Philosophizing as a Way of Promoting Cognitive Independence of Children in Early School Education
Abstract
The text focuses on philosophizing, which is understood as a process or a path leading to knowledge. We support the thesis that philosophical education of children at early school age has a preparatory character and serves to develop certain cognitive attitudes and social behaviours. We present the results of the studies carried out among third grade pupils in a Primary School in Łódź. The inspiration for the implemented change (didactic intervention) was Matthew Lipman’s program: Philosophy for Children, and the concept of the Philosophical Workshop by Aldona Pobojewska. The process of philosophizing among early school age pupils was investigated, and the aim was to identify and describe children’s experiences gained through this method of learning in the classroom. The results show that children’s philosophical analyses are an activity that supports their intellectual independence. The conclusions promote the use of this method in early school education.
References
Angrosino, M.V. (2007). Doing Ethnographic and Observational Research, London: Uwe Flick.
Bałachowicz J. (2017). Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” Vol.36, No 1 (2017) s.11–28. DOI: 10.17951/lrp. 2017.36.1.11.
Bonar J., Buła A. (2019). Edukacyjna wartość dziecięcych pytań, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Bruner J. (2006). Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Universitas.
Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu – między akademicką legitymizacją a realizacyjnymi uproszczeniami, [w:] H. Červinková, B. D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu, Warszawa: Scholar, s. 51–73.
Jak Piotruś pierwszą kostkę domina odnalazł, [w:] Efekt domina. Pierwsze kroki w świecie uczuć. Materiały dla nauczycieli. (2018). Warszawa: Kulczyk Foundation, s. 8–15.
<https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/scenariusze/pobierz/i/2275/Zeszyt_3-6_lat_edycja1.pdf> [dostęp: 30.03.2022].
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kozielecki J. (2004). Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Warszawa: Żak.
Lipman M, Sharp A.M., Oscanian F.S, (1996). Filozofia w szkole, Warszawa: CODN.
Malboeuf-Hurtubise C., Léger-Goodes T., Mageau G.A., Joussemet M., Herba C., Chadi N., Lefrançois D., Camden C., Bussières È-L, Taylor G., Éthier M-A, Gagnon M. (2021). Philosophy for Children and Mindfulness during COVID-19: Results from a Randomized Cluster Trial and Impact on Mental Health in Elementary School Students. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. DOI: 10.1016/j.pnpbp.2021.110260. Epub 2021 Jan 22. PMID: 33493652.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33493652/ [dostęp: 30.03.2022]Melosik Z., Szkudlarek T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja: Migotanie znaczeń, https://www.researchgate.net/publication/258848342 [dostęp: 30.03.2022].
Palka S. (2018). Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Piaget J. (2010). Mowa i myślenie dziecka, tłum. J. Kołudzka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Piłat R. (2021). O rozmowie,
<https://culture.pl/pl/artykul/o-rozmowie > [dostęp: 30.03.2022].
Płóciennik M. (2020). Filozofowanie jako remedium na popularnokulturowy kryzys edukacji? Zamyślenia nad Aldony Pobojewskiej propozycją edukacji do samodzielności w formie warsztatów z dociekań filozoficznych, „Podstawy Edukacji. Dyskusje wokół kultury popularnej jako edukacyjnej przestrzeni”, 13, s. 105–117.
Pobojewska A. (2009). Edukacja filozoficzna – niektóre dylematy i środki zaradcze, „Analiza i Egzystencja” 10, s. 219–226.
Pobojewska A.(2014). Waga pytań w procesie edukacji, [w:] P. Mroczkowski, W. Kamińska (red.), Jak uczyć, by nauczyć. Refleksje akademików i praktyków, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, s. 107–120.
Pobojewska A. (2018/2019). Pytania autentyczne w nauczaniu (Tekst zainspirowany ćwiczeniami Berri Hessena oraz Roberta Piłata), „Edukacja Wczesnoszkolna. Filozofia dla Dzieci”, nr 3, s. 13–21.
Pobojewska A. (2019). Edukacja do samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Łódź: Wyd. UŁ, s. 53.
Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia, tłum. R. Frąc, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Szczepska-Pustkowska M. (2009). Dociekania filozoficzne z dziećmi, [w:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Szczepska-Pustkowska M. (2011). Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Szmidt K. J., (2006). Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności „myślenia pytajnego”, [w:] W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search