Value of the Language(s) of the Family Home in the Process of Creating a Cultural Identity of Children Raised in Mixed Families

Keywords: language education, mixed family, Polish-Italian family, cultural identity, pre-school age

Abstract

The article presents issues from the field of family and identity studies. There is a growing number of children raised in a culturally diverse environment who attend Polish educational institutions. For this reason, research into the upbringing and education of pre-school children who grow up in binational families and live outside the territorial border area takes on particular importance for teachers and educators. The aim of this article is to show the ways in which Polish-Italian families living in Kraków build the linguistic upbringing environment for their children. The results presented here were obtained as part of a research project aimed at analysing and interpreting the subjective experiences of Polish mothers raising pre-school children with partners of Italian nationality. The research material was collected during individual, in-depth, semi-structured interviews with ten mothers. The first part of the article presents the theoretical assumptions pointing to the fundamental role of language in the process of creation of cultural identity by human. Next, the results of the study are presented to show the different types of actions taken by the adult members of the families surveyed to support the children’s acquisition of Italian. The rich description of the practices of adult members of Polish-Italian families in the area of language education that emerges from the narratives of the mothers interviewed provides an opportunity for people directly involved in the upbringing and education of children to gain insight into the everyday life of their family educational environment.

References

Bartmiński, J. (2006). Językowe podstawy obrazu świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Beck, U. i Beck-Gernsheim, E. (2013). Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. (M. Sutowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.), Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kłoskowska, A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kurcz, I. (2007). Wstęp. Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność? W: I. Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności (s. 9–39). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipińska, E. i Seretny, A. (2018). Od języka pierwszego przez odziedziczony i drugi do języka ojczystego – o polszczyźnie polskiego ucznia imigranta/reemigranta. W: P.E. Gębal (red.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glottodydaktyczne i pedagogiczne (s. 83–101). Księgarnia Akademicka.

Miles, M.B. i Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Trans Humana.

Niedbalski, J. (2013). Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Nikitorowicz, J. (2012). Język domu rodzinnego jako rdzenna wartość kreująca tożsamość międzykulturową. Wychowanie w Rodzinie, 5, 67–82. https://doi.org/10.23734/wwr20121.067.082

Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Ogrodzka-Mazur, E. (2011). Rodzina i dziecko w otoczeniu wielokulturowym. Relacje międzypokoleniowe i ich rola w przekazie wartości. W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur i A. Szczurek-Boruta (red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy (s. 15–71). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Otwinowska-Kasztelanic A. (2018). Wielojęzyczni uczniowie: gdzie jest ich miejsce w polskiej szkole? Języki Obce w Szkole, 3, 77–85.

Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Oficyna Wydawnicza AFM.

Pressure.to. (2007). Weft QDA (v. 1.0.1). [Program komputerowy]. Uptodown. https://weft-qda.en.uptodown.com/windows

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Slany, K. i Strzemecka, S. (2016). Kapitał rodzinny i rodzinność w przestrzeni transnarodowej. Na przykładzie badań polskich rodzin w Norwegii. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 42(3), 255–282.

Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.

Slany, K., Ślusarczyk, M. i Krzyżowski, Ł. (2014). Wpływ współczesnych migracji Polaków na przemiany więzi społecznych, relacje w rodzinie i relacje międzygeneracyjne. Komitet Badań nad Migracjami PAN. http://www.kbnm.pan.pl/images/pdf/Krystyna_Slany_ekspertyza.pdf

Slany, K., Ślusarczyk, M. i Pustułka, P. (2016). Polskie rodziny transnarodowe: dzieci, rodzice, instytucje i więzi z krajem. Komitet Badań nad Migracjami PAN. http://www.kbnm.pan.pl/images/Ekspertyza_KBNM_2016_Polskie_rodziny_transnarodowe.pdf

Wojnarowska, A. (2019). Dwukulturowość w wychowaniu dziecka. Z narracji polskich matek dzieci ze związków z partnerami narodowości włoskiej. [Praca doktorska.] Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/6792

Wróblewska-Pawlak K. (2013). Naturalna dwujęzyczność, czyli o dwujęzycznym wychowaniu dzieci. Języki Obce w Szkole, 1, 88–97.

Published
2023-09-30
How to Cite
Wojnarowska, A. (2023). Value of the Language(s) of the Family Home in the Process of Creating a Cultural Identity of Children Raised in Mixed Families. Elementary Education in Theory and Practice, 18(3(70), 55-66. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1870.04