Learning Strategies of Students in Early Childhood Education in the Light of Research

Keywords: learning skills, learning strategies, students, teacher, competences, early childhood education

Abstract

Learning skills have been included in the competences of the 21st century, which proves their importance in the life of an individual. They are essential in the personal and professional development of man in the world of dynamic changes taking place in the surrounding reality. Therefore, the development of learning skills, starting from early school education, becomes a priority. The main role in this matter is played by the teacher who supports in this process. Nowadays, the image of the teacher as a tutor accompanying the student on the paths of acquiring knowledge is drawn, taking into account the development of effective learning skills. That is why it is important, among others, to show students learning strategies for effective memorization of content, making notes and improving memory. In order to learn about the students' learning strategies and the techniques used by teachers, interviews were conducted with third-grade primary school students and early childhood education teachers. Attention was focused on several issues: what learning methods do students use? do they use the Internet while learning?; What learning strategies do teachers use in the teaching process? The conducted research will be used to formulate practical conclusions useful for teachers.

References

Bałachowicz, J. (2017). Szkoła jako przestrzeń budowania przyszłości. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 11–95). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (A. Wojciechowski, tłum.). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bruner, J.S. (1978). Akt dokonywania odkrycia (B. Mroziak, tłum.). W: J. S. Bruner (red.), Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (s. 661–679). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Burke, J. (1995). Outcomes, learning and the curriculum: Implications for NVQs, GNVQs and other qualifications. Routledge.

Czerniawska, E. (1999). Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się tekstów podręcznikowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Czerniawska, E. i Ledzińska M. (1986), Ontogeniczny rozwój strategii pamięciowych i ich ćwiczenie. W: Z. Włodarski (red.), Psychologiczne problemy pamięci (s. 240–281). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Delors, J. (red.). (1998). Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku (W. Rabczuk, tłum.). Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.

Dembo, M. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza (E. Czerniawska, A. Matczak i Z. Toeplitz, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być (Z. Zakrzewska, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Filipiak, E. (2008). Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 17–34). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Filipiak, E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Gutiérrez Porlán, J. i Serrano Sánchez, J. L. (2016). Evaluation and development of digital competence in future primary school teachers at the University of Murcia. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 51–56. https://dx.doi.org/10.7821/naer.2016.1.152

Harmin, M. (2022). Jak motywować uczniów do nauki. Z polskimi przykładami z kursu internetowego "Szkoły Uczącej Się" programu Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (A. Tomaszewska, tłum.). Wydawnictwo Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Huk, T. (2011). Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Karably, K. i Zabrucky, K. M. (2009). Children’s metamemory: A review of literature and implications for classroom. International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 32–52. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1052026.pdf

Karatas, K. i Arpaci, I. (2021). The role of self-directed learning, metacognition, and 21st century skills predicting the readiness for online learning. Contemporary Educational Technology, 13(3), ep300. https://www.cedtech.net/download/the-role-of-self-directed-learning-metacognition-and-21st-century-skills-predicting-the-readiness-10786.pdf

Kochanowska, E. (2017). Rozwijanie samodzielności poznawczej dziecka jako działanie (nie)pozorne nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 179–192.

Korwin-Szymanowska, A. (2017). Doświadczanie w świetle edukacji dla zrównoważonego rozwoju – w stronę paradygmatu uczenia się. W: J. Bałachowicz, A. Korwin-Szymanowska, E. Lewandowska i A. Witkowska-Tomaszewska, Zrozumieć uczenie się. Zmienić wczesną edukację (s. 167–190). Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kulawska, E. (2018). Metapamięć i strategie pamięciowe uczniów w młodszym wieku szkolnym w perspektywie poznawczej koncepcji uczenia się. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 6(11), 69–82.

Kupisiewicz, C. (2000). Dydaktyka ogólna. Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.

Ledzińska, M. (2000). Uczenie wykraczające poza warunkowanie. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 117–136). Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Mnich, M. (2016). W poszukiwaniu metod efektywnego uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli o mnemotechnikach słów kilka. Chowanna, 2(47), 153–169.

Nowakowska-Buryła, I. (2008). Rozwijanie zdolności samodzielnego uczenia się u dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 189–197). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

OECD. (2005). The definition and selection of key competences. Executive summary. https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf

Oelszlaeger-Kosturek, B. (2013). Studia o aktywnym uczeniu się dzieci: wybrane problemy edukacji wczesnoszkolnej: materiały dla studentów i nauczycieli. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

O’Malley, J. M. i Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge University Press.

Schneider, W., Kron, V., Hunnerkopf, M. i Krajewski, K. (2004). The development of young children’s memory strategies: First findings from the Wurzburg Longitudinal Memory Study. Journal of Experimental Child Psychology, 88, 193–209.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2007). Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole. Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.

Uszyńska-Jarmoc, J. (2014). Kompetencja uczenia się. W: J. Uszyńska-Jarmoc, B. Dudel i M. Głoskowska-Sołdatow (red.), Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w procesie edukacji wczesnoszkolnej (s. 127–143). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Vitello, S., Greatorex, J. i Shaw, S. (2021). What is competence? A shared interpretation of competence to support teaching, learning and assessment. Research Report. Cambridge University Press & Assessment. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED616947.pdf

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. Urz. UE, 2006/962/WE. (2006). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=LT

Published
2023-03-20
How to Cite
Rzońca, E. (2023). Learning Strategies of Students in Early Childhood Education in the Light of Research. Elementary Education in Theory and Practice, 18(1(68), 11-26. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1868.01