Non-Standard Activities of Early-School and Preschool Education Teachers. Regional Education in the Time of Pandemic

Keywords: regional education, early childhood education, education, SARS-CoV-2, pre-school education

Abstract

Regional education, as an integral and obligatory element of education, provides preschool and early school education teachers with a number of didactic challenges  which, during the SARS CoV-2 pandemic, require the use of non-standard methods of work. The goal of the undertaken research was to identify and characterize atypical teachers' activities in the perspective of the experience of children aged 5-9 years and their mothers aged 35-41 years.The article outlines functioning of preschools and primary schools (with particular emphasis on grades 1-3) during the pandemic in 2020-2021. The focus was on theoretical issues related to regional education, its essence and place in the process of upbringing and education of children. The research included a collective case study with the use of individual, partially directed, problem-focused interviews. The preliminary research was carried out in 2021 in the city of Olsztyn (Warmian-Masurian Voivodeship). It should be extended to include research groups that are diverse in terms of place of residence. In the experience of the respondents, a number of non-standard activities of teachers in the field of regional education can be distinguished. They are different than the activities from the period before the pandemic. Such non-standard activities are first of all understood as solutions in the process of preschool education and early school education, but also as the attitudes and ways of thinking of teachers.

References

Angiel J., Repach E. (1999). Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. Program autorski dopuszczony do użytku szkolnego prze MEN i wpisany do wykazu programów pod nr 4014–69/99, [w:] S. Bednarek (red.), Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, Wrocław: MEN.

Bednarek S. (red.). (2000). Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie w zreformowanej szkole: materiały dla nauczycieli, Wrocław: MEN.

Bereźnicki F. (2018). Dydaktyk szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Brzezińska A.W., Hulewska A. Słomska J. (2006). Edukacja regionalna jak poznawać swój świat – wprowadzenie, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 13–18.

Klim-Klimaszewska A. (2005). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: PIW.

Kowolik P. (2006). Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Kožuch A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.

Lisowska K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego, „Podstawy edukacji”, nr 12, s. 155–168. DOI:10.16926/pe.2019.12.12.

Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 9–22.

Nikitorowicz J. (2011). Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, s. 23–32.

Petrykowski P.P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Dz.U. 2017. Poz. 356.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID–19 Dz.U. 2s020. Poz. 410.

Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.

Stake R.E. (1997). Studium przypadku, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 120–146.

Szczepański M. S. (2003). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań. Między tożsamością indywidualną a społeczną – preliminaria. https://www.socjologiarozwoju.us.edu.pl [dostęp: 05.01.2021].

Podsumowanie roku szkolnego 2019/2020 (2020). https://www.gov.pl/web/edukacja–i–nauka/podsumowanie–roku–szkolnego–20192020 [dostęp: 07.01.2022].

Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021 (2021). https://www.gov.pl/web/edukacja–i–nauka/podsumowanie–roku–szkolnego–20202021 [dostęp: 07.01.2022].

UNESCO (2021). COVID–19 Impact on Education, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse [dostęp: 7.01.2022].

Published
2022-03-31
How to Cite
Lisowska, K. (2022). Non-Standard Activities of Early-School and Preschool Education Teachers. Regional Education in the Time of Pandemic . Elementary Education in Theory and Practice, 17(1(64), 53-65. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1764.04