Language of Mathematics Handbooks in the First Grade as a Context for Building Educational Mental Pathways of Students and Their Teachers

Keywords: early childhood mathematics education, mathematics handbook language, mathematics culture, student, teacher

Abstract

A handbook is a part of the teaching and mathematical culture. As an important part of the mental experience of students and their teachers, it can be an interesting subject of research. It can be assumed that the language of a handbook is a carrier of specific meanings created by its users. It is important for first-grade students and their teachers to indicate the cognitive paths constructed by the language of the suggested handbooks. The analyses undertaken in the text made it possible to identify some significant categories of the language of instructions and questions contained in the mathematical tasks included in handbooks. They are the cognitive context for the creation of mathematical cultural meanings by first-grade students and their teachers. They define what mathematics education is, what it means to understand what mathematics learning is, or who I am in mathematics lessons. The interpretative methodological approach allowed for in-depth analyses, and the document analysis method proved to be fruitful. The results showed that handbooks may hinder the development of mathematical knowledge in children. The language of handbooks reveals the potential for harmful influences by creating beliefs that are inconsistent with current scientific knowledge about learning mathematics in the early grades.

References

Angrosino, M. (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne (M. Brzozowska-Brywczyńska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Białobrzeska, J. (2017). Ja, ty – my. Na tropach matematyki. Podręcznik. Klasa 1. Cz. 1-2. Wydawnictwo Didasko.

Bielenica, K, Bura, M., Kwil, M. i Lankiewicz, B. (2020). Elementarz odkrywców. Matematyka. Klasa 1. Cz. 1-2. Nowa Era.

Boaler, J. (2015). What’s math got to do with it? How teachers and parents can transform mathematics learning and inspire success. Penguin Books.

Boaler, J. (2016). Mathematical mindsets: Unleashing students’ potential through creative mathematics, inspiring messages and innovative teaching (mindset mathematics). Jossey-Bass.

Czajkowska, M. (2012). Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS. Problemy Wczesnej Edukacji, 16(1), 49-67.

Dobrowolska, M. i Szulc, A. (2017). Lokomotywa 1. Matematyka. Podręcznik dla klasy pierwszej. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Dymarska, J., Hanisz, J. Kołaczyńska, M. i Nadarzyńska, B. (2020). Nowi tropiciele. Edukacja wczesnoszkolna. Podręcznik klasa 1. Cz. 1-5. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Faliszewska, J. i Lech, G. (2017). Ja i moja szkoła na nowo. Podręcznik dla klasy 1. Cz. 1-5. Wydawnictwo Juka-91, MAC Edukacja.

Filip, J. i Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego (P. Tomanek, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Głuszniewska, A., Prus-Wirzbicka, K., Stryjewska, D., Szczepkowska-Szczęśniak, K. i Zatorska, M. (2017). Szkolna trampolina. Podręcznik matematyczny. Klasa 1. Cz. 1-2. PWN Wydawnictwo Szkolne.

Gruszczyk-Kolczyńska, E. i Zielińska, E. (2009). Główne grzechy przedszkolnej i szkolnej edukacji matematycznej. Czyli o tym, co utrudnia dzieciom nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych. W: E. Gruszczyk-Kolczyńska (red.), Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji (s. 21-37). Wydawnictwo Edukacja Polska.

Hanisz, J. (2020). Szkolni przyjaciele. Matematyka. Klasa 1. Podręcznik. Cz. 1-3. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Heinze, A. (2005). Mistake-handling activities in German mathematics classroom. W: H. L. Chick and J. L. Vincent (red.), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (t. 3, s. 105-112). University of Melbourne.

Klus-Stańska, D. (2010). Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły. W: M. Dudzikowa i M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. T. 5: Codzienność w szkole, szkoła w codzienności (s. 301-326). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Klus-Stańska, D. (2011). Dlaczego szkolna kultura się nie zmienia. Studia Pedagogiczne, 64, 43-50.

Klus-Stańska, D. (2019). Wiedza osobista uczniów jako punkt zwrotny w teorii i praktyce dydaktycznej. Kwartalnik Pedagogiczny, 64(1), 7-20.

Kuřina, F. (1991). Kultura matematyczna nauczyciela matematyki. Matematyka. Społeczeństwo. Nauczanie, 6, 30-32.

Landau-Czajka, A. (2002). Co Alicja odkrywa po własnej stronie lustra. Życie codzienne, społeczeństwo, władza w podręcznikach dla dzieci najmłodszych 1785-2000. Wydawnictwo „Neriton”, Instytut Historii PAN.

Landerl, K. i Kaufmann L. (2013). Dyskalkulia (M. Jaśkowiak, tłum.). Harmonia Universalis.

Lorek, M. i Ludwa, A. (2017). My i nasz elementarz. Matematyka. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 1. Cz. 1-2. Fundacja Ekologiczna – Wychowanie i Sztuka „Elementarz”.

Lorek, M., Ludwa, A. i Ochmańska, B. (2017). My i nasz elementarz. Matematyka. Podręcznik do szkoły podstawowej. Klasa 1. Cz. 3-4. Fundacja Ekologiczna – Wychowanie i Sztuka „Elementarz”.

Makiewicz, M. (2011). Elementy kultury matematycznej w fotografii. Studenckie Koło Naukowe Młodych Dydaktyków Matematyki Uniwersytetu Szczecińskiego.

Mazur, B., Sokołowska, B. i Zagórska, K. (2017). Gra w kolory. Podręcznik. Klasa 1. Cz. 1-4. Wydawnictwo Juka-91.

Mucha, K., Stalmach-Tkacz, A. i Wosianek, J. (2017). Oto ja. Podręcznik matematyczno-przyrodniczy. Klasa 1. Cz. 1-2. MAC Edukacja – Grupa Edukacyjna.

Rapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów (A. Gąsior-Niemiec, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rożyńska, M. i Szwejkowska-Kulpa, A. (2020). Uczymy się z Bratkiem. Klasa 1. Podręcznik. Cz. 1-2. Operon.

Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Sawicka, K. i Swoboda, E. (2020). Wielka przygoda. Ćwiczenia. Edukacja matematyczna. Klasa 1. Cz. 1-4, Nowa Era.

Szemińska, A. (1981). Rozwój pojęć matematycznych u dziecka. W: Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki. Podręcznik dla nauczyciela (t. 1, s. 112-251). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Trzebiński, J. (1981). Twórczość a struktura pojęć. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”. W: D. Klus-Stańska i M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania (s. 505-528). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zalewska, E. (2013). Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Published
2023-03-20
How to Cite
Kalinowska-Iżykowska, A. (2023). Language of Mathematics Handbooks in the First Grade as a Context for Building Educational Mental Pathways of Students and Their Teachers. Elementary Education in Theory and Practice, 18(1(68), 27-39. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1868.02