House Chores in the Awareness of Preschool Children

Keywords: learning, chores, children, educational projects, independence

Abstract

The main objective of the article is to present the results of the research on house chores of preschool children, based on parents’ utterances and children’s pictures made at home during the fulfilment of the educational project. Family as a natural group of reference which provides the space of strong emotional identification, not only gives its members the sense of community and relation, but also the conditions for their optimum development. In the process of learning, the key role is played by the child’s psychological contact with the parents and the mechanisms of imitation, identification and modelling that function within this context. Children should not only care about their space, but, as they grow older, they should take up more and more difficult obligations/chores. That is why, it is important for even the youngest children to have certain obligations at home. Making the child involved in house chores means teaching them independence, self-discipline and the ability to effectively manage their own time. Also, during the performance of the chores, the parents are given the opportunity of additional interaction with the child. Common chores, i. e. the activities of parents and children carried out at home, are as effective in improving family relations as integration through play.

Author Biography

Jolanta Barszcz-Skowronek, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Pedagogiki Przedszkolnej
Doktorantka, nauczyciel przedszkola z 35 letnim stażem, dyrektor, ekspert w zakrsie kompetencji kluczowych

References

Andrzejewska J. (2013). Metoda projektów szansą intensyfikacji uczenia się uczniów z klas I–III, „Roczniki Pedagogiczne”, t. 5(41), nr 2.

Bałachowicz J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, z. 1.

Brzezińska A. (2000), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Hajdas S. (2018). Obowiązki domowe. Dręczenie dzieci czy troska o ich dorosłe życie <https://smartstart.pl/sabina-hajdas-obowiazki-domowe-dreczenie-dzieci-czy-troska-o-ich-dorosle-zycie> [dostęp: 13.01.2019].

Helm J.H., Katz L.G. (2003). Mali badacze – metoda projektu w edukacji elementarnej, tłum. E. Pulkowska, Warszawa: Wyd. CODN.

Izdebska J. (2000). Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku, Białystok: Trans Humana.

Kuszak K. (2006). Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym, Toruń: UAM.

Mendel M. (2000). Partnerstwo rodzin szkoły i gminy, Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek.

Pecyna M. (1998). Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, Warszawa: WSiP.

Przybył I. (2001). Źródła wiedzy o rolach małżeńskich, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. XIII.

Ziemska M. (2009). Postawy rodzicielskie, Warszawa: Wiedza Powszechna.

CBOS (2018). Kobiety i mężczyźni w domu. Komunikat z badań, nr 127, <https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_127_18.PDF>[dostęp13.01.2018].

Published
2019-07-31
How to Cite
Barszcz-Skowronek, J. (2019). House Chores in the Awareness of Preschool Children. Elementary Education in Theory and Practice, 14(1(51), 83-94. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1451.06