First-Level Music School Student in Early School Education. Statements by Teachers of Grades 1-3 on Selected Aspects Concerning the Ways Beginning Musicians Function at School
Abstract
The article describes the results of qualitative research carried out among early education teachers who have music school students among their pupils. The aim of the research was to get to know the teachers’ opinions on selected aspects of school functioning of these children. The main research problem was included in the question: Is there any specific way in which students of grades 1-3, who attend first-level music school, function at school? Detailed research problems referred to those students’ marks, relationships with peers, various problems and challenges related to their functioning, as well as support provided to them by teachers. The first part of the article presents music school as a specific educational environment, and shows the importance of music education in a child’s general development. The methodological part includes the characteristics of the research objective, research questions, as well as research procedures. The third part presents the results and conclusions of the research. The article reveals that the way in which music school students function at school is characterised by some specific features, especially in terms of school achievements and social relations. Another important conclusion is the need for optimizing the process of educating teachers so that they can effectively support the development of their talented students.
References
Adrjan B. (2011). Kultura szkoły. W poszukiwaniu nieuchwytnego, Kraków: Impuls.
Bastian H. G. (2000). Musik(erziehung) und ihre Wirkung, Mainz: Schott.
Bourdieu P., Passeron J.-C. (1990). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, tłum. E. Neyman, Warszawa: PWN.
Brzezińska A. (2000). Psychologia wychowania, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia, t. 3, Gdańsk: 2000, s. 227-280.
Czaja-Chudyba I. (2017). B. Muchacka, M. Głażewski, B. Pawlak, A. Litawa (red.), Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 59-74.
Dyrda B. (2012). Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwo Akademicke „Żak”.
Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot: GWP.
Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Frołowicz E. (2015). Rozwój ogólny a rozwój muzyczny dziecka. O pożytkach z kształcenia muzycznego płynących, [w:] A. Delecka-Bury (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 28-44.
Giza T. (2019). E. Piotrowski, M. Porzucek-Miśkiewicz (red.), Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 21-42.
Gołaszewska M. (1990). Istota i istnienie wartości, Warszawa: PWN.
Górniok-Naglik A. (2012). Metafory w edukacji estetycznej, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, t. 1, Kraków: Impuls, s. 122-133.
Hetland L. (2000). Learning to make music enhances spatial reasoning, „Journal of Aesthetic Education”, No. (3/4), s. 179-238.
Ho Y.-C., Cheung M.-C., Chan A. S. (2003). Music training improves verbal but not visual memory: Cross-sectional and longitudinal explorations in children, „Neuropsychology”, No. 17, s. 439-450.
Jemielnik J. (2015). Skuteczność realizacji wymagań edukacyjnych w nauczaniu i uczeniu się młodzieży szkół muzycznych, [w:] J. Jemielnik, J. Posłuszna (red.), Muzyka i refleksja pedagogiczna - interpretacje - pogranicza, Kraków: Aureus, s. 77-93.
Kamińska B. (2002). Zdolności muzyczne w ujęciu psychologii muzyki: ewolucja poglądów, „Studia Psychologica”, nr 3, s. 187-195.
Kisiel M. (2016). Dziecko uzdolnione muzycznie w edukacji wczesnoszkolnej. Obraz edukacji muzycznej klas początkowych z terenu miasta Katowic, [w:] A. Delecka-Bury (red.), Współczesna wyzwania szkolnictwa muzycznego. Specyfika kształcenia małego dziecka, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 31-44.
Kochanowska E. (2012). Rozpoznawanie uczniów zdolnych w kształceniu zintegrowanym, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, t. 1, Kraków: Impuls, s. 289-301.
Kochanowska E., (2018). Wiedza osobista dziecka w refleksji i praktyce nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Impuls, Kraków.
Kołodziejski M. (2018). Zdolności muzyczne ustabilizowane a imitacja i improwizacja rytmiczna w metrum dwudzielnym studentów wczesnej edukacji w badaniach własnych, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 13, nr 2(48), s. 139-164. https://doi.org/10.14632/eetp.2018.13.48.139
Kołodziejski M. (2012). Zdolności muzyczne i twórczość dzieci utalentowanych matematycznie w świetle badań własnych, [w:] M. Suświłło (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji - konteksty i wyzwania, Olsztyn: Wydawnictwo UWM s. 303-322.
