Value of the Language(s) of the Family Home in the Process of Creating a Cultural Identity of Children Raised in Mixed Families
Abstract
The article presents issues from the field of family and identity studies. There is a growing number of children raised in a culturally diverse environment who attend Polish educational institutions. For this reason, research into the upbringing and education of pre-school children who grow up in binational families and live outside the territorial border area takes on particular importance for teachers and educators. The aim of this article is to show the ways in which Polish-Italian families living in Kraków build the linguistic upbringing environment for their children. The results presented here were obtained as part of a research project aimed at analysing and interpreting the subjective experiences of Polish mothers raising pre-school children with partners of Italian nationality. The research material was collected during individual, in-depth, semi-structured interviews with ten mothers. The first part of the article presents the theoretical assumptions pointing to the fundamental role of language in the process of creation of cultural identity by human. Next, the results of the study are presented to show the different types of actions taken by the adult members of the families surveyed to support the children’s acquisition of Italian. The rich description of the practices of adult members of Polish-Italian families in the area of language education that emerges from the narratives of the mothers interviewed provides an opportunity for people directly involved in the upbringing and education of children to gain insight into the everyday life of their family educational environment.
References
Bartmiński, J. (2006). Językowe podstawy obrazu świata. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Beck, U. i Beck-Gernsheim, E. (2013). Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej. (M. Sutowski, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gibbs, G. (2011). Analiza danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.), Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kłoskowska, A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kurcz, I. (2007). Wstęp. Jakie problemy psychologiczne może rodzić dwujęzyczność? W: I. Kurcz (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności (s. 9–39). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kvale, S. (2011). Prowadzenie wywiadów (A. Dziuban, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lipińska, E. i Seretny, A. (2018). Od języka pierwszego przez odziedziczony i drugi do języka ojczystego – o polszczyźnie polskiego ucznia imigranta/reemigranta. W: P.E. Gębal (red.), Edukacja wobec migracji. Konteksty glottodydaktyczne i pedagogiczne (s. 83–101). Księgarnia Akademicka.
Miles, M.B. i Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Trans Humana.
Niedbalski, J. (2013). Odkrywanie CAQDAS. Wybrane bezpłatne programy komputerowe wspomagające analizę danych jakościowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Nikitorowicz, J. (2007). Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.
Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nikitorowicz, J. (2012). Język domu rodzinnego jako rdzenna wartość kreująca tożsamość międzykulturową. Wychowanie w Rodzinie, 5, 67–82. https://doi.org/10.23734/wwr20121.067.082
Nowak-Dziemianowicz, M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Ogrodzka-Mazur, E. (2011). Rodzina i dziecko w otoczeniu wielokulturowym. Relacje międzypokoleniowe i ich rola w przekazie wartości. W: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur i A. Szczurek-Boruta (red.), Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy (s. 15–71). Wydawnictwo Adam Marszałek.
Otwinowska-Kasztelanic A. (2018). Wielojęzyczni uczniowie: gdzie jest ich miejsce w polskiej szkole? Języki Obce w Szkole, 3, 77–85.
Paleczny, T. (2008). Socjologia tożsamości. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Oficyna Wydawnicza AFM.
Pressure.to. (2007). Weft QDA (v. 1.0.1). [Program komputerowy]. Uptodown. https://weft-qda.en.uptodown.com/windows
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Slany, K. i Strzemecka, S. (2016). Kapitał rodzinny i rodzinność w przestrzeni transnarodowej. Na przykładzie badań polskich rodzin w Norwegii. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 42(3), 255–282.
Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.
Slany, K., Ślusarczyk, M. i Krzyżowski, Ł. (2014). Wpływ współczesnych migracji Polaków na przemiany więzi społecznych, relacje w rodzinie i relacje międzygeneracyjne. Komitet Badań nad Migracjami PAN. http://www.kbnm.pan.pl/images/pdf/Krystyna_Slany_ekspertyza.pdf
Slany, K., Ślusarczyk, M. i Pustułka, P. (2016). Polskie rodziny transnarodowe: dzieci, rodzice, instytucje i więzi z krajem. Komitet Badań nad Migracjami PAN. http://www.kbnm.pan.pl/images/Ekspertyza_KBNM_2016_Polskie_rodziny_transnarodowe.pdf
Wojnarowska, A. (2019). Dwukulturowość w wychowaniu dziecka. Z narracji polskich matek dzieci ze związków z partnerami narodowości włoskiej. [Praca doktorska.] Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. https://rep.up.krakow.pl/xmlui/handle/11716/6792
Wróblewska-Pawlak K. (2013). Naturalna dwujęzyczność, czyli o dwujęzycznym wychowaniu dzieci. Języki Obce w Szkole, 1, 88–97.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search