The Value of Literature in the Process of Preparing a Child for the Death of a Close Relative in the Context of Edith Grotberg's Concept of Resilience

Keywords: bereavement, death, children's literature, relationship, teacher, educator, content analysis

Abstract

The purpose of the study presented in this article was to learn about the ways death is depicted in children’s literature. Content analysis of twenty books that are available in Poland and describe the death of a close person in the life of a child indicates the phenomenon of familiarization with the meaning of death in children’s literature. A characteristic feature of the analysed books is the presentation of passing away as a natural stage in the life cycle. The books illustrate the relationship with the dying person and with the child’s significant adults as values. The results of the study were interpreted considering Edith Grotberg’s concept of resilience. The results demonstrate that the books can be used to strengthen the resilience of children experiencing bereavement in all three dimensions: "I have," "I am" and "I can". Death is embedded in the context of illness and the places to which the dead people go take different forms, such as heaven, a secret island, and the hearts of relatives. Reading the books that were analysed may contribute to the development of children's competence to recognize and communicate their own emotions. The factor that influences children’s resilience, which is present in almost all of the analysed books, is the relationship with an adult caregiver.

References

Bednarek, J. i Pawlak, P. (2019). Pan Stanisław odlatuje. Wydawnictwo Nasza Księgarnia.

Chapman, J. (2022). Żegnaj, niedźwiadku (M. Rusinek, tłum.). Wilga.

Cohen, J.A., Mannarino, A.P. i Knudsen, K. (2004). Treating childhood traumatic grief: A pilot study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 43(10), 1225–1233.

Davies, B. (2018). Cudowna wyspa dziadka (M. Pietrzyk, tłum.). Znak Emotikon.

Dmitruk-Sierocińska, K.I. (2017). Mądrze i taktownie, przystępnie i zrozumiale – czyli o śmierci w literaturze dziecięcej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 12(3), 36–67.

Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grotberg, E.H. (2000). Zwiększanie odporności psychicznej – wzmacnianie sił duchowych (M. Karwowska-Struczyk, tłum.). Żak.

Gwadera, M. (2008). Z mroku ku jasności. Cierpienie i śmierć we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. W: K. Heska-Kwaśniewicz (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980. T. 1 (s. 113–135). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Herbert, M. (2005). Żałoba w rodzinie. Jak pomóc cierpiącym dzieciom i ich rodzinom (M. Gajdzińska, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hest, P. van i De Bruyn, S. (2019). Wszędzie i we wszystkim (M. Stonawska, tłum.). CoJaNaTo Blanka Łyszkowska.

Jackowska-Enemuo, K. (2021). Tkaczka chmur. Wydawnictwo Albus.

Kielar-Turska, M. (2008). Poznawcza reprezentacja śmierci u dzieci i wiedza ich rodziców w tym zakresie. Rola rodzinnego dyskursu. W: H. Wrona-Polańska (red.), Zdrowie – stres – choroba. W wymiarze psychologicznym (s. 323–337). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Kosmowska, B. (2021). Dziewczynka z parku. Grupa Wydawnicza Foksal.

Kübler-Ross, E. (1979). Życiodajna śmierć. O życiu, śmierci i życiu po życiu (M. Stahre-Godycka, tłum.). Księgarnia Św. Wojciecha.

Leist, M. (2009). Dzieci poznają tajemnicę śmierci (A. Kucharska, tłum.). Wydawnictwo Święty Wojciech.

Makselon, J. (1985). Z psychologicznej problematyki żałoby. W: A. Biela i T. Witkowski (red.), Wykłady z psychologii KUL w roku akademickim 1985/86 (s. 487–505). Redakcja Wydawnictw KUL.

Małkowska, M. (2017). Za siódmą górą. Fundacja Hospicyjna.

Nieroba, E., Zawłocki, I. i Niewiadomski, K. (2010). Tanatopedagogika w procesie kształcenia nauczycieli. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(1), 250–256.

Ryś, M. i Trzęsowska-Greszta, E. (2018). Kształtowanie się i rozwój odporności psychicznej. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 34(2), 164–196.

Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage Publications.

Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sikorska, I., Adamczyk-Banach, M. i Polak, M. (2019). Zasoby odporności psychicznej dziecka – co wiedzą o nich rodzice i nauczyciele. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2), 23–39.

Sochańska, B. i Czechowska, J. (2012). Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Media Rodzina i Duński Instytut Kultury.

Stachnik, K. i Kotlińska-Lemieszek, A. (2018). A child after the death of a parent or another important person. Medycyna Paliatywna, 10(4), 184–190.

Stalfelt, P. (2020). Mała książka o śmierci (I. Jędrzejewska, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.

Sztobryn-Bochomulska, J. (2020). Tanatos w literaturze dzieciecej i jego pedagogiczny wymiar. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szulyovszky, S. (2011). Wdzięczny kwiat (S. Stachowski, tłum.). Wydawnictwo Namas.

Szwinta-Dyrda, A. (2021). Ostatni dżem babci. Natuli dzieci są ważne.

Widmark, M. i Dziubak, E. (2018). Długa wędrówka (M. Dybula, tłum.). Mamania.

Zaremba, M. (2019). 45 naprawdę niezwykłych słoni. Fundacja Hospicyjna.

Żłobicki, W. (2018). Parentyfikacja jako proces odwrócenia ról w rodzinie. Wychowanie w Rodzinie, 19(3), 341–353.

Published
2023-06-30
How to Cite
Sury, Z., Włodek, W., & Flis, K. (2023). The Value of Literature in the Process of Preparing a Child for the Death of a Close Relative in the Context of Edith Grotberg’s Concept of Resilience. Elementary Education in Theory and Practice, 18(2(69), 124-136. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1869.10