Time Management of an Early School-age Child in the Opinion of Parents

Keywords: time management, entrepreneurship, education of early school-age children

Abstract

The modern understanding of the phenomenon of entrepreneurship significantly deviates from the classic economic approach, which increasingly often makes us connect it with education understood as a process of self-improvement that lasts for the whole life. One of the ways to shape the characteristics of entrepreneurship is learning time management. This skill largely determines one’s resourcefulness and ability to achieve success. The aim of this article is to present the way of organizing various activities of children in the period of early childhood education in the opinion of parents, and to discuss various problems related to this subject. The research was carried out using the diagnostic survey method with the online questionnaire technique and interviews. Shaping the attitudes of a child at an early school-age is inextricably linked with the ability to organize and plan time. The degree of mastering time management techniques by both parents and children varies, which is shown by the research. Further development of time management skills is necessary.

References

Bieniok H. (2010). Zarządzanie czasem. Poradnik dla mało efektywnych, Warszawa: Difin.

Bieniok H. (2019). Podstawy przedsiębiorczości osobistej (zaradności życiowej) czyli jak osiągnąć sukces w życiu, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Bieniok H. (2021). Zarządzanie samym sobą, czyli książka dla każdego, dowcipnie – kreatywnie – praktycznie, Katowice: Wydawnictwo KOS.

Bloomquist M. L. (2013). Skills training for struggling kids. New York: Guilford Press.

DiPipi C., Steere D. (2016). Teaching Time Management to Learners with Autism Spectrum Disorder. Shawnee, Kansas, USA: AAPC Publishing.

Fatih K., Erhan D., Ritter N. L. (2012). Test Review: Children's Organizational Skills Scales „Journal of Psychoeducational Assessment” 30, s. 205.

Gallagher R., Spira E.G., Rosenblatt J. L. (2018). The Organized Child: An Effective Program to Maximize Your Kid's Potential in School and in Life. New York, London: The Guildford Press.

Kilar W., Rachwał T. (2019). Przedsiębiorczość w edukacji przedszkolnej i szkole podstawowej w warunkach zmian podstawy programowej, [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych. T. Rachwał (red.), Warszawa, Wydawnictwo: FRSE, s. 125–130.

Kondracka-Szala M., Malinowska J. (2016). Studiowanie – czas na rozwijanie postawy przedsiębiorczej nauczycieli dziecka młodszego? Analiza porównawcza programów kształcenia w zakresie przedsiębiorczości na polskim i fińskim uniwersytecie, „e-mentor”, nr 3 (65), s. 9, DOI:10.15219/em65.1252 [dostęp: 13.01.2022].

Marshall M. (2019): Time Management Skills for Kids: Simple Strategies to Help Your Kids Win at Any Situation. Independently Published.

Oeszlaeger-Kosturek, B. (2017). Przedsiębiorczość – istota i sposoby kształtowania w procesie edukacji wczesnoszkolnej [w:] A. Murzyn, U. Szuścik (red.), Przedsiębiorczość jako wartość edukacji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 154–166.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie komunikatu Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Realizacja wspólnotowego programu lizbońskiego: rozbudzanie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie” COM(2006) 33 wersja ostateczna (2006/C 309/23). Dz. Urz. UE 16.12.2006

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2017, poz. 356. Załącznik nr. 2.

Snowden S. (2020). ADHD Workbook for Kids: The Right Tips and Techniques for Organizing Solutions, Time Management and Learning Tools for Inattentive People. La Vergne, Tennessee, USA: Lightning Source Inc.

Wallace, Heather Sedges (2010). An Investigation of Time Management and Organization in Head Start Families. PhD diss., University of Tennessee. https://trace.tennessee.edu/utk_graddiss/756

Wennberg B. (2019). Keeping track of time Daily time management, participation, and time-related interventions for children, adolescents, and young adults with neurodevelopmental disorders. Linköping: University Medical Dissertation No. 1717.

Zalecenie Rady (Unii Europejskiej) z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. UE 2018/C 189/01., s. 11.

Published
2022-06-28
How to Cite
Kantyka, S., & Kantyka-Dziwisz, K. (2022). Time Management of an Early School-age Child in the Opinion of Parents. Elementary Education in Theory and Practice, 17(2(65), 121-135. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.08