What Would a Man Really Want to Be Like? – Values in the Book Asiunia by Joanna Papuzińska
Abstract
The article raises the issue of values in children’s literature, based on the example of the book by Joanna Papuzińska entitled Asiunia. Papuzińska’s story includes a taboo subject, i. e. the war, and it discusses issues that are important for contemporary young readers. In today’s political situation of the Eastern Europe, the book may turn out to be significant for the Polish children. The author of the article emphasizes the educational potential of the text resulting from the values it promotes. Thus, the essence of the article is the analysis of the contents in order to search for the values. The researcher emphasizes the meaning of the contents and form of the book, as well as the necessity for reaching to a child, taking into account his/her reception abilities. She attempts to answer the question determined by the function of literature read in childhood: How would a man like to live? In the research she uses a phenomenological method, allowing the reader for individual approach towards the analysed contents, and, in the undertaken analysis, she focuses on the dichotomous approach to the presented phenomena. The text presents specific values of the literary work, which, while reading and didactic elaboration, influence the formation of the readers’ attitude towards life, surroundings and themselves. This, in turn, influences the internalization of the desired attitude.
References
Adamczyk D., Kaleta-Witusiak M. (2021). Aksjologiczne orientacje wychowania, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Baluch A. (2005). Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla starszych i nastolatków, Kraków: Universitas.
Beręsewicz P. (2010). Czy wojna jest dla dziewczyn?, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Błasiak A. (2009). Aksjologiczne aspekty procesu wychowania. Wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo WAM.
Böhme G. (2002). Filozofia i estetyka przyrody, tłum. J. Merecki, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Buber M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, tłum. J. Doktór, Warszawa: PAX.
Bukowski J. (1987). Zarys filozofii spotkania, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Furmanek W. (red.) (2005). Wartości w pedagogice, Rzeszów–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Gajda J. (2004). Wartości w duchu nowego humanizmu jako podstawa edukacji dorosłych [w:] J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 99–107.
Grodecka A. Podemska-Kałuża A. (2012). Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Henry M. (2012). Fenomenologia cielesności [w:] tegoż, Wcielenie. Filozofia ciała, tłum. M. Frankiewicz, D. Adamski, Kraków: Homini, s. 173–294.
Janus-Sitarz A. (2013). Wpływ uniwersyteckiej dydaktyki literatury na aksjologiczne aspekty szkolnej edukacji polonistycznej [w:] M. Marzec-Jóźwicka (red.), Wartości i wartościowanie w edukacji humanistycznej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 31–43.
Kamiński S. (1986). Jak uporządkować rozmaite koncepcje wartości?, [w:] S. Sawicki, W. Panas (red.), O wartościowaniu w badaniach literackich. Studia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 14–21.
Kotłowski K. (1976). Aksjologiczne podstawy teorii wychowania moralnego, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Krasoń K. (2005). Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Kwiatkowska-Ratajczak M. (1994). Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży, Poznań: NAKOM.
Łuc I. (2019). Wartości edukacyjne w literaturze dziecięcej Agnieszki Zimnowodzkiej. Rekonesans badawczy, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. 28, s. 67–87.
Marzec-Jóźwicka M. (red.) (2013). Wartości i wartościowanie w edukacji humanistycznej, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Muszyński H. (1974). Ideał i cele wychowania, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Najder Z. (1971). Wartości i oceny, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nowak M. (1996). Znaczenie wartości w procesie wychowania, [w:] K. Popielski (red.), Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji. Logoteoria i nooteoria, logoterapia i nooterapia, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 241–259.
Okoń W. (1998). Nowy słownik pedagogiki, Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Olbrycht K. (1995). Odpowiedzialność pedagoga, [w:] tejże (red.), Edukacja aksjologiczna, t. 2: Odpowiedzialność pedagoga, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 11–18.
Papuzińska J. (1988). Inicjacje literackie, problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Papuzińska J. (2011). Asiunia, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Papuzińska J. (2015). Krasnale i olbrzymy, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Papuzińska J. (2019). Mój tato szczęściarz, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Piaget J. (1967). Rozwój ocen moralnych, tłum. T. Kołakowska, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Puzynina J. (1992). Język wartości, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Puzynina J. (1994). Wokół wartości, [w:] K. Olbrycht, Edukacja aksjologiczna, t. 1: Wymiary – kierunki – uwarunkowania, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 13–24.
Puzynina J. (1997). Słowo – wartość – kultura, Lublin: TN KUL.
Puzynina J. (2004). Problemy wartościowania w języku i tekście, „Etnolingwistyka”, nr 16, s. 179–189.
Ryrych K. (2018). Pan Apoteker, Łódź: Wydawnictwo Literatura.
Sawicki S. (1992). Problematyka aksjologiczna w badaniach literackich, [w:] S. Sawicki, A. Tyszczyk (red.), Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze, Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, s. 95–110.
Skrzypniak R. (2000). Wartości w procesie wychowania rodzinnego, „Roczniki Socjologii Rodziny”, t. 12, s. 31–47. http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/4903/1/03_Ryszard_Skrzypniak_Wartosci_w_procesie_wychowania_rodzinnego_31-47.pdf
Stróżewski W. (1981). Istnienie wartości, Kraków: Wydawnictwo Znak.
Sztumski J. (1992). Społeczeństwo i wartości, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Świda H. (1979). Pojęcie wartości i jego znaczenie dla funkcjonowania osobowości, [w:] tejże (red.), Młodzież a wartość, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 12–50
Tatarkiewicz W. (1978). Pojęcie wartości, czyli co historyk filozofii ma do zakomunikowania historykowi sztuki, [w:] tegoż, Parerga, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 60–73.
Tischner J. (1978). Fenomenologia spotkania, „Analecta Cracoviensia”, t. 10, s. 73–98.
Ungeheuer-Gołąb A. (2009). Matka i miejsce bezpieczne, [w:] tejże, Wzorce ruchowe utworów dla dzieci. O literaturze dziecięcej jako wędrówce, walce, tajemnicy, bezpiecznym miejscu i zabawie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 242–252.
Ungeheuer-Gołąb A. (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą, Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Wołosiuk B. (2010). Wychowanie do wartości w edukacji wczesnoszkolnej, Lublin: Wydawnictwo KUL.
Wołosiuk B. (2019). Aksjologiczne uwarunkowania wychowania dziecka, „Rozprawy Społeczne”, t. 13, nr 2, s. 36–45.
Wygotski L.S. (1995). Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, tłum. A Brzezińska, T. Czub, [w:] A. Brzezińska i in. (red.), Dziecko w zabawie i świecie języka, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka, s. 67–88.
Zabawa K. (2017). Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Żuk G. (2016). Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Żurakowski B. (1984). Wartości estetyczne w literaturze dla dzieci, [w:] M. Tyszkowa i B. Żurakowski (red.), Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka, Warszawa–Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 205–230.
Żurakowski B. (1997). Człowiek centralną wartością – wychowanie i wartości, [w:] W. Kubik (red.), Ku pełni człowieczeństwa, Kraków: Wydawnictwo WAM, s. 18–31.
Żywczok A. (2016). Wychować człowieka prawdomównego. Koncepcje, badania naukowe, wdrożenia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search