Cultural Personal Patterns and the Upbringing of a Modern Child

Keywords: personal patterns, models of upbringing, personality, media, interpersonal relations, teacher, family

Abstract

The subject of personal role models is extremely important in today's times filled with the influence of various cultures or directions of influence, including mass media, virtual tools or contemporary "idols". And yet, properly selected personal role models provide children and adolescents with specific values to follow, exerting a huge influence on their imagination and psyche. They encourage young people for positive action and proper functioning in social life. The personality of each person also plays an important role. Therefore, the article is an attempt to answer the question whether in modern times there are personal patterns that are interesting to children and youth. Also, the text explains the specificity of a personal pattern against the background of related concepts. Moreover, it describes the role of personal models at various stages of human development and models of education present in modern psychology.

References

Badura E. (1981). Emocjonalne uwarunkowania autorytetu nauczyciela, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Bakiera L., Harwas-Napierała B. (2016). Wzory osobowe w rozwoju człowieka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Bandura A. (1985). Model of causality in social learning theory, [w:] A. Freeman, M.J. Mahoney, P. Devito, D. Martin (red.), Cognition and psychotherapy, New York: Plenum.

Bąbel P., Suchowierska M., Ostaszewski P. (2014). Naśladowanie a uczenie się przez obserwację. Porównanie perspektywy analizy zachowania i teorii społecznego uczenia się, „Psychologia Rozwojowa”, 19(3), 37–47.

Bronfenbrenner U. (1970b). Czynniki społeczne w rozwoju osobowości, przekł. A. Gołąb, „Psychologia Wychowawcza” 2, 141–161.

Dobrowolski S. (1948). Wychowanie i wychowawca. Rodzic – nauczyciel – mistrz, Warszawa: Instytut Wydawniczy „Nasza Księgarnia”.

Fudali M. (2008). Gimnazjaliści uczestnikami kultury młodzieżowej, „Edukacja i Dialog” 10, http://www.eid.edu.pl [dostęp: 15.10.2015].

Gerstmann S. (1961). Autorytet wychowawcy, „Nowa Szkoła”, 12, 14–17.

Graczykowski P., Trojan K. (2003). Temperamenty, charaktery, osobowości: profil medyczny i psychologiczny, Kraków: Wydawnictwo "WAM".

Harwas-Napierała B. (2010). Wzór osobowy ojca w rozwoju dziecka, [w:] M. Kujawska, L. Huber (red.), Postawy rodzicielskie współczesnych ojców, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.

Kopaliński W. (2007). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM.

Kumaniecki K. (1999). Słownik łacińsko-polski, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Kwiatkowski A. B. (2013). Wzorce osobowe działaczy społeczno-politycznych, Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora.

Kwieciński Z. (1996). Edukacja wobec wyzwań demokracji, [w:] H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie, Toruń: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Edytor.

MacIntyre A. (1996). Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Masłyk-Zawisza E. (2013): Medialne zawłaszczanie wpływu społecznego na życie nastolatków, [w:] J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek – media – edukacja, Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny.

Ossowska M. (1992). Wzór demokraty. Cnoty i wartości, Lublin: Instytut Wydawniczy Daimonion.

Plezia M. (red.). (1974). Słownik łacińsko-polski, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (1994). Psychologia wychowawcza, T. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Siuta J. (red.). (2005). Słownik psychologii, Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.

Spychalska J. (2012). Idol w mediach jako czynnik kształtujący młodzież, [w:] J. Aksman, J. Pułka (red.), Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych, Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.

Turner J. S., Helms D. B. (1999). Rozwój człowieka, przekł. S. Lis, J. Mańk-Kowalska, A. Radomska, L. Wojciechowska, D. Zawadzka, W. Zagórska, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Wojciechowska A. (2002). Cztery modele wychowania. Który wybrać? „Edukacja i Dialog” 12.

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/wzor-osobowy;3999283.html [dostęp: 29.08.2021]).

Published
2021-10-26
How to Cite
Kuźnik, M. (2021). Cultural Personal Patterns and the Upbringing of a Modern Child. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 27-40. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.02