Education for Ecological Values. How to Build the Bond between Children and Nature?
Abstract
The aim of this article is to present the set of values and the axiological system of environmental ethics, as well as to reflect critically on the possibilities of implementing ecological values in preschool and elementary education. The conditions for following values by a person include the knowledge of such values, the possibility of having a practically cognitive contact with them, free choice, and creative activity. Learning about ecological values by teachers is crucial for the process of educating preschool and early school children for those values. Ecological values can be an important source of the goals of ecological education, as well as of actions that are to shape pro-environmental attitudes of children and adolescents. However, superficial ecological education and the use of methods that do not serve building children’s bonds with nature can contribute to an undesired effect, i. e. opposition towards life and well-being of plants and animals, or towards the values of compassion, solidarity and respect for nature. In order to discuss global problems in the time of climate changes, one should focus on the common ecological values for all eco-ethical orientations, such as moderation, self-limitation, responsibility, respect for nature, intra-generational and intergenerational justice, solidarity, and opening oneself to the intrinsic value of nature.
References
Bińczyk E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Budziszewska M., Kardaś A., Bohdanowicz Z. (red.). (2021). Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. https://www.wuw.pl/product-pol--13475-Klimatyczne-ABC-Interdyscyplinarne-podstawy-wspolczesnej-wiedzy-o-zmianie-kli-matu-PDF.html
Callicott B.J. (1989). In Defense of the Land Ethic, Albany: State University of New York Press.
Cichoń W. (1996). Wartości, człowiek, wychowanie, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change, Working Group III contribution to the
Sixth Assessment Report of the
Intergovernmental Panel on Climate Change (AR6). https://report.ipcc.ch/ar6wg3/pdf/IPCC_AR6_WGIII_FinalDraft_FullReport.pdf
Dołęga J.M. (2002). Podstawowe pojęcia w edukacji środowiskowej, [w:] D. Cichy (red.), Edukacja środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej („Zeszyty Naukowe Komitetu «Człowiek i Środowisko» przy Prezydium PAN”, nr 31), Warszawa, s. 49–57.
Gałkowski S. (2006). Człowiek w przyrodzie. Wartości ekologiczne i przedsiębiorczość, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania przedsiębiorczości: aspekty ekonomiczne i antropologiczno-społeczne, Tarnobrzeg: PWSZ, s. 801–810.
Ganowicz-Bączyk A. (2015). Narodziny i rozwój etyki środowiskowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, nr 13 (4), s. 39–63. DOI: 10.21697/seb.2015.13.4.02
Gola B. (2018). Etyka środowiskowa w edukacji ekologicznej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Guzy A., Ochwat M. (2021). Poloniści wobec zmian klimatu. https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Raport_polonisc_dla_klimat_2021.pdf
Hull Z. (1996). Człowiek i biosfera – wymiar aksjologiczny, [w:] Z. Hull, W. Tulibacki (red.), Człowiek wobec świata, Olsztyn: Polskie Towarzystwo Filozoficzne. Oddział w Olsztynie, Studium Nauk Społecznych. Wydział Zarządzania AR-T w Olsztynie, s. 81–90.
Hull Z. (1999). Problemy filozofii ekologii, [w:] A. Papuziński (red.), Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP, s. 55–95.
Katz E. (1999). A Pragmatic Reconsideration of Antropocentrism, „Environmental Ethics”, 21(4), s. 377–390. https://doi.org/10.5840/enviroethics19992144
Kaźmierczak P., Gałkowski S. (2021). Teologia stworzenia i etyka ekologiczna. Wprowadzanie wątków ekologicznych do programu w kształceniu katechetów, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 16, nr 5(63), s. 25–35. DOI: 10.35765/eetp.2021.1663.02
Kowalik-Olubińska M. (2021). „Nie jesteś za młody, żeby zmieniać świat” – studium przypadku zjawiska dziecięcego aktywizmu klimatycznego, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2(53), s. 165–177. https://doi.org/10.26881/pwe.2021.53.12
Kozłowska A. (2020). Esej o edukacji ekologicznej, „Inspiracje Daltońskie. Teoria i praktyka”, nr 10–11, s. 4–21. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/26476/1/Koz%C5%82owska_Esej%20o%20edukacji%20ekologicznej_2020_edukacja%20ekologiczna.pdf
Kozłowska A. (2021). Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44, s. 123–150. https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009
Leopold A. (2004). Zapiski z piaszczystej krainy. A Sand County Almanac (1949), tłum. R. Kotlicki, J.P. Listwan, Bystra: Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Łukaszewicz R.M. (2021). Opowieści drogi. Wrocławska Szkoła Przyszłości i Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne czyli Każdy więcej może, mniej musi: dobre nie wystarcza, gdy lepsze jest możliwe, Wrocław: Fundacja Wolne Inicjatywy Edukacyjne.
Michalak R., Parczewska T. (2022). Kształcenie w plenerze: perspektywa polskich nauczycieli edukacji elementarnej, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 13, nr 2(39), s. 83-101. DOI: 10.5604/01.3001.0015.9261
Piątek Z. (1998). Etyka środowiskowa. Nowe spojrzenie na miejsce człowieka w przyrodzie, Kraków: Księgarnia Akademicka.
Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S. (2019). Nauka o klimacie. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
Surma B. (2021). Edukacja naukowa oparta na dociekaniu (IBSE – Inquiry Based Science Education) oraz STEAM w przedszkolu a zrównoważony rozwój. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, t. 16, nr 5(63), s. 11–24. DOI: 10.35765/eetp.2021.1663.01
Taylor P.W. (1989). Respect for Nature. A Theory of Environmental Ethics, Princeton: Princeton University Press.
Tyburski W. (2013). Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search