Nutrition Education in Accordance with the Principles of Sustainable Development

Keywords: education, nutrition, sustainable development, early school education, pedagogical research

Abstract

The aim of this article is to present a broader scope of nutrition education which includes the knowledge of sustainable development. Presenting such a perspective allows us to create a model of education that helps us shape conscious consumers. In the first part, I present theoretical premises of the idea of sustainable development, along with its impact on the economy, ecology and society. Then I go on to discuss the theoretical approach to nutrition education and its use in early school education. The second part of this article presents a discussion on the methodology of the research carried out among third grade students of a primary school, which is based on the triangulation of survey and interview techniques, where the method of diagnostic survey is used. Then, I discuss the results of the survey and present the children’s statements. The results of the research are finally summed up with the recommendations of the students participating in the study. Finally, I present the evaluation of theoretical premises and research results, as well as their comparison with the results of the pedagogical experiment carried out in 2015.

References

Bauman, T. (2010). Poznawczy status danych jakościowych, [w:] J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, K. J. Szmidt (red.), Metodologiczne problemy tworzenia wiedzy w pedagogice: Oblicza akademickiej praktyki, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Berdo, J. (2006). Zrównoważony rozwój w stronę życia w harmonii z przyrodą, Sopot: Earth Conservation.

Ciążela, H. (2005). Edukacja wobec etycznego wymiaru idei rozwoju trwałego i zrównoważonego, "Prakseologia", 145.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych (P. Tomanek, Tłum.), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gerwin, M. (2008). Plan zrównoważonego rozwoju dla Polski. Lokalne inicjatywy rozwojowe. Sopot: Earth Conservation.

Hłobił, A. (2010). Teoria i praktyka edukacji ekologicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju, "Problemy Ekorozwoju", nr 2.

Paśko, I. (2007). Edukacja ekologiczna w kształceniu zintegrowanym, [w:] D. Czajkowska-Zbiorowska, A. Zduniak (red.), Edukacja dla bezpieczeństwa. Bezpieczna szkoła. Bezpieczny uczeń. Edukacja wobec zagrożeń szkolnych, Kraków: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa.

Pérez-Rodrigo, C., Aranceta, J. (2003). Nutrition education in schools: Experiences and challenges, "European Journal of Clinical Nutrition", 57(S1), 82–85. https://doi.org/10.1038/sj.ejcn.1601824

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Prandecki, K. (2011). Człowiek i społeczeństwo w koncepcji zrównoważonego rozwoju, [w:] B. Poskrobko (red.), Uwarunkowania rozwoju zrównoważonej gospodarki opartej na wiedzy: Monografia naukowa, Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna.

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej. (2001). Ministerstwo Środowiska.

Rauch, F., Steiner, R. (2006). School development through Education for Sustainable Development in Austria, "Environmental Education Research", 12(1), 115–127.

Report of the World Comission on Environment and Development, Pobrano 7 lipiec 2020, z https://www.un.org/en/sections/general/documents/

Sprawiedliwy handel. (2020). http://www.sprawiedliwyhandel.pl/web/guest/czym-jest-sprawiedliwy-handel//asset_publisher/tT3C/content/ powstanie-i-rozwoj-sprawiedliwego-handlu

Szadzińska, E. (2017). Projekt zmian procesu kształcenia akademickiego ukierunkowanego na wartości społeczne. "Pedagogika. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas", nr 14.

Szczepaniec-Cięciak, E. (2004). Relacja między pedagogiką a ekologią na przykładzie nauczania i wychowania dla zrównoważonego rozwoju, [w:] S. Palka (red.), Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Szempruch, J. (2012). Nauczyciel w warunkach zmiany społecznej i edukacyjnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Więckowski, R. (1993). Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Żeber-Dzikowska, I. (2013). Edukacja ekologiczna i zrównoważony rozwój w klasach I-III szkoły podstawowej, [w:] E. Szadzińska (red.), Dydaktyczne „Tropy” zróżnoważonego rozwoju w edukacji, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Published
2020-11-21
How to Cite
Konieczny, J. (2020). Nutrition Education in Accordance with the Principles of Sustainable Development. Elementary Education in Theory and Practice, 15(4(58), 53-63. https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1558.04
Section
Thematic Articles