The Linguistic Skills of 5-Year-Old Children Versus their Activity and Experiences – Research Report
Abstract
In compliance with the recommendations of the European Parliament and the Council in contemporary education, a tendency to develop key competences has appeared. Communication in a native language is one of them, constituting a clear foundation for others. This competence is conditioned by linguistic skills and a number of other competences, including communicative and linguistic ones. Authors list various determinants of this skill in the psychological-pedagogical literature. Therefore, can the activity undertaken by man and their procurement of experience be included among them? Searching for the answer for the question above, the following research problem has been formulated: What relation occurs between linguistic skills and the activity and experiences of five-year-old children? The researcher’s objective was therefore to prove a potential relation (or its lack) occurring between the variables. The population chosen for the research was one from among kindergarten groups. In order to collect the necessary information, the researcher used Z. Tarkowski’s test of linguistic skills, the Scale of Activity and the Scale of Experience. As a consequence of the research results, the following has been proved: a high relation between linguistic skills and the activity’s diversity, an average relation between linguistic skills and the activity’s frequency, an average relation between linguistic skills and the activity and experiences (in general approach), a weak relation between linguistic skills and the diversity of experiences, a weak relation between linguistic skills and the frequency of experiences. The activity’s diversity therefore has a greater influence on linguistic skills than its frequency. In turn, concentrating on the frequency and diversity, it can be noticed that the latter affects the linguistic skills of the subjects being tested more strongly.References
Andrzejewska J., Doświadczanie świata podstawą kształcenia kompetencji komunikacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, red. T. Parczewska, Wyd. UMCS, Lublin 2010.
Encyklopedia wiedzy o języku polskim, red. S. Urbańczyk, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1978.
Głoskowska-Sołdatow M., Porozumiewanie się w języku ojczystym, [w:] Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej, red. J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel, M. Głoskowska-Sołdatow, Impuls, Kraków-Białystok 2013.
Góral-Półrola J., Mosiołek M., Mowa dzieci wiejskich u progu nauki szkolnej. Znaczenie wczesnej opieki logopedycznej, [w:] Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, red. M. Karwowska-Struczyk, D. Sobierańska, M. Szpotowicz, Żak, Warszawa 2011.
Górecka-Mostowicz B., Rozwijanie komunikacji emocjonalnej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, [w:] O komunikowaniu się w przedszkolu i w nauczaniu zintegrowanym, red. K. Gąsiorek, M. Grochowalska, Wyd. Akademia Pedagogiczna, Kraków 2003.
Grabias S., Pojęcie sprawności językowej a praktyka logopedyczna, „Logopedia”, nr 17, 1990.
Guz S., Wstęp, [w:] Wielowymiarowość aktywności i aktywizacji, red. S. Guz, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki, Wyd. Comandor, Warszawa 2008.
Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów klas początkowych w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.
Kurcz, Pamięć, uczenie się, język,. PWN, Warszawa 1995.
Laskowska J., Rozwój aktywności twórczej dzieci w sferze języka, Impuls, Kraków 2007.
Maszorek-Szymala A., Podstawy statystyki dla studentów i nauczycieli, Impuls, Kraków 2007.
Muchacka B., Stymulowanie aktywności poznawczej dzieci w przedszkolu, Wyd. Akademia Pedagogiczna, Kraków 2000.
Niebrzydowski L., Psychologia wychowawcza. Samoświadomość, aktywność, stosunki interpersonalne, PWN, Warszawa 1989.
Parczewska T., Znaczenie środowisk wychowawczych w stymulowaniu aktywności poznawczej dziecka w wieku przedszkolnym [w:] Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, red. T. Parczewska, UMCS, Lublin 2010.
Pawłowska R., Z zagadnień sprawności językowej w nauczaniu religii, [w:] O języku religijnym. Zagadnienia wybrane, red. M. Karpluk, J. Sambor, Wyd. KUL, Lublin 1988.
Przetacznik-Gierowska M., Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa 2000.
Silva P., Health And Development In The Early Years, [w:] From Child To Adult. The Dunedin Multidisciplinary Health And Development Study, red. P. Silva, W. Stanton, Wyd. Oxford, New York 1998.
Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. I, PWN, Warszawa 1978.
Strelau J., Temperament i inteligencja,. PWN, Warszawa 1992.
Tarkowski Z, Test sprawności językowej. Podręcznik, Orator, Lublin 2001.
Tyszkowa M., Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1977.
Tyszkowa M., Jednostka a rodzina: interakcje, stosunki, rozwój, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa 2000.
Włodarski Z., Rozwój i kształtowanie doświadczenia indywidualnego, WSiP, Warszawa 1975.
Zaczyński W., Statystyka w pracy badawczej nauczyciela, Żak, Warszawa 1997.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), Dz. Urz., L394/10-12; Załącznik. Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie - Europejskie ramy odniesienia, Dz. Urz., L394/13-18, [online]: http://eurlex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:pl:PDF (dostęp: 12.04.2015).
Copyright (c) 2016 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search