"Eyelids" by Michał Rusinek in the Light of Children's Interpretations

Keywords: Picture book, interpretative knowledge, visual literacy, competences of preschool children, taboo in children's literature

Abstract

The aim of this article is to identify children's ways of understanding and interpreting the book Eyelids by Michał Rusinek. The material for the study (preceded by an analysis of the iconotext), was provided by educational classes, conducted in a preschool department in one of the community primary schools in Łódź. The study was set in a qualitative paradigm (participatory observation), and the researchers put themeselves in the role of interpretively engaged observer-as-participants. By analysing the workshop, statements and artistic concretisations, it was possible to identify children's interpretations of the categories of characters, the relationships between them and the world in which they live. During the session with Rusinek's work, interpretative potential was revealed, touching primarily on the emotional and social dimension. Participants also proposed alternative plot solutions on the basis of excerpts from the story about mice in distress, thus reducing the tensions created by dealing with emotionally charged topics matter. The organisation of educational situations based on the book Eyelids is part of the discussion on how to confront children with challenging issues that are on the edge of cultural taboos. The way in which the text is received opens the way for it to be revisited in early childhood education.

References

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arizpe, E. i Styles, M. (2016). Children reading picturebooks. Interpreting visual texts. Routledge.

Bachelard, G. (1976). Wstęp do poetyki przestrzeni (W. Błońska, tłum.). W: H. Markiewicz (red.), Współczesna teoria badań literackich za granicą. T. 2: Strukturalno-semiotyczne badania literackie, literaturoznawstwo porównawcze, w kręgu psychologii głębi i mitologii (s. 342–366). Wydawnictwo Literackie.

Baluch, A. (2008). Od form prostych do arcydzieła. Wykłady, prezentacje, notatki, przemyślenia o literaturze dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Baszewska, M. (2016) Odkrywanie i detabuizowanie ukrytego w picture bookach Iwony Chmielewskiej. W: Chymkowski R. i Koprowicz A. (red.), Pongo, t. 8: Ukryte w kulturze (s. 146-172). Grupakulturalna.pl, Stowarzyszenie Katedra Kultury.

Batszewa, D. (2012) Czika, piesek w getcie (S. Raczyńska, tłum.). Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau.

Cackowska, M. (2010). O pojęciu i pojmowaniu książki obrazkowej na świecie i w Polsce. W: M. Szczepska-Pustkowska, M. Lewartowska-Zychowicz i A. Kożyczkowska (red.), Przestrzeń teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy (s. 341–355) Wydawnictwo Adam Marszałek.

Cackowska, M. (2012). Ideologie dzieciństwa a tabu w książkach obrazkowych dla dzieci. W: B. Sochańska i J. Czechowska (red.), Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci (s. 55–75). Duński Instytut Kultury i Media Rodzina.

Cackowska, M. (2014). Wzrastać radośnie w przedszkolnym i szkolnym kiczu. Pytania o współczesną alfabetyzację wizualna dzieci. W: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (s. 274–287). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Chambers, A. (1993). Tell me: Children, reading and talk – how adults help children talk well about books. Thimble Press.

Dymel-Trzebiatowska, H. (2016). Visual representations of war in Polish and Scandinavian picturebooks. A metaphorical perspective. Problemy Wczesnej Edukacji, 34(3), 118–131.

Hallberg, K. (1982). Litteraturvetenskapen och bilderboksforskningen. Tidskrift för litteraturvetenskap, 3–4, 163–168.

Hara, K. i Koda, N. (2020). Quantitative analysis of anthropomorphic animals in picture books: Roles and features of animals. International Journal of Literature and Arts, 8(6), 308–315. https://doi.org/10.11648/j.ijla.20200806.11

Jarzyna, A. (2016). Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci. Narracje o Zagładzie, 2, 235–256. https://journals.us.edu.pl/index.php/NoZ/article/view/6779

Klus-Stańska, D. (red.). (2014). (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kłakówna, Z.A. (2016). Język polski. Wykłady z metodyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kotaba, K. (2015). Czy wojna jest dla dzieci? O obrazach wojny w literaturze dla najmłodszych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 15, 184–192. https://doi.org/10.24917/3934

Lorek, M. i Zatorska, M. (2016). Nasza szkoła. Podręcznik do edukacji zintegrowanej. Klasa III, część 1A. Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Nikolajeva, M. i Scott, C. (2006). How picturebooks work. Routledge.

Paris, A.H. i Paris, S.G. (2001). Children’s comprehension of narrative picture books.

Center for the Improvement of Early Reading Achievement. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED452515.pdf

Rusinek, M. (2012). Powieki. Bajka dedykowana pamięci Janusza Korczaka. Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku.

Shikhmanter, R. (2021). Beyond the Yellow Badge: Reconstructing a Visual Memory of the Holocaust in Israeli Picturebooks. W: Picturebooks in Time. The 8th International Conference of The European Network of Picturebook Research. 3-4 October, 2021. Tel Aviv University.

Sławińska, M. (2010). Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Spiegelman, A. (1991). Maus: A survivor’s tale. Pantheon Books.

Śliwerski, B. (2007). Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Wiśniewska-Kin, M. (2019). „Momenty wychowawcze” w projektowaniu procesu kształcenia kulturowej kompetencji dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji, 46(3), 37–46. https://doi.org/10.26881/pwe.2019.46.04

Wiśniewska-Kin, M. (2020). Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Wójcik-Dudek, M. (2016). W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Ziv, Y., Golden, D. i Goldberg, T. (2015). Teaching traumatic history to young children: The case of Holocaust studies in Israeli kindergartens. Early Education and Development, 26(4), 520–533. https://doi.org/10.1080/10409289.2015.1000719

Published
2023-12-27
How to Cite
Kisiel, W., & Kaliszewska-Henczel, M. (2023). "Eyelids" by Michał Rusinek in the Light of Children’s Interpretations. Elementary Education in Theory and Practice, 18(4 (71), 25-43. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1871.02