Appropriate Therapeutic Responses to Sexual Orientation, Report of the Task Force on Appropriate Therapeutic Responses to Sexual Orientation (2009). Washington: American Psychological Association.
Aries P. (1995). Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk: Wydawnictwo „Marabut”, s. 104-106; 111-119.
Bartos E. (2013). Skiroławki. O powieści erotycznej Zbigniewa Nienackiego, Katowice: Wydaw-nictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Baudrillard J. (2005). O uwodzeniu, Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Beals F. (2008). Reading Between the Lines: Representations and Constructions of Youth and Crime in Aotearoa/New Zealand, Saarbrucken, Germany: VdmVerlag.
Beisert M. (1991). Seks twojego dziecka, Poznań: Dom Wydawniczy K. Domke.
Beisert M. (2006a). Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży, „Dziecko Krzywdzone” nr 16.
Beisert M (2006b). Trud dorastania seksualnego [w:] M. Beisert (red. nauk.), Seksualność w cyklu życia człowieka, Warszawa: PWN.
Beisert M. (2006c). W poszukiwaniu modelu seksualności człowieka [w:] M. Beisert (red. nauk.), Seksualność w cyklu życia człowieka, Warszawa: PWN.
Bromberg D.S., O’Donohue W.T. (2013). Research Strategies: How Do We Know What We Know? [w:] D.S. Bromberg, W.T O’Donohue (red.), Handbook of Child and Adolescent Sexuality. Developmental and Forensic Psychology, London: Elsevier.
Brzezińska A.I. (red.) (2010). Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk: GWP.
Cohen S. (1972). Folk Devils and Moral Panics: The Creation of the Mods and Rockers, London: Paladin.
Dąbkowska M. (2013). Zachowania seksualne dzieci i młodzieży z dysfunkcjami poznawczymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Pedagog w obliczu problemów dziecka i rodziców, Toruń: Adam Marszałek.
Dąbkowski M., Dąbkowska M. (2014). Badanie zachowań seksualnych dzieci i młodzieży – problemy etyczne i metodologiczne, „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 2014 t. 14, 2: 106-111.
Durham M.G. (2010). Efekt Lolity. Wizerunek nastolatek we współczesnych mediach i jak sobie z nim radzić, Warszawa: Prószyński i S-ka.
Foucault M. (1979). Discipline and Punish: The Birth of the Prison, New York: Random House.
Foucault M. (1995). Historia seksualności, Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Freud Z. (1987). Psychopatologia życia seksualnego, Warszawa: PWN.
Freud Z. (1990). Życie seksualne człowieka, Warszawa: „Sfinks“.
Freud Z. (1999). Życie seksualne, Warszawa: KR.
Freud Z. (2009). Charakter a erotyka, Warszawa: KR. Friedrich W.N., Fisher J., Broughton D., Houston M., Shafran C.R. (2012). Normatywne zachowania seksualne u dzieci – ustalenia ba-dawcze, tłum. A. Nowak, „Dziecko Krzywdzone’’ nr 4 (41), 51-52.
Friedrich W.N., Grambsch P., Broughton D., Kuiper J., Bielke R. (1991). Normative Sexual Behavior in Children, „Pediatrics”, vol. 1991, vol. 88, 456-464.
Giddens A. (2006). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społe-czeństwach, tłum. A. Szulżycka,Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Grzelak S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Wydanie drugie rozszerzone, Kraków: Wydawnictwo Rubikon.
Harari S.E., Vinovskis M.A. (1993). Adolescent Sexuality, Pregnancy, and Childbearing in the Past [w:] A. Lawson, D. L. Rhode (Eds.), The Politics of Pregnancy: Adolescent Sexuality and Public Policy, New Haven and London: Yale University Press.
Izdebski Z. (2001). Zachowania seksualne młodzieży, „Remedium” nr 6.
Kehily M.J., Montgomery H. (2008). Niewinność i doświadczenie: historyczne podejście do dzieciństwa i seksualności, [w:] M.J. Kehily (oprac.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, tłum. M. Kościelniak, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Kościańska A. (2012). Antropologiczne badania seksualności i ich zastosowanie, [w:] A. Kościańska, Antropologia seksualności, Warszawa: WUW.
Kozakiewicz M. (1973). O miłości prawie wszystko, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Laquer T.W. (2006). Samotny seks. Kulturowa historia masturbacji, Kraków: Universitas.
Majchrzak P. (2010). Psychospołeczne skutki użytkowania Internetu [w:] N. Ogińska-Bulik (red.), Zachowania ryzykowne i szkodliwe dla zdrowia, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej, 83.
