Child as Discoverer of Creative Problems and Questions
Abstract
The starting point for the article is a critique of certain statements by Jean Piaget, made by contemporary researchers of children's cognitive development. It is an introduction to the basic content devoted to specific creative competences, defined by the author as interrogative (questioning) thinking. The following sections briefly present the main assumptions of the theory of children's creative questioning thinking and some important didactic principles, thanks to which, according to the author, these abilities can be constantly and consciously stimulated and developed in the classroom. In this approach, asking questions and the ability to discover and formulate original problems, called here creative questions, is an important part of philosophical and creative thinking.
References
Berger W. (2016). A More Beautiful Questions: The Power of Inquiry to Spark Breakthrough Ideas, USA: Bloomsburry.
Bonar J. i inni (2003). Przygoda z klasą. Książka ucznia, klasa III, Warszawa: WSiP.
Bonar J., Buła A. (2019). Edukacyjna wartość dziecięcych pytań, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Brożek A. (2007). Pytania i odpowiedzi. Tło filozoficzne, teoria i zastosowania praktyczne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Chruszczewski M.H. (2020). Nuda. Ujęcie psychologiczne i interdyscyplinarne, Warszawa: Wydawnictwo UW.
Dillon J.T. (1982). Problem Finding and Solving, “Journal of Creative Behavior”, 16, s. 97–111.
Dillon J.T. (1988), Questioning and Teaching. A Manual of Practice, Teachers College Press, Eugene.
Fisher R. (1999). Uczymy jak myśleć, tłum. K. Kruszewski, Warszawa: WSiP.
Fisher R. (2002). Lepszy start. Jak rozwijać umysł dziecka, tłum. J. Kubiak, Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
Freese H-L. (2008). Nasze dzieci są filozofami, tłum. U. Poprawska, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Fuller, A. (2017). Psychologia geniuszu, tłum. G. Chamielec. Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
Himsl R., Millar G.W. (1994). Measure of Questioning Skills, Scholastic Testing Service, Benseville.
Lipman M. (2021). Myślenie w edukacji, tłum. A. Łagodzka, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Marzano R., Simms J.S. (2014). Questioning Sequences in the Classroom, Bloomington: Marzano Research.
Millar G. (2000). The Power of Questioning: An Enabling Strategy to Enhance Learning, [w:] E.P. Torrance (red.), On the Edge and Keeping On the Edge, Westport: Ablex Publishing, s. 111–112.
Nęcka E. (1994). TRoP ... Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nęcka E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005). Trening twórczości, Sopot: GWP.
Płóciennik E. (2018). Mądrość dziecka. Predyspozycje – przejawy – perspektywy wspierania, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Pobojewska A. (2019). Edukacja dla samodzielności. Warsztaty z dociekań filozoficznych. Teoria i metodyka, Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Polanyi M. (1958). Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy, London: Routledge.
Runco M.A., Chand I. (1994). Problem Finding, Evaluative Thinking and Creativity, [w:] Problem Finding, Problem Solving and Creativity, M.A. Runco (red.), Norwood: Ablex Publishing Corporation, s. 40–77.
Starko A.J. (1989). Problem Finding in Creative Writing: An Exploratory Study, “Journal for the Education of the Gifted” 12, s. 172–186.
Starko A.J. (1999). Problem Finding: A Key to Creative Productivity, [w:] A.S. Fishkin, B. Cramond, P. Olszewski-Kubilius (red.), Investigating Creativity in Youth. Research and Methods, Cresskill: Hampton Press, Inc., s. 75–97.
Starko A.J. (2022). Creativity in the Classroom: Schools of Curious Delight, seventh edition, New York and London: Routledge.
Sternberg, R.J. (2001). Psychologia poznawcza. tłum. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Szmidt K.J. (2003). Szkoła przeciw myśleniu pytajnemu uczniów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 2 (22), s. 21–44.
Szmidt K.J. (2004a), Jak stymulować zdolności „myślenia pytajnego” uczniów?, „Życie Szkoły” nr 7, s. 17–22.
Szmidt K.J. (2004b). Edukacja według Torrance’a, „Teraźniejszość - Człowiek – Edukacja”, nr 4, s. 27-49.
Szmidt K.J. (2006). Szkoła ciekawości i zachwytu – rzecz o koncepcji wychowania do twórczości Alane Jordan Starko, [w:] W. Dobrołowicz, K.J. Szmidt, I. Pufal-Struzik, U. Ostrowska, J. Gralewski (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji, Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWWP, s. 134-144.
Szmidt K.J. (2013). Nuda jako problem pedagogiczny, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(63), s. 55–69.
Szmidt K.J., Płóciennik E. (2020). Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Szumna D. (2008), Komu w szkole wolno pytać?, „Kwartalnik Edukacyjny” nr 3–4 (54–55), s. 44–53.
Torrance E.P. (1995). Why Fly? A Philosophy of Creativity, Norwood: Ablex Publishing, Corporation.
Winter R. (2012). Nuda w kulturze rozrywki, tłum. Z. Kasprzyk, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Włodarska A. (2021). Myślenie pytajne dzieci 7–10-letnich i problemy jego rozwijania, Praca dyplomowa napisana pod kier. prof. dr. hab. K.J. Szmidta, Łódź: Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości, Wydział Nauk o Wychowaniu UŁ.
Życiński J. (1993). Granice racjonalności. Eseje z filozofii nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search