Education for Ecological Values. How to Build the Bond between Children and Nature?

Keywords: ecological values, education to values, bond between children and nature, ecological education, environmental ethics

Abstract

The aim of this article is to present the set of values and the axiological system of environmental ethics, as well as to reflect critically on the possibilities of implementing ecological values in preschool and elementary education. The conditions for following values by a person include the knowledge of such values, the possibility of having a practically cognitive contact with them, free choice, and creative activity. Learning about ecological values by teachers is crucial for the process of educating preschool and early school children for those values. Ecological values can be an important source of the goals of ecological education, as well as of actions that are to shape pro-environmental attitudes of children and adolescents. However, superficial ecological education and the use of methods that do not serve building children’s bonds with nature can contribute to an undesired effect, i. e. opposition towards life and well-being of plants and animals, or towards the values of compassion, solidarity and respect for nature. In order to discuss global problems in the time of climate changes, one should focus on the common ecological values for all eco-ethical orientations, such as moderation, self-limitation, responsibility, respect for nature, intra-generational and intergenerational justice, solidarity, and opening oneself to the intrinsic value of nature.

References

Bińczyk E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z. (red.). (2021). Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. https://www.wuw.pl/product-pol--13475-Klimatyczne-ABC-Interdyscyplinarne-podstawy-wspolczesnej-wiedzy-o-zmianie-kli-matu-PDF.html

Callicott B.J. (1989). In Defense of the Land Ethic, Albany: State University of New York Press.

Cichoń W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change, Working Group III contribution to the

Sixth Assessment Report of the

Intergovernmental Panel on Climate Change (AR6). https://report.ipcc.ch/ar6wg3/pdf/IPCC_AR6_WGIII_FinalDraft_FullReport.pdf

Dołęga J.M. (2002). Podstawowe pojęcia w edukacji środowiskowej, [w:] D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej („Zeszyty Naukowe Komitetu «Człowiek i Środowisko» przy Prezydium PAN”, nr 31), Warszawa, s. 49–57.

Gałkowski S. (2006). Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości: aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, Tarnobrzeg: PWSZ, s. 801–810.

Ganowicz-Bączyk A. (2015). Narodziny i rozwój etyki środowiskowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, nr 13 (4), s. 39–63. DOI: 10.21697/seb.2015.13.4.02

Gola B. (2018). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Guzy A., Ochwat M. (2021). Poloniści wobec zmian klimatu. https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Raport_polonisc_dla_klimat_2021.pdf

Hull Z. (1996). Człowiek i biosfera – wymiar aksjologiczny, [w:] Z. Hull, W. Tulibacki (red.), Człowiek wobec świata, Olsztyn: Polskie Towarzystwo Filozoficzne. Oddział w Olsztynie, Studium Nauk Społecznych. Wydział Zarządzania AR-T w Olsztynie, s. 81–90.

Hull Z. (1999). Problemy filozofii ekologii, [w:] A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, s. 55–95.

Katz E. (1999). A Pragmatic Reconsideration of Antropocentrism, „Environmental Ethics”, 21(4), s. 377–390. https://doi.org/10.5840/enviroethics19992144

Kaźmierczak P., Gałkowski S. (2021). Teologia stworzenia i etyka ekologiczna. Wprowadzanie wątków ekologicznych do programu w kształceniu katechetów, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 16, nr 5(63), s. 25–35. DOI: 10.35765/eetp.2021.1663.02

Kowalik-Olubińska M. (2021). „Nie jesteś za młody, żeby zmieniać świat” – studium przypadku zjawiska dziecięcego aktywizmu klimatycznego, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(53), s. 165–177. https://doi.org/10.26881/pwe.2021.53.12

Kozłowska A. (2020). Esej o edukacji ekologicznej, „Inspiracje Daltońskie. Teoria i praktyka”, nr 10–11, s. 4–21. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/26476/1/Koz%C5%82owska_Esej%20o%20edukacji%20ekologicznej_2020_edukacja%20ekologiczna.pdf

Kozłowska A. (2021). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44, s. 123–150. https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009

Leopold A. (2004). Zapiski z piaszczystej krainy. A Sand County Almanac (1949), tłum. R. Kotlicki, J.P. Listwan, Bystra: Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.

Łukaszewicz R.M. (2021). Opowieści drogi. Wrocławska Szkoła Przyszłości i Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne czyli Każdy więcej może, mniej musi: dobre nie wystarcza, gdy lepsze jest możliwe, Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.

Michalak R., Parczewska T. (2022). Kształcenie w plenerze: perspektywa polskich nauczycieli edukacji elementarnej, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 13, nr 2(39), s. 83-101. DOI: 10.5604/01.3001.0015.9261

Piątek Z. (1998). Etyka środowiskowa. Nowe spojrzenie na miejsce człowieka w przyrodzie, Kraków: Księgarnia Akademicka.

Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. (2019). Nauka o klimacie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.

Surma B. (2021). Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry Based Science Education) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 16, nr 5(63), s. 11–24. DOI: 10.35765/eetp.2021.1663.01

Taylor P.W. (1989). Respect for Nature. A Theory of Environmental Ethics, Princeton: Princeton University Press.

Tyburski W. (2013). Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Published
2022-12-15
How to Cite
Gola, B. (2022). Education for Ecological Values. How to Build the Bond between Children and Nature?. Elementary Education in Theory and Practice, 17(4(67), 95-107. https://doi.org/10.35765/eetp.2022.1767.07
Section
Thematic Articles