Selected Contexts of Social and Professional Functioning of a Kindergarten Teacher
Abstract
A kindergarten teacher is a profession the performance of which depends on numerous factors. What determines their work in the first place is the child’s world. A kindergarten teacher enters it at a very early stage of the child’s life and it depends on the teacher’s competence to what extent they will be able to support the development of the pupil. Complex and dynamic social and educational reality is also a source of many challenges for the teacher. The aim of this article is the analysis of the complex background in which a preschool teacher fulfills their professional obligations. This makes it possible for us to notice the importance of their mission both towards each child and the society. When analyzing the professional functioning of a kindergarten teacher, it can be clearly seen that their work takes place in different contexts.
In order to meet those requirements, one needs a good preparation of a kindergarten teacher during their studies, as well as the teacher’s constant self-improving activity.
References
Błaszkiewicz R. (2001). Motywacja nauczycieli do doskonalenia zawodowego, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3 4, s. 69 75.
Bulera M., Żuchelkowska K. (2006). Edukacja przedszkolna z partnerskim udziałem rodziców, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Czarnecki K. M., Karaś S. (1996). Profesjologia w zarysie (rozwój zawodowy człowieka), Radom: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji.
Czarnecki K. M. (2010). Profesjologia. Nauka o zawodowym rozwoju człowieka, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
Czarnecki K. M. (2016). Profesjologia. Nauka o profesjonalnym rozwoju człowieka, wydanie drugie, Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza „Humanitas”.
Duraj-Nowakowa K. (2000). Nauczyciel. Kultura – osoba – zawód, Kielce: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ubezpieczeń.
Duraj-Nowakowa K. (2012). Studiowanie literatury przedmiotu, Kraków: Akademia Ignatianum–Wydawnictwo WAM.
Guz S. (1996). Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP.
Jędrzejewski S. (1985). Nauczyciel przedszkola, [w:] Kwiatowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kos E. (2016). Przebieg procesu pedagogicznej diagnozy ucznia w pracy nauczyciela wychowawcy, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1, s. 60.
Klim-Klimaszewska A. (2005). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: Polski Instytut Wydawniczy.
Klim-Klimaszewska A. (2010). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: Instytut Wydawniczy ERICA.
Kwaśniewska M. (2011). Aktualny stan wychowania przedszkolnego w Polsce, [w:] Karbowniczek I., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Kwiatkowska H. (2007). Kondycja zawodowa nauczycieli – geneza – przejawy –konsekwencje, [w:] Lewowicki (red.), Gorące problemy edukacji w Polsce, ekspertyzy i opinie, Warszawa: Wydawnictwo Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN i Wyższej Szkoły Pedagogicznej ZNP.
Nowak B. (2009). Nauczyciel jako terapeuta w traumatycznych wydarzeniach w życiu ucznia, [w:] Przygońska E., Chmielewska I. (red.), Nauczyciel wobec wyzwań współczesności. Doświadczenia – badania – koncepcje, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Paprotna G. (2015). Społeczno-pedagogiczne uwarunkowania funkcjonowania zawodowego nauczycieli przedszkoli, Kraków: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, Akademia Ignatianum w Krakowie.
Surma B. (2011a). Metody i narzędzia diagnostyczne, [w:] Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Surma B. (2011b). Uczestnicy (podmioty) procesu edukacyjnego w przedszkolu, [w:] Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Szempruch J. (2001). Nauczyciel w zmieniającej się szkole, Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe „Fosze”.
Szempruch J. (2017). Przygotowanie edukacyjne człowieka do funkcjonowania w warunkach współczesnej cywilizacji, „Problemy Profesjologii”, nr 1, s. 16 18.
Copyright (c) 2021 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search