Philosophizing as a Way of Promoting Cognitive Independence of Children in Early School Education

Keywords: philosophical thinking, cognitive independence, early school education, philosophizing with children

Abstract

The text focuses on philosophizing, which is understood as a process or a path leading to knowledge. We support the thesis that philosophical education of children at early school age has a preparatory character and serves to develop certain cognitive attitudes and social behaviours. We present the results of the studies carried out among third grade pupils in a Primary School in Łódź. The inspiration for the implemented change (didactic intervention) was Matthew Lipman’s program: Philosophy for Children, and the concept of the Philosophical Workshop by Aldona Pobojewska. The process of philosophizing among early school age pupils was investigated, and the aim was to identify and describe children’s experiences gained through this method of learning in the classroom. The results show that children’s philosophical analyses are an activity that supports their intellectual independence. The conclusions promote the use of this method in early school education.

References

Angrosino, M.V. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research, London: Uwe Flick.

Bałachowicz J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” Vol.36, No 1 (2017) s.11–28. DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.1.11.

Bonar J., Buła A. (2019). Edukacyjna wartość dziecięcych pytań, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Bruner J. (2006). Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.

Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami, [w:] H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu, Warszawa: Scholar, s. 51–73.

Jak Piotruś pierwszą kostkę domina odnalazł, [w:] Efekt domina. Pierwsze kroki w świecie uczuć. Materiały dla nauczycieli. (2018). Warszawa: Kulczyk Foundation, s. 8–15.

<https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/scenariusze/pobierz/i/2275/Zeszyt_3-6_lat_edycja1.pdf> [dostęp: 30.03.2022].

Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kozielecki J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa: Żak.

Lipman M, Sharp A.M., Oscanian F.S, (1996). Filozofia w szkole, Warszawa: CODN.

Malboeuf-Hurtubise C., Léger-Goodes T., Mageau G.A., Joussemet M., Herba C., Chadi N., Lefrançois D., Camden C., Bussières È-L, Taylor G., Éthier M-A, Gagnon M. (2021). Philosophy for Children and Mindfulness during COVID-19: Results from a Randomized Cluster Trial and Impact on Mental Health in Elementary School Students. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. DOI: 10.1016/j.pnpbp.2021.110260. Epub 2021 Jan 22. PMID: 33493652.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33493652/ [dostęp: 30.03.2022]Melosik Z., Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja: Migotanie znaczeń, https://www.researchgate.net/publication/258848342 [dostęp: 30.03.2022].

Palka S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Piaget J. (2010). Mowa i myślenie dziecka, tłum. J. Kołudzka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Piłat R. (2021). O rozmowie,

<https://culture.pl/pl/artykul/o-rozmowie > [dostęp: 30.03.2022].

Płóciennik M. (2020). Filozofowanie jako remedium na popularnokulturowy kryzys edukacji? Zamyślenia nad Aldony Pobojewskiej propozycją edukacji do samodzielności w formie warsztatów z dociekań filozoficznych, „Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni”, 13, s. 105–117.

Pobojewska A. (2009). Edukacja filozoficzna – niektóre dylematy i środki zaradcze, „Analiza i Egzystencja” 10, s. 219–226.

Pobojewska A.(2014). Waga pytań w procesie edukacji, [w:] P. Mroczkowski, W. Kamińska (red.), Jak uczyć, by nauczyć. Refleksje akademików i praktyków, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, s. 107–120.

Pobojewska A. (2018/2019). Pytania autentyczne w nauczaniu (Tekst zainspirowany ćwiczeniami Berri Hessena oraz Roberta Piłata), „Edukacja Wczesnoszkolna. Filozofia dla Dzieci”, nr 3, s. 13–21.

Pobojewska A. (2019). Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Łódź: Wyd. UŁ, s. 53.

Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Szczepska-Pustkowska M. (2009). Dociekania filozoficzne z dziećmi, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Szczepska-Pustkowska M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Szmidt K. J., (2006). Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności „myślenia pytajnego”, [w:] W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Published
2022-09-30
How to Cite
Bonar, J., Buła, A., & Kwella, M. (2022). Philosophizing as a Way of Promoting Cognitive Independence of Children in Early School Education. Elementary Education in Theory and Practice, 17(3(66), 27-39. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1766.02