Male and Female Role Models in Contemporary Culture and Personal Values Preferred by Third-Grade Pupils in Primary School

Keywords: gender role schemas, femininity, crisis of masculinity, generic socialisation

Abstract

The presence of egalitarian gender role models in contemporary culture does not mean that traditional models of femininity and masculinity have been completely superseded. The multitude of simultaneous gender role models may make third-grade pupils, who come out of late childhood and stand on the threshold of adolescence - a critical time for the formation of a stable identity, confused as to which of the known patterns of masculinity and femininity they should follow in their lives. The presented research aimed to explore personal values preferred by male and female pupils of the third grade of primary schools. The main problem was contained in the question: Are there gender differences among male and female pupils of the third grade of primary school in terms of their preferred personal values? The research used the method of a diagnostic survey; the tool was the Personal Values List developed by Z. Juczyński. Also, 311 third-grade pupils from the Lesser Poland region participated in the research. The analysis of the collected research material showed that in such categories as "love, friendship" and "kindness, gentleness", there was a statistically significant predominance of girls. At the same time, there was a predominance of boys in the area of "intelligence, sharpness of mind" and "wealth, property". The findings of this study partly confirmed the hypothesis: There are gender differences among pupils in primary school in the area of preference for those personal values that are traditionally considered typical for representatives of their sex.  

References

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Fanslau A., Brycz H. (2006). Pokusy i ich wpływ na natężenie wyznawanych wartości wśród młodych kobiet i mężczyzn, [w:] A. Chybicka, M. Kaźmierczak (red.), Kobieta w kulturze – kultura w kobiecie. Studia interdyscyplinarne, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 315 330.

Gimbut M. (2007). Przetłumaczyć i zrozumieć Wzór kobiecości – perspektywa antropologiczna, [w:] B. Płonka-Syroka. J. Radziszewska, A. Szlagowska (red.), Oczekiwania kobiet i wobec kobiet Stereotypy i wzorce kobiecości w kulturze europejskiej i amerykańskiej, Warszawa: Wydawnictwo: DiG, s. 359 368.

Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Kluczyńska U. (2009). Metamorfozy tożsamości mężczyzn w kulturze współczesnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Linton R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości, tłum. A. Jasińska-Kania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Melosik Z. (2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nowak W. (2015). Dobro i wzory osobowe, STUDIA PHILOSOPHICA WRATISLAVIENSIA, vol. X, fasc. 4, s. 65 76.

Olbrycht K. (2014). O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Smółka L. (2006). Edukacja wobec stereotypów ról płciowych, [w:] J. Szempruch (red.), Edukacja wobec wyzwań i zadań współczesności i przyszłości, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 457–466.

Wzór osobowy hasło [w:] Nowa encyklopedia powszechna PWN (1995 1996), red. B. Pertozolin-Skowrońska , t. 1–6, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 942.

Zbróg Z. (2011). Płeć jako kategoria różnicująca opinie uczniów o szkole, [w:] I. Adamek, Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności, Kraków: Wyd. LIBRON.

Zimbardo P., Coulombe N. (2015). Gdzie ci mężczyźni? tłum. M. Guzowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2021-09-07
How to Cite
Bocharova, O., & Smółka, L. (2021). Male and Female Role Models in Contemporary Culture and Personal Values Preferred by Third-Grade Pupils in Primary School. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 41-55. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.03