“The Shape of the Beginnings Leads to Everything That Comes Next”: Selected Areas within a Six-Year-Old Child's Diagnostic Assessment
Abstract
This article is concerned with the learning disabilities of six-yearolds. It describes the psychophysical characteristics of the six-year-old child and the indicators of school readiness that enable us to distinguish correct from faulty paths of development. The contemporary understanding of the term “special educational needs” is explained. The most frequent causes of learning disabilities amongst preschoolers are discussed, including auditory processing disorders, visual processing disorders, motor skills and laterality disorders.References
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i Sk-a, Poznań 2004.
Bilecka A., Konarska U., Mytych E., Zaburzenia percepcji słuchowej, [w:] Terapia pedagogiczna, red. E.M. Skorek, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.
Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1989.
Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1985.
Brejnak W., Zabłocki J., Dysleksja w teorii i praktyce, Wydawnictwo Warszawskiego Oddziału PTD, Warszawa 1989.
Brich A., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dojrzałości, PWN, Warszawa 2005.
Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk 2005.
Chojak M., Gotowość czy dojrzałość szkolna? Kilka praktycznych i teoretycznych uwag, „Wychowanie w Przedszkolu”, 677(2009)8.
Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, Wydawnictwo PZN, Warszawa 1994.
Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I, Wydawnictwo MEN, Warszawa 2010.
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, tom II, PWN, Warszawa 2005.
Kaiser-Grodecka I., Dysfunkcja narządów ruchu, [w:] Psychologia defektologiczna, red. A. Wyszyńska, PWN, Warszawa 1987.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.
Łuria A., Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1967.
Kephart N., Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, PWN, Warszawa 1970.
Musielak B., Pamięć potrzebna od zaraz, „Wychowanie w Przedszkolu”, 673(2009)5.
Piotrowska A., O rozwoju sześciolatka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 652(2007)6.
Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1996.
Spionek H., Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa 1970.
Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 1985.
Szychowiak B., Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa 1995.
Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.
Włodarski Z., Niektóre zaburzenia rozwoju ruchu, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, PWN, Warszawa 1986.
Copyright (c) 2014 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search