Nutrition Education in Accordance with the Principles of Sustainable Development
Abstract
The aim of this article is to present a broader scope of nutrition education which includes the knowledge of sustainable development. Presenting such a perspective allows us to create a model of education that helps us shape conscious consumers. In the first part, I present theoretical premises of the idea of sustainable development, along with its impact on the economy, ecology and society. Then I go on to discuss the theoretical approach to nutrition education and its use in early school education. The second part of this article presents a discussion on the methodology of the research carried out among third grade students of a primary school, which is based on the triangulation of survey and interview techniques, where the method of diagnostic survey is used. Then, I discuss the results of the survey and present the children’s statements. The results of the research are finally summed up with the recommendations of the students participating in the study. Finally, I present the evaluation of theoretical premises and research results, as well as their comparison with the results of the pedagogical experiment carried out in 2015.
References
Bauman, T. (2010). Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice: Oblicza akademickiej praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Berdo, J. (2006). Zrównoważony rozwój w stronę życia w harmonii z przyrodą, Sopot: Earth Conservation.
Ciążela, H. (2005). Edukacja wobec etycznego wymiaru idei rozwoju trwałego i zrównoważonego, "Prakseologia", 145.
Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych (P. Tomanek, Tłum.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gerwin, M. (2008). Plan zrównoważonego rozwoju dla Polski. Lokalne inicjatywy rozwojowe. Sopot: Earth Conservation.
Hłobił, A. (2010). Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, "Problemy Ekorozwoju", nr 2.
Paśko, I. (2007). Edukacja ekologiczna w kształceniu zintegrowanym, [w:] D. Czajkowska-Zbiorowska, A. Zduniak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Bezpieczna szkoła. Bezpieczny uczeń. Edukacja wobec zagrożeń szkolnych, Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.
Pérez-Rodrigo, C., Aranceta, J. (2003). Nutrition education in schools: Experiences and challenges, "European Journal of Clinical Nutrition", 57(S1), 82–85. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1601824
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Prandecki, K. (2011). Człowiek i społeczeństwo w koncepcji zrównoważonego rozwoju, [w:] B. Poskrobko (red.), Uwarunkowania rozwoju zrównoważonej gospodarki opartej na wiedzy: Monografia naukowa, Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.
Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. (2001). Ministerstwo Środowiska.
Rauch, F., Steiner, R. (2006). School development through Education for Sustainable Development in Austria, "Environmental Education Research", 12(1), 115–127.
Report of the World Comission on Environment and Development, Pobrano 7 lipiec 2020, z https://www.un.org/en/sections/general/documents/
Sprawiedliwy handel. (2020). http://www.sprawiedliwyhandel.pl/web/guest/czym-jest-sprawiedliwy-handel//asset_publisher/tT3C/content/ powstanie-i-rozwoj-sprawiedliwego-handlu
Szadzińska, E. (2017). Projekt zmian procesu kształcenia akademickiego ukierunkowanego na wartości społeczne. "Pedagogika. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas", nr 14.
Szczepaniec-Cięciak, E. (2004). Relacja między pedagogiką a ekologią na przykładzie nauczania i wychowania dla zrównoważonego rozwoju, [w:] S. Palka (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Więckowski, R. (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Żeber-Dzikowska, I. (2013). Edukacja ekologiczna i zrównoważony rozwój w klasach I-III szkoły podstawowej, [w:] E. Szadzińska (red.), Dydaktyczne „Tropy” zróżnoważonego rozwoju w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Copyright (c) 2020 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search