Kindergarden as a Site for Diagnosing Children’s Linguistic Communication Disorders
Abstract
The early diagnosis of the difficulties in a child’s development is the condition for effective assistance. This also applies to problems in a language communication. Language performs lots of functions in man’s communication. It allows to express feelings and desires, to communicate with other members of the social group, is used as a replacement for the things and phenomena of the surrounding reality. Thanks to the language there is a message conveyed regarding the value of culture. Language plays a vital role in the development of thinking. All sorts of irregularities in the field of language development can lead to consequences in the social, emotional and cognitive sphere. This is why it is so important to identify quickly the nature of the difficulties in the development of linguistic communication in order to implement early enough the restructurisation proceedings. In this article there are issues related to the nature of the diagnosis of disorders in speech development of preschool children. This diagnosis can be of two types: screening (preliminary), as well as a full recognition of speech therapy. This article describes both screening tests and full speech therapy diagnosis, which includes speech and language therapy interview, observation, assessment and analysis of the results of medical and psychological research. The attention was drawn to the preschool teacher’s duties, defining his role in the early identification of speech disorders. It also stressed the importance of the interdisciplinary nature interactions in the diagnostic process in which the teacher cooperates with a speech therapist and other professionals. Also the diagnostic tools were discussed, which of those could be used by a kindergarden teacher during the screening to identify children with abnormalities as regards development of speech.References
Emiluta-Rozya D., Mierzejewska H., Atys P., Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń mowy dzieci dwu-, cztero- i sześcioletnich, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 1995.
Gacka E., Pedagodzy w systemie opieki logopedycznej. Refleksje nad treściami logopedycznymi w kształceniu studentów kierunku pedagogika, [w:] Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, red. A. Sobczak, D. Mûller, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
Gawryszczak P., Przygotowanie nauczycieli przedszkoli do pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy. Niepublikowana praca magisterska napisana pod kierunkiem dr E. Gackiej w Pracowni Pedagogiki Specjalnej UŁ, Łódź, 2012.
Grabias S., O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.
Grabias S., Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012.
Grabias S., Perspektywy opisu zaburzeń mowy,[w:] Zaburzenia mowy, red. S. Grabias, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002.
Gunia G., Koncepcja i organizacja opieki logopedycznej w Polsce, [w:] Wprowadzenie do logopedii, red. G. Gunia, V. Lechta, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna – ogólne założenia teoretyczne, [w:] Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, red. E. Jarosz, E. Wysocka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.
Jastrzębowska G., Stan i perspektywy opieki logopedycznej w Polsce, [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 1. Interdyscyplinarne podstawy logopedii, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003.
Jastrzębowska G., Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej, [w:] Logopedia. pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T. 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego Opole 2003.
Karczewska J., Podstawa programowa i programy edukacji przedszkolnej źródłem pracy wychowawczo-dydaktycznej nauczyciela, [w:] Wybrane zagadnienia pedagogiki przedszkolnej, red. E. Zyzik, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2009.
Kielar-Turska M., Sprawności językowe i komunikacyjne a inne funkcje psychiczne, [w:] Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.
Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa Podstawa Programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2010.
Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Wydanie dziesiąte, Wiedza Powszechna, Warszawa 1978.
Kwiatkowska H., Pedeutologia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Michalak-Widera I., Węsierska K., Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Unikat 2, Katowice 2012.
Tarkowski Z., Przesiewowy test logopedyczny, Wydawnictwo Fundacji ORATOR, Lublin 2002.
Węsierska K., Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej. T. 1, red. K. Węsierska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Węsierska K., Opieka logopedyczna w przedszkolu. Profilaktyka – diagnoza – terapia, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT, Toruń 2013.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, bip.men.gov.pl/men_bip/akty…/rozporządzenie_20081223_zal_1.pdf (dostęp: 29.05.2014).
Copyright (c) 2014 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search