Parent-teacher Collaboration for Students with Autism Spectrum Disorder in Inclusive Education
Abstract
The article concerns children with autism spectrum disorder (ASD) who attend mainstream school as part of inclusive education, and discusses the role of parent-teacher collaboration. ASD is a highly heterogeneous disorder with symptoms manifested differently across subgroups of children. Symptoms may vary from milder forms, including high-functioning autism, to severe autism spectrum disorders, where the affected children do not speak. The article describes behavioral patterns of children with ASD, including the triad of impairment: impaired communication, impaired social interactions, and restricted, repetitive patterns of behaviors or interests. Inclusive education requires parent-teacher collaboration based on shared goals and community values, which results in good partnership, mutual help and information exchange. Parents know very well the reactions and specific problems of their children, while teachers can provide professional assistance in solving complex educational problems resulting from the unique, individual needs of a child. Because of that, parent-teacher collaboration is crucial for successful and effective inclusive education.
References
Antonik, A. (2015). Nauczyciel wobec trudności związanych z edukacją uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w warunkach szkoły integracyjnej i ogólnodostępnej. Analiza obszarów problemowych. Studia Edukacyjne, 34, 153–165). https://doi.org/ 10.14746/se.2015.34.9
Babiuch, M. (2002). Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów”? Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Bogdanowicz, M. (1995). Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Psychologia Wychowawcza, 3, 216–223.
Bowen, M. i Plimley L. (2012). Włączenie uczniów z autyzmem w środowisko szkolne. Poradnik (M. Jodkowski, tłum.). Fundacja SYNAPSIS.
Chrzanowska, I. (2018). Pedagogika specjalna od tradycji do współczesności. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Danilewska, J. (2005). Wspólnota ludzi uczących się i wspierających edukację innych. W: J. Danilewska (red.), Fundamenty edukacyjnej wspólnoty (s. 14–18). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dawidiuk, I. (2009). Wpływ diety na zachowania autystyczne. Czy taka interwencja jest możliwa? W: B. Winczura (red.), Autyzm na granicy zrozumienia (s. 23–34). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Evans, C.R. i Attwood, T. (2020). Doktor Tony odpowiada. Światowy autorytet w dziedzinie zespołu Aspergera odpowiada na pytania na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu (A. Pałynyczko-Ćwiklińska, tłum.). Harmonia Universalis.
Hoopmann, K. (2021). Wszystkie koty są w spektrum autyzmu (U. Zalewski i G. Zalewski, tłum.). Wydawnictwo Linia.
Jarmużek, J. (2019). Wsparcie informacyjne rodziców dziecka z niepełnosprawnością. Perspektywa salutogenetyczna. Zeszyty Naukowe WSG, 35(4), 245–262. https://depot.ceon.pl/handle/123456789/20641
Kordziński, J. (2017). Szkoła wspólnych działań czyli o relacjach i współpracy. Wolters Kluwer Polska.
Krzysztofik, K. (2021). Reaktywność sensoryczna i teoria umysłu. Zróżnicowane uwarunkowania nasilenia poszczególnych symptomów zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). CeDeWu.
Kwaśniewska, G. (2004). Pomoc rodzinie dziecka niepełnosprawnego – wybrane kierunki oddziaływań. W: G. Kwaśniewska i A. Wojnarska (red.), Aktualne problemy wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych (s. 183-193). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Małachowska, G. i Tarwacki, M. (2019). Dostępne przedszkole, dostępna szkoła – co to znaczy. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 110–123). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Mendel, M. (2000). Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy. Wydawnictwo Adam Marszałek.
Mendel, M. (2006). Miejsce rodziców w przestrzeni szkoły. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca (s. 262–272). Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Ministerstwo Edukacji i Nauki. (2022, 22 czerwca). Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w podziale na typy szkół oraz województwa w roku szkolnym 2021/2022. Otwarte dane. https://dane.gov.pl/pl/dataset/182,dane-statystyczne-uczniow-z-orzeczeniem-o-potrzebie-ksztacenia-specjalnego/resource/39379/table?page=1&per_page=20&q=&sort=
Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pisula, E (2015). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Płażewska, B. (2009). Dylematy diagnostyczne związane z występowaniem symptomów zaburzeń łączonych. Historia dwóch małych chłopców – długa podróż przez nieznane. W: B. Winczura (red.), Autyzm na granicy zrozumienia (s. 168–177). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Prizant, B.M. i Fields-Meyer, T. (2017). Niezwyczajni ludzie. Nowe spojrzenie na autyzm (J. Bilmin-Odrowąż, tłum.). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pufund, D. (2020). Funkcje wykonawcze u dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w świetle wybranych badań. Edukacja, 2(153), 43–58. https://www.ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2020-02/PDF/3-Pufund-Funkcje-wykonawcze.pdf
Radziewicz, J. (1979). Partnerstwo wychowawcze. Pozory i rzeczywistość. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 106–110.
Rola, B. (2019). Rodzic w edukacji włączającej jako współuczestnik procesu. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 248–262). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Sęk, H. i Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. W: H. Sęk i R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11–28). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skrobek, G. (1976). Partnerstwo w wychowaniu, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 10–14.
Szafrańska, A. (2016).Współpraca szkoły z rodziną dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika, 25(1), 535–545. https://doi.org/10.16926/p.2016.25.39
Szumski, G. (2019). Koncepcja edukacji włączającej. W: I. Chrzanowska i G. Szumski (red.), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole (s. 16–24). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Winczura, B. (2008). Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Winiarski, M. (1992). Współdziałanie szkoły i środowiska. Aspekt socjopedagogiczny. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Winter, M. (2011). Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien (E. Niezgoda, tłum.). Fraszka Edukacyjna.
Wołosiuk, B. (2017). Rozwijanie komunikacji dziecka ze spektrum autyzmu. Roczniki Pedagogiczne, 9(45/3), 97–109. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-fde6b5f2-75dd-45fd-9494-64d087e59991
Zając, A. i Kominek, A. (2019). Kompetencja komunikacyjna dzieci wysokofunkcjonujących ze spektrum autyzmu. Studium pragmalingwistyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search