Unusual Word Problems and the Development of Critical Thinking in Early School Students

Keywords: critical thinking, mathematical word problems, unusual problems

Abstract

Nowadays, it is increasingly difficult for people to make their way in a rapidly changing world. Critical thinkers are able to function well in such a changing environment and their education should begin in early childhood.

This paper presents the results of an experimental study on the development of critical thinking of third grade elementary school students. Unusual word problems with missing or contradictory data, an ambiguous solution, or with unrealistic content (meaningless in real life) served as a tool for developing this type of thinking. These problems provoked the students to think, to critically analyze both the content and data of word problems. This, in turn, helped the students become more reflective, notice missing or contradictory data, ambiguity of a solution or lack of realism, fill in missing data, correct contradictory information and make unrealistic data realistic, as well as seek all possibilities for a solution. Thus, their critical thinking skills developed.

References

Dewey J. (1913). Szkoła i dziecko, trans. H. Błeszyńska, Warszawa: Biblioteka Dzieł Naukowych.

Kalinowska A. (2010). Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Klus-Stańska D., Kalinowska A. (2004). Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Nawolska B., Żądło J. (2007). Kompetencje uczniów 9–10-letnich w zakresie rozwiązywania nietypowych zadań tekstowych, [in:] H. Siwek (ed.), Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki, Katowice–Warszawa: Wydawnictwo „Komandor”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, pp. 226–233.

Nawolska B. (2014). Jaki wzrost będzie mieć Kasia, czyli o krytycznym myśleniu dzieci 9-letnich, [in:] Matematika 6. Mathematic education in primary school – tradition, innovation, Olomouc: Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, pp. 152–157.

Nawolska B., Żądło-Treder J. (2017a). Dziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznych, [in:] I. Czaja-Chudyba, B. Pawlak, J. Vaškevič-Buś (eds.), Wizja świata – wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 97–107.

Nawolska B., Żądło-Treder J. (2017b). Dziecięca koncepcja matematyki tworzona przez zadania z podręczników szkolonych, [in:] I. Czaja-Chudyba, B. Pawlak, J. Vaškevič-Buś (eds.), Wizja świata – wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, pp. 108–120.

Podstawa programowa (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z dnia 14 lutego 2017 r. Warszawa: Dziennik Ustaw RP, 24 lutego 2017, poz. 356.

Słownik języka polskiego, vol. 1 (1978). Entry: “Krytyczny”, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, p. 1065.

Wichura A. (2016). Rzecz o utraconej potrzebie rozumienia otaczającej nas rzeczywistości i braku zdolności krytycznego myślenia, http://czlowiek.info/rzecz-o-utraconej-potrzebie-rozumienia-otaczajacej-nas-rzeczywistosci-i-braku-zdolnosci-krytycznego-myslenia (accessed: 02.11.2018).

Published
2021-07-23
How to Cite
Nawolska, B. (2021). Unusual Word Problems and the Development of Critical Thinking in Early School Students. Elementary Education in Theory and Practice, 16(3(61), 43-56. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1661.03