Learning Strategies of Students in Early Childhood Education in the Light of Research
Abstract
Learning skills have been included in the competences of the 21st century, which proves their importance in the life of an individual. They are essential in the personal and professional development of man in the world of dynamic changes taking place in the surrounding reality. Therefore, the development of learning skills, starting from early school education, becomes a priority. The main role in this matter is played by the teacher who supports in this process. Nowadays, the image of the teacher as a tutor accompanying the student on the paths of acquiring knowledge is drawn, taking into account the development of effective learning skills. That is why it is important, among others, to show students learning strategies for effective memorization of content, making notes and improving memory. In order to learn about the students' learning strategies and the techniques used by teachers, interviews were conducted with third-grade primary school students and early childhood education teachers. Attention was focused on several issues: what learning methods do students use? do they use the Internet while learning?; What learning strategies do teachers use in the teaching process? The conducted research will be used to formulate practical conclusions useful for teachers.
References
Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 11–95). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Bruner, J.S. (1978). Akt dokonywania odkrycia (B. Mroziak, tłum.). W: J. S. Bruner (red.), Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (s. 661–679). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Burke, J. (1995). Outcomes, learning and the curriculum: Implications for NVQs, GNVQs and other qualifications. Routledge.
Czerniawska, E. (1999). Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się tekstów podręcznikowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Czerniawska, E. i Ledzińska M. (1986), Ontogeniczny rozwój strategii pamięciowych i ich ćwiczenie. W: Z. Włodarski (red.), Psychologiczne problemy pamięci (s. 240–281). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Delors, J. (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (W. Rabczuk, tłum.). Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.
Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza (E. Czerniawska, A. Matczak i Z. Toeplitz, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być (Z. Zakrzewska, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17–34). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gutiérrez Porlán, J. i Serrano Sánchez, J. L. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51–56. https://dx.doi.org/10.7821/naer.2016.1.152
Harmin, M. (2022). Jak motywować uczniów do nauki. Z polskimi przykładami z kursu internetowego "Szkoły Uczącej Się" programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (A. Tomaszewska, tłum.). Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Karably, K. i Zabrucky, K. M. (2009). Children’s metamemory: A review of literature and implications for classroom. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 32–52. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1052026.pdf
Karatas, K. i Arpaci, I. (2021). The role of self-directed learning, metacognition, and 21st century skills predicting the readiness for online learning. Contemporary Educational Technology, 13(3), ep300. https://www.cedtech.net/download/the-role-of-self-directed-learning-metacognition-and-21st-century-skills-predicting-the-readiness-10786.pdf
Kochanowska, E. (2017). Rozwijanie samodzielności poznawczej dziecka jako działanie (nie)pozorne nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 179–192.
Korwin-Szymanowska, A. (2017). Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju – w stronę paradygmatu uczenia się. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 167–190). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Kulawska, E. (2018). Metapamięć i strategie pamięciowe uczniów w młodszym wieku szkolnym w perspektywie poznawczej koncepcji uczenia się. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 6(11), 69–82.
Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Ledzińska, M. (2000). Uczenie wykraczające poza warunkowanie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 117–136). Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.
Mnich, M. (2016). W poszukiwaniu metod efektywnego uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli o mnemotechnikach słów kilka. Chowanna, 2(47), 153–169.
Nowakowska-Buryła, I. (2008). Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się u dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 189–197). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
OECD. (2005). The definition and selection of key competences. Executive summary. https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
Oelszlaeger-Kosturek, B. (2013). Studia o aktywnym uczeniu się dzieci: wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej: materiały dla studentów i nauczycieli. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
O’Malley, J. M. i Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge University Press.
Schneider, W., Kron, V., Hunnerkopf, M. i Krajewski, K. (2004). The development of young children’s memory strategies: First findings from the Wurzburg Longitudinal Memory Study. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 193–209.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.
Uszyńska-Jarmoc, J. (2014). Kompetencja uczenia się. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel i M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej (s. 127–143). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Vitello, S., Greatorex, J. i Shaw, S. (2021). What is competence? A shared interpretation of competence to support teaching, learning and assessment. Research Report. Cambridge University Press & Assessment. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED616947.pdf
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE, 2006/962/WE. (2006). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=LT
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search