Effective Astonishment. Triggers Thinking - a Strategy for Learning to Read by Astonishment
Abstract
In this article, I discuss the results of qualitative research of an implementation nature. The implementation of the educational project Effective Surprise. Challenging thinking learning to read began in the 2018/2019 school year in a metropolitan environment. Research on children's learning skills in the process of identifying sound and graphic images, as well as reading and writing, was conducted in a group of five hundred 5-6-year-old children after the one-year implementation cycle was completed (in the 2021/2022 school year). I derive the key research category from Jerome Bruner's learning by discovery. In my research, I adopted a didactic intervention model. I acted as a participant observer, while the research material came from participant observation. I focused my observation around the intervention activities designed in the innovative model of initial literacy instruction. I observed both the students' activities and the effects of those activities. The findings revealed three categories of children's learning: (1) by speaking (observing and experiencing linguistic behavior, elaboration - giving meaning to memories, generation - creating lasting memories, learning by questioning - formulating questions that are important from the child's perspective, listening and exchanging ideas and opinions); (2) perceptual learning (using body intelligence, making analogies); and (3) learning by doing (creating model examples, contrasting cases. Capturing key information, producing. building interest and practical knowledge, visualizing. inventing the structure of complex information, imaginative play. developing cognitive control).
References
Bruner, J. S. (1966). W poszukiwaniu teorii nauczania (E. Krasińska, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bruner, J. S. (1971). O poznawaniu. Szkice na lewą rękę (E. Krasińska, tłum.). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bruner, J. S. (1978). Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania (B. Mroziak, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bruner, J. S. (2006). Kultura edukacji (T. Brzostowska-Tereszkiewicz, tłum.). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Červinková, H. i Gołębniak, B. D. (red.). (2010). Badania w działaniu. pedagogika i antropologia zaangażowane. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Dehaene, S. (2021). Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd (D. Rossowski, tłum.). Copernicus Center Press.
Dumont, H., Istance, D. i Benavides, F. (red.). (2013). Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce (Z. Janowska, tłum.). ABC a Wolters Kluwer business.
Filipiak, E. (1996). Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wydawnictwo Uczelniane WSP.
Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Filipiak, E. (2008). Człowiek – język – rzeczywistość (w kontekście pytań o efektywną edukację językową w szkole). Forum Dydaktyczne: Przeszłość, Teraźniejszość, Przyszłość, 3–4, 5–18.
Filipiak, E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Gołębniak, B. D. (1996). „Językowy” model nauczania szansą zmniejszania napięć między nauczycielem i uczniem? W: M. Dudzikowa (red.), Nauczyciel – uczeń, między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
B. D. Gołębniak, B. D. i Teusz, G. (1999). Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się. Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Gopnik, A. Meltzoff, A. N. i Kuhl, P. K. (2004). Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci (E. Haman i P. Jackowski, tłum.). Media Rodzina.
Kisiel, W. (2020). Dźwiękoznaki – literaki. Wyzwalamy myślenie ruchem. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Klus-Stańska, D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Kłakówna, Z. A. (2003). Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji. Język polski w klasach IV–VI szkoły podstawowej, w gimnazjum i liceum. Wydawnictwo Edukacyjne.
Kłakówna, Z. A. (2014). Jakoś i jakość. Subiektywna kronika wypadków przy reformowaniu szkoły (1989–2013). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Kłakówna, Z. A. (2016). Język polski. Wykłady z metodyki. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kłakówna, Z. A., Kołodziej, P. i Waligóra J. (2011). Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego. Zaproszenie do dyskusji. Instytut Badań nad Gospodarką.
Schwartz, D.L., Tsang, J. M. i Blair, K. P. (2017). Jak się uczymy. 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów (M. Guzowska, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tripp, D. (1996). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu (K. Kruszewski, tłum.). Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wiśniewska-Kin, M. (2020). Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Copyright (c) 2023 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search