Shaping Entrepreneurial Skills in Formal and Informal Education for Preschool and Early school-age Children
Abstract
The main objective of the article is a preliminary assessment of shaping entrepreneurial competencies among children in formal and non-formal education. This theoretical article includes the analysis of essential documents that affect the functioning of formal education, and a review of offers related to the development of entrepreneurship among the youngest children in the non-formal education market. Based on the Recommendation of the European Union Council, entrepreneurship is perceived as a set of competencies. This definition is the starting point for the assessment of educational practices. The considerations included in the article indicate the presence of various forms of entrepreneurial competence education in the Polish educational system. The quality of such educational initiatives depends on the knowledge and attitudes of teachers and trainers, as well as on the proper perception of entrepreneurship in an overall non-business environment.
References
Brzezińska A., Schmidt J. (2008). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość, [w:] Przedsiębiorczość w edukacji, A. Andrzejczak (red.), Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 21–32.
Borowiec-Gabryś M., Kilar W., Rachwał T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości, [w:] Kompetencje przyszłości, S. M. Kwiatkowski (red.), Seria Naukowa, t.3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 75–78.
Drucker P. F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE, s. 34–36.
Janas M. (2020). Postawy wobec przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym, „Przedsiębiorczość – Edukacja” nr 16(2), s. 48–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.162.4 (dostęp: 20.01.2022).
Kondracka-Szala M. (2015). Przedsiębiorczość i edukacja ku przedsiębiorczości z perspektywy nauczycielek przedszkola oraz studentek pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, „E-Mentor” nr 5(62), s. 4–15. DOI: 10.15219/em62.1212 (dostęp: 20.01.2022).
Rachwał T. (2006). Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w edukacji szkolnej, [w:] Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, B. Muchacka (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 431.
Rachwał T. (2019). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji, [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, T. Rachwał (red.), Seria Naukowa, t.5. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 19.
Rachwał T., Kilar W., Kawecki Z., Wróbel P. (2018). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wychowaniu przedszkolnym, szkole podstawowej i szkołach średnich w świetle nowej podstawy programowej, „Przedsiębiorczość – Edukacja” nr 14, s. 395–397. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.14.28 (dostęp: 20.01.2022).
Wojnarowska M. (2016). Kompetencje kluczowe – przygotowanie do życia, „Trendy” nr 4, s. 9. file:///C:/Users/hp/AppData/Local/Temp/TRENDY%204_2016.pdf (dostęp: 20.01.2022)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356.
Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. UE 2018/C 189/01.
https://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/ [dostęp: 07.12.2021].
https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/program/przedsiebiorczosc-jak-zrealizowac-pomysl [dostęp: 07.12.2021].
https://creativeclub.com.pl/oferta/mali-przedsiebiorcy/ [dostęp: 20.01.2022].
https://www.akademiarp.pl/warsztaty/ [dostęp: 07.12.2021].
https://www.frd.org.pl/programy/przedsiebiorcze-dzieci/ [dostęp: 07.12.2021].
https://www.smartclub.com.pl/ [dostęp: 20.01.2022].
https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/poz-8_Raport-z-badania-GEM-2021-JM-WCAG.pd [dostęp: 20.01.2022].
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search