Shaping Entrepreneurial Skills in Formal and Informal Education for Preschool and Early school-age Children

Keywords: entrepreneurship, education, key competences, entrepreneurship in preschool, early school education

Abstract

The main objective of the article is a preliminary assessment of shaping entrepreneurial competencies among children in formal and non-formal education. This theoretical article includes the analysis of essential documents that affect the functioning of formal education, and a review of offers related to the development of entrepreneurship among the youngest children in the non-formal education market. Based on the Recommendation of the European Union Council, entrepreneurship is perceived as a set of competencies. This definition is the starting point for the assessment of educational practices. The considerations included in the article indicate the presence of various forms of entrepreneurial competence education in the Polish educational system. The quality of such educational initiatives depends on the knowledge and attitudes of teachers and trainers, as well as on the proper perception of entrepreneurship in an overall non-business environment.

References

Brzezińska A., Schmidt J. (2008). Przedsiębiorczość jako warunek udanego startu w dorosłość, [w:] Przedsiębiorczość w edukacji, A. Andrzejczak (red.), Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, s. 21–32.

Borowiec-Gabryś M., Kilar W., Rachwał T. (2018). Przedsiębiorczość jako kompetencja przyszłości, [w:] Kompetencje przyszłości, S. M. Kwiatkowski (red.), Seria Naukowa, t.3. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 75–78.

Drucker P. F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa: PWE, s. 34–36.

Janas M. (2020). Postawy wobec przedsiębiorczości uczniów w młodszym wieku szkolnym, „Przedsiębiorczość – Edukacja” nr 16(2), s. 48–60. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.162.4 (dostęp: 20.01.2022).

Kondracka-Szala M. (2015). Przedsiębiorczość i edukacja ku przedsiębiorczości z perspektywy nauczycielek przedszkola oraz studentek pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, „E-Mentor” nr 5(62), s. 4–15. DOI: 10.15219/em62.1212 (dostęp: 20.01.2022).

Rachwał T. (2006). Kształtowanie postaw przedsiębiorczości w edukacji szkolnej, [w:] Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej, B. Muchacka (red.), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 431.

Rachwał T. (2019). Przedsiębiorczość jako kompetencja kluczowa w systemie edukacji, [w:] Kształtowanie kompetencji przedsiębiorczych, T. Rachwał (red.), Seria Naukowa, t.5. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, s. 19.

Rachwał T., Kilar W., Kawecki Z., Wróbel P. (2018). Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w wychowaniu przedszkolnym, szkole podstawowej i szkołach średnich w świetle nowej podstawy programowej, „Przedsiębiorczość – Edukacja” nr 14, s. 395–397. DOI: https://doi.org/10.24917/20833296.14.28 (dostęp: 20.01.2022).

Wojnarowska M. (2016). Kompetencje kluczowe – przygotowanie do życia, „Trendy” nr 4, s. 9. file:///C:/Users/hp/AppData/Local/Temp/TRENDY%204_2016.pdf (dostęp: 20.01.2022)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz.U. 2017 poz. 356.

Zalecenie Rady z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG), Dz. UE 2018/C 189/01.

https://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/ [dostęp: 07.12.2021].

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/program/przedsiebiorczosc-jak-zrealizowac-pomysl [dostęp: 07.12.2021].

https://creativeclub.com.pl/oferta/mali-przedsiebiorcy/ [dostęp: 20.01.2022].

https://www.akademiarp.pl/warsztaty/ [dostęp: 07.12.2021].

https://www.frd.org.pl/programy/przedsiebiorcze-dzieci/ [dostęp: 07.12.2021].

https://www.smartclub.com.pl/ [dostęp: 20.01.2022].

https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/poz-8_Raport-z-badania-GEM-2021-JM-WCAG.pd [dostęp: 20.01.2022].

Published
2022-06-28
How to Cite
Kanik, A. (2022). Shaping Entrepreneurial Skills in Formal and Informal Education for Preschool and Early school-age Children. Elementary Education in Theory and Practice, 17(2(65), 107-135. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1765.07