Innovativeness in Preschool Education in the Light of the Applicable Legal Regulations and Analysis of the Literature on the Subject

Keywords: innovativeness, pedagogical innovation, innovations in preschool education, preschool education, innovative activities, program

Abstract

Introducing improvements and enhancements aimed at improving the quality of the institution's work is an extremely important and constantly valid challenge faced by contemporary pre-school education institutions. Pedagogical innovativeness implemented by both preschool education teachers and the management of these institutions is in line with the current social expectations and meets the needs and interests of preschool children.

The aim of the article is to undertake theoretical considerations and present the definitional difference of program vs. innovation, referring to specific regulations of the Educational Law, with particular emphasis on the stage of pre-school education. In addition, the author of the article mentioned the concepts of innovativeness in the educational aspect, discussed by various authors in pedagogical publications. Also, the most important regulations contained in the core curriculum for preschool education were analysed. The binding legal regulations included in the Education Law have been outlined, regarding innovation and the possibility of undertaking innovative activities by teachers, with particular emphasis on preschool education teachers. It was indicated that the purposefulness, planning and innovativeness are among the most important criteria that should be taken into account in innovative solutions. The summary is a terminological definition of the validity of the selection of the program vs. innovation to be implemented by teachers of preschool education.

 

References

Bender, D. (2016). Innowacje pedagogiczne — ważny element w rozwoju edukacji. „Hejnał Oświatowy”, 4(152)15, s. 5-7.

Dudel, B., Kowalczuk-Walędziak, M., Łogwiniuk, K. M., Szorc, K., Wróblewska, U. (2014). Innowacje w teorii i praktyce edukacyjnej na przykładzie województwa podlaskiego. Fundacja Centrum Transferu Wiedzy i Innowacji Społeczno-Pedagogicznych. http://pedagogika.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Innowacje.pdf

Ekiert-Grabowska, D. (1989). Nowatorstwo pedagogiczne nauczycieli. Teoria, praktyka, perspektywy. Uniwersytet Śląski.

Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graf Punkt.

Leszcz-Krysiak, A. (2017). Gotowość przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do wdrażania innowacji pedagogicznych w świetle badań własnych. „Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna”, 5(10/1), s. 145-155.

Palka, S. (1999). Pedagogika w stanie tworzenia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pietrasiński, Z. (1971). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Novum.

Przyborowska, B. (2013). Pedagogika innowacyjności. Między teorią a praktyką. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, Dz. U. 2002, nr 56 poz. 506. (2002). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20020560506/O/D20020506.pdf

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska).

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Rusakowska, D. (1986). Nauczyciel i innowacje pedagogiczne. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.

Smak, E. (1997). Z zagadnień innowatyki pedagogicznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, [t.j.:] Dz. U. 2022, poz. 2230. (2022). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/U/D19910425Lj.pdf

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. 2021, poz. 1082. (2021). (Polska).

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20210001082/U/D20211082Lj.pdf

Published
2023-03-20
How to Cite
Kożuch, I. (2023). Innovativeness in Preschool Education in the Light of the Applicable Legal Regulations and Analysis of the Literature on the Subject. Elementary Education in Theory and Practice, 18(1(68), 53-63. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1868.04