“The Shape of the Beginnings Leads to Everything That Comes Next”: Selected Areas within a Six-Year-Old Child's Diagnostic Assessment

  • Bogumiła Bobik Uniwersytet Śląski, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Keywords: children’s psychophysical characteristics, school readiness, special educational needs, auditory perception, visual perception, motor skills, laterality

Abstract

This article is concerned with the learning disabilities of six-yearolds. It describes the psychophysical characteristics of the six-year-old child and the indicators of school readiness that enable us to distinguish correct from faulty paths of development. The contemporary understanding of the term “special educational needs” is explained. The most frequent causes of learning disabilities amongst preschoolers are discussed, including auditory processing disorders, visual processing disorders, motor skills and laterality disorders.

References

Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i Sk-a, Poznań 2004.

Bilecka A., Konarska U., Mytych E., Zaburzenia percepcji słuchowej, [w:] Terapia pedagogiczna, red. E.M. Skorek, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2005.

Bogdanowicz M., Leworęczność u dzieci, WSiP, Warszawa 1989.

Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1985.

Brejnak W., Zabłocki J., Dysleksja w teorii i praktyce, Wydawnictwo Warszawskiego Oddziału PTD, Warszawa 1989.

Brich A., Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dojrzałości, PWN, Warszawa 2005.

Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk 2005.

Chojak M., Gotowość czy dojrzałość szkolna? Kilka praktycznych i teoretycznych uwag, „Wychowanie w Przedszkolu”, 677(2009)8.

Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową, Wydawnictwo PZN, Warszawa 1994.

Głodkowska J., Model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – różnice nie mogą dzielić, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe MEN, część I, Wydawnictwo MEN, Warszawa 2010.

Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwojowa człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, tom II, PWN, Warszawa 2005.

Kaiser-Grodecka I., Dysfunkcja narządów ruchu, [w:] Psychologia defektologiczna, red. A. Wyszyńska, PWN, Warszawa 1987.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1999.

Łuria A., Zaburzenia wyższych czynności korowych wskutek ogniskowych uszkodzeń mózgu, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 1967.

Kephart N., Dziecko opóźnione w nauce szkolnej, PWN, Warszawa 1970.

Musielak B., Pamięć potrzebna od zaraz, „Wychowanie w Przedszkolu”, 673(2009)5.

Piotrowska A., O rozwoju sześciolatka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 652(2007)6.

Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz 1996.

Spionek H., Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa 1970.

Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 1985.

Szychowiak B., Wychowanie dzieci niepełnosprawnych ruchowo, [w:] Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, WSiP, Warszawa 1995.

Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.

Włodarski Z., Niektóre zaburzenia rozwoju ruchu, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, PWN, Warszawa 1986.

Published
2016-07-01
How to Cite
Bobik, B. (2016). “The Shape of the Beginnings Leads to Everything That Comes Next”: Selected Areas within a Six-Year-Old Child’s Diagnostic Assessment. Elementary Education in Theory and Practice, 9(33/3), 191-206. Retrieved from https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp/article/view/243