Child as Discoverer of Creative Problems and Questions

Keywords: questioning thinking, problem finding, creativity of children

Abstract

The starting point for the article is a critique of certain statements by Jean Piaget, made by contemporary researchers of children's cognitive development. It is an introduction to the basic content devoted to specific creative competences, defined by the author as interrogative (questioning) thinking. The following sections briefly present the main assumptions of the theory of children's creative questioning thinking and some important didactic principles, thanks to which, according to the author, these abilities can be constantly and consciously stimulated and developed in the classroom. In this approach, asking questions and the ability to discover and formulate original problems, called here creative questions, is an important part of philosophical and creative thinking.

References

Berger W. (2016). A More Beautiful Questions: The Power of Inquiry to Spark Breakthrough Ideas, USA: Bloomsburry.

Bonar J. i inni (2003). Przygoda z klasą. Książka ucznia, klasa III, Warszawa: WSiP.

Bonar J., Buła A. (2019). Edukacyjna wartość dziecięcych pytań, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Brożek A. (2007). Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Chruszczewski M.H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i interdyscyplinarne, Warszawa: Wydawnictwo UW.

Dillon J.T. (1982). Problem Finding and Solving, “Journal of Creative Behavior”, 16, s. 97–111.

Dillon J.T. (1988), Questioning and Teaching. A Manual of Practice, Teachers College Press, Eugene.

Fisher R. (1999). Uczymy jak myśleć, tłum. K. Kruszewski, Warszawa: WSiP.

Fisher R. (2002). Lepszy start. Jak rozwijać umysł dziecka, tłum. J. Kubiak, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.

Freese H-L. (2008). Nasze dzieci są filozofami, tłum. U. Poprawska, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Fuller, A. (2017). Psychologia geniuszu, tłum. G. Chamielec. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.

Himsl R., Millar G.W. (1994). Measure of Questioning Skills, Scholastic Testing Service, Benseville.

Lipman M. (2021). Myślenie w edukacji, tłum. A. Łagodzka, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Marzano R., Simms J.S. (2014). Questioning Sequences in the Classroom, Bloomington: Marzano Research.

Millar G. (2000). The Power of Questioning: An Enabling Strategy to Enhance Learning, [w:] E.P. Torrance (red.), On the Edge and Keeping On the Edge, Westport: Ablex Publishing, s. 111–112.

Nęcka E. (1994). TRoP ... Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nęcka E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005). Trening twórczości, Sopot: GWP.

Płóciennik E. (2018). Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Pobojewska A. (2019). Edukacja dla samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Polanyi M. (1958). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy, London: Routledge.

Runco M.A., Chand I. (1994). Problem Finding, Evaluative Thinking and Creativity, [w:] Problem Finding, Problem Solving and Creativity, M.A. Runco (red.), Norwood: Ablex Publishing Corporation, s. 40–77.

Starko A.J. (1989). Problem Finding in Creative Writing: An Exploratory Study, “Journal for the Education of the Gifted” 12, s. 172–186.

Starko A.J. (1999). Problem Finding: A Key to Creative Productivity, [w:] A.S. Fishkin, B. Cramond, P. Olszewski-Kubilius (red.), Investigating Creativity in Youth. Research and Methods, Cresskill: Hampton Press, Inc., s. 75–97.

Starko A.J. (2022). Creativity in the Classroom: Schools of Curious Delight, seventh edition, New York and London: Routledge.

Sternberg, R.J. (2001). Psychologia poznawcza. tłum. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szmidt K.J. (2003). Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 2 (22), s. 21–44.

Szmidt K.J. (2004a), Jak stymulować zdolności „myślenia pytajnego” uczniów?, „Życie Szkoły” nr 7, s. 17–22.

Szmidt K.J. (2004b). Edukacja według Torrance’a, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja”, nr 4, s. 27-49.

Szmidt K.J. (2006). Szkoła ciekawości i zachwytu – rzecz o koncepcji wychowania do twórczości Alane Jordan Starko, [w:] W. Dobrołowicz, K.J. Szmidt, I. Pufal-Struzik, U. Ostrowska, J. Gralewski (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWWP, s. 134-144.

Szmidt K.J. (2013). Nuda jako problem pedagogiczny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 55–69.

Szmidt K.J., Płóciennik E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Szumna D. (2008), Komu w szkole wolno pytać?, „Kwartalnik Edukacyjny” nr 3–4 (54–55), s. 44–53.

Torrance E.P. (1995). Why Fly? A Philosophy of Creativity, Norwood: Ablex Publishing, Corporation.

Winter R. (2012). Nuda w kulturze rozrywki, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków: Wydawnictwo WAM.

Włodarska A. (2021). Myślenie pytajne dzieci 7–10-letnich i problemy jego rozwijania, Praca dyplomowa napisana pod kier. prof. dr. hab. K.J. Szmidta, Łódź: Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości, Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ.

Życiński J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Published
2022-09-30
How to Cite
Szmidt, K. (2022). Child as Discoverer of Creative Problems and Questions. Elementary Education in Theory and Practice, 17(3(66), 11-26. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1766.01