Selected Contexts of Social and Professional Functioning of a Kindergarten Teacher

Keywords: kindergarten teacher, social expectations, professional roles, social and professional development, professional situation

Abstract

A kindergarten teacher is a profession the performance of which depends on numerous factors. What determines their work in the first place is the child’s world. A kindergarten teacher enters it at a very early stage of the child’s life and it depends on the teacher’s competence to what extent they will be able to support the development of the pupil. Complex and dynamic social and educational reality is also a source of many challenges for the teacher. The aim of this article is the analysis of the complex background in which a preschool teacher fulfills their professional obligations. This makes it possible for us to notice the importance of their mission both towards each child and the society. When analyzing the professional functioning of a kindergarten teacher, it can be clearly seen that their work takes place in different contexts.     

In order to meet those requirements, one needs a good preparation of a kindergarten teacher during their studies, as well as the teacher’s constant self-improving activity.

References

Błaszkiewicz R. (2001). Motywacja nauczycieli do doskonalenia zawodowego, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3 4, s. 69 75.

Bulera M., Żuchelkowska K. (2006). Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

Czarnecki K. M., Karaś S. (1996). Profesjologia w zarysie (rozwój zawodowy człowieka), Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.

Czarnecki K. M. (2010). Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Czarnecki K. M. (2016). Profesjologia. Nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, wydanie drugie, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.

Duraj-Nowakowa K. (2000). Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ubezpieczeń.

Duraj-Nowakowa K. (2012). Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków: Akademia Ignatianum–Wydawnictwo WAM.

Guz S. (1996). Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.

Jędrzejewski S. (1985). Nauczyciel przedszkola, [w:] Kwiatowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kos E. (2016). Przebieg procesu pedagogicznej diagnozy ucznia w pracy nauczyciela wychowawcy, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1, s. 60.

Klim-Klimaszewska A. (2005). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.

Klim-Klimaszewska A. (2010). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.

Kwaśniewska M. (2011). Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce, [w:] Karbowniczek I., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Kwiatkowska H. (2007). Kondycja zawodowa nauczycieli – geneza – przejawy –konsekwencje, [w:] Lewowicki (red.), Gorące problemy edukacji w Polsce, ekspertyzy i opinie, Warszawa: Wydawnictwo Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN i Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP.

Nowak B. (2009). Nauczyciel jako terapeuta w traumatycznych wydarzeniach w życiu ucznia, [w:] Przygońska E., Chmielewska I. (red.), Nauczyciel wobec wyzwań współczesności. Doświadczenia – badania – koncepcje, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.

Paprotna G. (2015). Społeczno-pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania zawodowego nauczycieli przedszkoli, Kraków: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Akademia Ignatianum w Krakowie.

Surma B. (2011a). Metody i narzędzia diagnostyczne, [w:] Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Surma B. (2011b). Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu, [w:] Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Szempruch J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”.

Szempruch J. (2017). Przygotowanie edukacyjne człowieka do funkcjonowania w warunkach współczesnej cywilizacji, „Problemy Profesjologii”, nr 1, s. 16 18.

Published
2021-10-27
How to Cite
Paprotna, G. (2021). Selected Contexts of Social and Professional Functioning of a Kindergarten Teacher. Elementary Education in Theory and Practice, 16(4(62), 133-143. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.09