Through Doodling to Visual Culture. Alphadoodler by Jan Bajtlik as a Tool for Supporting Child’s Visual Competences
Abstract
Pictographic nature of modern culture initiated the demand for developing visual competences in children starting from early age, which has been mentioned by an increasing number of researchers. A child’s environment contains a great quantity of visual stimuli, among which various visual qualities are mixed, i. e. infantile patterns and valuable artefacts. The purpose of this work is to take an attempt at interpreting “Alphadoodler” by Jan Bajtlik in terms of its form and contents as an example of art for children which introduces its audience into the world of visual culture. The qualitative analysis of the selected properties of the activity book was conducted using the method of compositional interpretation, which originates from the critical methodology of visual research. Based on the concept by Gilian Rose, selected issues from the book itself as an object of art, as well as certain aspects related to its production (context of the author) and its receipt (possible meaning) are discussed. The conclusions of the interpretation refer to the valuation of the activity book in the context of it being experienced by a child.
References
Arnheim R. (2011). Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria.
Bajtlik J. (2014). Typogryzmol, Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.
Bajtlik J. (2016). Psucie tęczy. O warsztatach plastycznych dla dzieci, których kreatywność bywa tłumiona na kolejnych szczeblach edukacji, „2+3 D. Grafika Plus Produkt”, nr 1, s. 24-31.
Banks M. (2013). Materiały wizualne w badaniach jakościowych, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bogucka K., Tomiło S. (2014). Wytwórnik Kulinarny, Warszawa: Wydawnictwo Wytwórnia.
Boguszewska A. (2015). Forma książki wychowuje. O twórczości polskich artystów książki dla dzieci w świetle nagród Konkursu Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek (1989-2010), [w:] A. Boguszewska, B. Niścior (red.), Sztuka i edukacja. Muzyka i sztuki plastyczne, Lublin: Wydział Artystyczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Cackowska M. (2014). Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytania o współczesną alfabetyzację wizualną dzieci, [w:] D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Centner-Guz M. (2017). Wartości ilustracji w książce obrazkowej i ilustrowanej w perspektywie porządku jej udostępniania dzieciom, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 12, nr 3 (45), s. 69-87.
Czerniak-Chojnacka D. (2017). Gotujemy, Warszawa: Babaryba.
Iwanicka K. (2009). Habent sua fata libelli, [w:] G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając (red.), Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji, Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Karpowicz A. (2013). Świat liter. Typografia dla dzieci w perspektywie antropologii słowa, [w:] G. Leszczyński (red.), Słowo na terytorium sztuki dla dziecka, Poznań: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Klus-Stańska D. (2007). Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych, „Problemy Wczesnej Edukacji”, Gdańsk: Uniwersytet Gdański, R. 3, nr 1/2, s. 92-106.
Lange G. (2007). Świat jest dziwny, Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.
Marciniak T. (1979). Plastyka zwierciadłem i wizją świata w życiu dziecka, [w:] M. Tyszkowa (red.), Sztuka dla dzieci szkolnych. Teoria – recepcja – oddziaływanie. Warszawa–Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 254-265.
Matoso M. (2015). Wytwórnik górą, tłum. J. Jankowski, Warszawa: Wydawnictwo Wytwórnia.
Mazepa-Domaga B., Wilk T. (2015). Edukacja w zakresie sztuk wizualnych, czyli o przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do odbioru i kreowania otaczającej je ikonosfery, „Chowanna”, t. 2(45), s. 89-104.
Pater-Ejgierd N. (2010). Kultura wizualna a edukacja, Poznań: Fundacja Tranzyt.
Rose G. (2010). Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sendak M. (2014). Tam, gdzie żyją dzikie stwory, tłum. J. Jędryas, Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.
Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Styszyńska J., Koziński M. (2015). Bieguny i ich zwykli – niezwykli mieszkańcy, Warszawa: Wodnokrąg.
Sztobryn S. (2007). Sztuka i jej przeżywanie w filozofii Johna Deweya, [w:] M. Zalewska-Pawlak (red.), Samotność oswojona przez sztukę, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sztompka P. (2012). Wyobraźnia wizualna i socjologia, [w:] M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Szuman S. (1951). Ilustracje w książkach dla dzieci i młodzieży. Zagadnienia estetyczne i wychowawcze, Kraków: Wiedza – Zawód – Kultura.
Uberman M. (2005), Alfabetyzacja kulturalna wprowadzeniem dziecka przedszkolnego w świat sztuki, [w:] R. Pęczkowski (red.), Polski system edukacji po reformie 1999 roku. Stan, perspektywy, zagrożenia, Poznań – Warszawa: Elipsa, s. 362-365.
Ungeheuer-Gołąb A. (2015). Obrazek na całe życie. O roli pierwszych obrazków/ilustracji w życiu dziecka na przykładzie autodoświadczania, „Chowanna”, t. 2 (45), Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 105-117.
Bajtlik J. (2019). Portfolio, http://www.janbajtlik.com/?fbclid=IwAR19dY4oSsjE_ChyH7JQwZfetHzcCq2CYB5KJzn_J50JKc-A1RtOSaDYUvI (dostęp: 10.01.2019).
Dylak S. (2012). Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka, https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/6035/1/Visual-literacy-M-E-K-2012.pdf (dostęp:12.12.2018).
Narodowe Centrum Kultury/GfK Polonia (2017). Między zabawą a sztuką. Wybory kulturalne opiekunów dzieci, https://www.nck.pl/badania/projekty-badawcze/raport-miedzy-zabawa-a-sztuka-wybory-kulturalne-opiekunow-dzieci (dostęp: 16.09.2018).
http://www.bolognachildrensbookfair.com/en/home/878.html (dostęp: 30.10.2018).
Copyright (c) 2019 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search