Konaszkiewicz Z. (2015). Specyfika szkoły muzycznej w Polsce, - szanse i zagrożenia, [w:] A. Delecka-Bury (red.), Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 11-27.
Konaszkiewicz Z. (2016). Dzieciństwo ucznia szkoły muzycznej, [w:] A. Delecka-Bury (red.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Specyfika kształcenia małego dziecka, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 11-30.
Koszalińska K. (2013). Twórczość a szkolne funkcjonowanie dziecka, „Kultura i edukacja” nr 4 (97), s. 53-69.
Kozielecki J. (2002). Transgresja i kultura, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kvale S. (2010). Prowadzenie wywiadów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska-Góralczyk M. (2018). Nauczyciel edukacji początkowej a uczeń zdolny – wokół problemu (nie)kompetencji, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” nr 4, s. 13-21.
Ławrowska R. (2015). Model optymalny i rzeczywistość kształtowania kompetencji muzyczno-metodycznych specjalistów wczesnej edukacji, [w:] E. Kochanowska, R. Majzner (red.), Muzyka w dialogu z edukacją, Kraków: Libron, s. 25-38.
Małyska A. (2015). Dziecko twórcze w szkole – nauczyciele o sposobach rozpoznawania oraz rozwijania potencjału twórczego ucznia, [w:] A. Prusik, Ł. Kabzińska (red.), Funkcjonowanie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych w wybranych środowiskach i sposoby jego wspierania, Olsztyn: Wydawnictwo Uczelniane WSIiE TWP, s. 159-186.
Miles M. B., Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, tłum. S. Zabielski, Białystok: Trans Humana.
Mróz A. (2012). Rola wzmożonej pobudliwości emocjonalnej w przyspieszonym rozwoju osób zdolnych, [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych, Warszawa: ORE, s. 19-24.
Niemierko B. (2012). Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Poraj G. (2015). Wypełnianie zadań rozwojowych ucznia w relacji z nauczycielem, [w:] A. Delecka-Bury (red.), Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Kim jest nauczyciel szkoły muzycznej I stopnia?, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, s. 45-65.
Referda M. (2019). Zdolności a porażka szkolna. Jaką rolę odgrywa osobowość?, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Sacher W. (2012). Źródła wartości wychowawczych w procesie kształcenia muzycznego dzieci, [w:] E. Ogrodzka-Mazur, U. Szuścik, A. Gajdzica (red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, t. 1, Kraków: Impuls, s. 155-175.
Schellenberg E. G. (2005). Music and Cognitive Abilities, „Current Directions in Psychological Science”, vol. 14, No. 6, s. 317-320.
Sękowski A. E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Sowińska H. (2012). Rozwój kompetencji społecznych dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej, [w:] H. Sowińska (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 271-301.
Suświłło M. (2019). Związek rozwoju muzycznego z rozwojem języka dziecka. Wyzwania dla wczesnej edukacji, „Ars Inter Culturas”, vol. 8, s. 121-136.
Szmidt K. (2013). Pedagogika twórczości, Sopot: GWP.
Szmidt K. (2017). Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Uszyńska-Jarmoc J. (2008). Aktywność twórcza jako narzędzie rozwoju i autokreacji człowieka w pełnym cyklu życia [w:] W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.), Zdolności, talent, twórczość, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 199-208.
Wilsz N, Czerniawska E. (2010). Wpływ edukacji muzycznej na rozwój umiejętności samoregulacyjnych i aktywności strategiczne, [w:] W. Limont, J. Dreszer, J. Cieślikowska (red.), Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, t. I, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, s. 99-120.
Wojnar I. (1997). Możliwości wychowawcze sztuki, [w:] I. Wojnar (red.), Teoria wychowania estetycznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 10-29.
Fatyga B., Kietlińska B. (2014)., Kompetencja kulturowa, <http://ozkultura.pl/wpis/962/5> [dostęp: 20.10.2020].
Jankowska M. (2012). Funkcje założone szkolnictwa, statystyka, sieć szkolna, [w:] W. Jankowski (red)., Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia, Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca <https://www.gov.pl/web/kultura/raporty-raport-o-szkolach-muzycznych-i-stopnia-raport-o-szkolach-muzycznych-ii-stopnia [dostęp: 25.11.2020]>.
https://prawo.cea-art.pl/rozporzadzenia-i-zarzadzenia/ [dostęp: 02.11.2020].
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170001569 [dostęp: 26.11.2020].
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search