Mandal E. (2003). Kobiecość i męskość. Popularne opinie a badania naukowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Marzec-Holka K. (2011). Przemoc seksualna wobec dziecka. Studium pedagogiczno-kryminologiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
McKay A. (1998). Sexual Ideology and Schooling: Towards Democratic Sexuality Education, London: Althouse Press.
McNair B. (2004). Seks, demokratyzacja pożądania i media, czyli kultura obnażania, tłum. E. Klekot, Warszawa: Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Moran J.P. (2000). Teaching Sex: The Shaping of Adolescence in the 20th Century, London: Harvard University Press.
Nijakowski L.M. (2010). Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Obuchowska I., Jaczewski A. (1992). Rozwój erotyczny, Warszawa: WSiP.
Rouyer M. (2004). Seksualność u dziecka, Kraków: Wydawnictwo eSPe.
Rubin G. (1984). Thinking Sex. Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality [w:] C.S. Vance (red.), Pleasure and Danger: Exploring Female Sexuality, Boston: Routledge and Kegan Paul.
Sajkowska M. (2002). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Ustalenia terminologiczne, skala zjawiska, oblicza problemu społecznego, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 1(1), 2-9.
Skierkowska M. (2014). Edukacyjne programy profilaktyki wykorzystania seksualnego dzieci, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” Vol. 13 Nr 1.
Smoter B. (2016). Modele wychowania seksualnego w szkole gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, niepublikowana praca doktorska.
Smoter B. (2017). Konstrukcje seksualności nie-dorosłych jako uzasadnienie normalizacyjnych praktyk wychowania seksualnego, „Societas / Communitas” nr 1 (23).
Soin M. (2011). Fakty, wartości i panika moralna, „Studia Socjologiczne”, nr 2 (201).
Stadnik K., Wójtewicz A. (2009). Anielice czy diablice? Dziewczęta w szponach seksualizacji i agresji w perspektywie socjologicznej, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Stainton Rogers W. (2008). Promocja lepszego dzieciństwa: konstrukcje troski o dziecko, [w:] M.J. Kehily (red.) Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków: WAM, 175.
Szlendak T. (2005). Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co.
Szpakowska M. (2004). Seks i władza, „PolskaSztukaLudowa – Konteksty” t. 58 z. 1-2, 118-119.
Szymanik A. (2011). Zjawisko kompresji wiekowej we współczesnych rodzinach: „dorosłe” stroje „niedorosłych” dziewcząt, [w:] red. H. Liberska, A. Malina, Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodzin, Warszawa: Wydawnictwo Difin SA, 17.
Tannahill R. (2013). Historia seksu, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Thorne B., Luria Z. (1986). Sexuality and Gender in Children’s Daily Worlds, „Social Problems” nr 33 (3), 177.
Wargacki S. (2009). Zjawisko paniki moralnej jako wyznacznik granic moralności, „Pedagogika” XVIII.
Waszyńska K., Zielona-Jenek M. (2016). Zjawisko seksualizacji jako wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne” nr 39.
Weeks J. (1986). Sexuality, London: Travistock.
Weeks J. (1998). The Sexual Citizen, „Theory, Culture and Society” 15 (3-4).
Wildlocher D. (1969). Płciowość dziecięca, [w:] Natura kultura płeć. Historia. Etnografia. Socjologia. Psychoanaliza. Filozofia., Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Willis P., Jones S., Canaan J., Hurd G. (1990). Common Culture: Symbolic work at Play In the Everyday Cultures of the Young, Milton Keynes: Open University Press.
Wójtewicz A. (2008). Dziewczęta w pułapce seksualizacji. Gimnazjalna codzienność z perspektywy badacza, albo o niemożności nawiązania dialogu z młodzieżą, [w:] J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska (red.), Współczesna młodzież pomiędzy eros a thanatos, Wrocław: Agencja Wydawnicza „ARGI” s.c.
Wołosik A. (2011). Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa?, Warszawa: Difin SA.
Wyn J., White R. (1997). Rethinking Youth, London: SAGE Publications Ltd.
Kampania „Gadki”, http://gadki.fdds.pl/ [dostęp: 20.12.2018].
Kampania „Zły dotyk”, http://zlydotyk.pl/ [dostęp: 20.12.2018].
Ziobro Z. (2018). Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, https://www.ms.gov.pl/pl/informacje/news,10232,dane-najgrozniejszych-pedofilow-i-gwalcicieli-juz.html [dostęp: 20.12.2018].
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search