Non-Standard Activities of Early-School and Preschool Education Teachers. Regional Education in the Time of Pandemic
Abstract
Regional education, as an integral and obligatory element of education, provides preschool and early school education teachers with a number of didactic challenges which, during the SARS CoV-2 pandemic, require the use of non-standard methods of work. The goal of the undertaken research was to identify and characterize atypical teachers' activities in the perspective of the experience of children aged 5-9 years and their mothers aged 35-41 years.The article outlines functioning of preschools and primary schools (with particular emphasis on grades 1-3) during the pandemic in 2020-2021. The focus was on theoretical issues related to regional education, its essence and place in the process of upbringing and education of children. The research included a collective case study with the use of individual, partially directed, problem-focused interviews. The preliminary research was carried out in 2021 in the city of Olsztyn (Warmian-Masurian Voivodeship). It should be extended to include research groups that are diverse in terms of place of residence. In the experience of the respondents, a number of non-standard activities of teachers in the field of regional education can be distinguished. They are different than the activities from the period before the pandemic. Such non-standard activities are first of all understood as solutions in the process of preschool education and early school education, but also as the attitudes and ways of thinking of teachers.
References
Angiel J., Repach E. (1999). Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie. Program autorski dopuszczony do użytku szkolnego prze MEN i wpisany do wykazu programów pod nr 4014–69/99, [w:] S. Bednarek (red.), Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, Wrocław: MEN.
Bednarek S. (red.). (2000). Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie w zreformowanej szkole: materiały dla nauczycieli, Wrocław: MEN.
Bereźnicki F. (2018). Dydaktyk szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Brzezińska A.W., Hulewska A. Słomska J. (2006). Edukacja regionalna jak poznawać swój świat – wprowadzenie, [w:] A.W. Brzezińska, A. Hulewska J. Słomska (red.), Edukacja regionalna, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 13–18.
Klim-Klimaszewska A. (2005). Pedagogika przedszkolna, Warszawa: PIW.
Kowolik P. (2006). Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Kožuch A. (2021). Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Kraków: Societas Vistulana.
Lisowska K. (2019). Gwara a tożsamość kulturowa przedszkolaków – na przykładzie placówek przedszkolnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego, „Podstawy edukacji”, nr 12, s. 155–168. DOI:10.16926/pe.2019.12.12.
Mizerek H. (2017). Studium przypadku w badaniach nad edukacją. Istota i paleta zastosowań, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 9–22.
Nikitorowicz J. (2011). Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa obywatelskiego, [w:] A. Cudowska (red.), Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej. Księga Jubileuszowa dedykowana profesorowi doktorowi habilitowanemu Michałowi Balickiemu, Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, s. 23–32.
Petrykowski P.P. (2003). Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej Dz.U. 2017. Poz. 356.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID–19 Dz.U. 2s020. Poz. 410.
Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwo Editions Spotkania.
Stake R.E. (1997). Studium przypadku, [w:] L. Korporowicz (red.), Ewaluacja w edukacji, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 120–146.
Szczepański M. S. (2003). Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań. Między tożsamością indywidualną a społeczną – preliminaria. https://www.socjologiarozwoju.us.edu.pl [dostęp: 05.01.2021].
Podsumowanie roku szkolnego 2019/2020 (2020). https://www.gov.pl/web/edukacja–i–nauka/podsumowanie–roku–szkolnego–20192020 [dostęp: 07.01.2022].
Podsumowanie roku szkolnego 2020/2021 (2021). https://www.gov.pl/web/edukacja–i–nauka/podsumowanie–roku–szkolnego–20202021 [dostęp: 07.01.2022].
UNESCO (2021). COVID–19 Impact on Education, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse [dostęp: 7.01.2022].
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search