The Functioning of Children in the Digital Information Space – Threats and Problems and Educational Strategies for the Development of their Information Literacy
Abstract
The aim of the article is to indicate the importance of developing children’s information competences in the context of information overload. The author of the article presents selected threats related to the use of digital information by young Internet users. A short description of their activity in cyberspace is also provided. Information overload and low quality of information available on the web mean that the process of their use is conditioned by the proper development of information literacy. The author of the article also formulates the thesis according to which the way to overcome difficulties in obtaining and using information includes the development of information and media competences of students from the digital generation. Finally, the quality of media education in early childhood education is assessed and some postulates for its improvement are indicated. The importance of choosing the right goals, content and methods of education is pointed out. Moreover, it is emphasized that an important goal of media education is the development of children’s media literacy understood in a cultural and not technological terms.
References
Association of College & Research Libraries. (2015). Framework for information literacy for higher education. http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework
Borkowska, A. i Polak, Z. (2019). Edukacja medialna jako forma przeciwdziałania dezinformacji. Jak chronić dzieci i młodzież przed manipulacją? W: M. Wrzosek (red.), Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej (s. 37–41). NASK.
Buckingham, D. (2008). Nowe media, nowe postaci dzieciństwa? (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 151–169). Wydawnictwo WAM.
CILIP. (2018). CILIP definition of information literacy 2018. https://infolit.org.uk/ILdefinition CILIP2018.pdf
Drzewiecki, P. (2010). Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? http://otworzksiazke.ceon.pl/images/ksiazki/media_aktywni/media_aktywni.pdf
Głowacka, E., Górny, M., Kisilowska, M. i Osiński, Z. (2015). Model indywidualnej przestrzeni informacyjnej w procesie badawczym – wstępne założenia. Zagadnienia Informacji Naukowej, 53(2), 18–30. https://doi.org/10.36702/zin.332
Harrison, K. (b.d.). What is visual literacy? https://visualliteracytoday.org/what-is-visual-literacy
Jackson, M. (2008). Distracted: The erosion of attention and the coming dark age. Prometheus.
Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej, 2(98), 35–52.
Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 24(1), 21–40.
Kopciewicz, L. i Bougsiaa, H. (2020). Tablety i smartfony w szkole. Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Lange, R. (red.) (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK. https://www.nask.pl/download/30/4252/media202109ThinkstatNastolatki30-Digital.pdf
Ledzińska, M. (2005). Rola inteligencji poznawczej i emocjonalnej w dobie nadprodukcji informacji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, 18, 14–20.
Levinson, P. (2006). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej (H. Jankowska, tłum.). Muza.
Łuc, I. (2018). Edukacja medialna w szkole podstawowej pomiędzy teorią a koniecznością edukacyjną. Studia z Teorii Wychowania, 9(3), 179–200.
NAMLE. (b.d.) The ability to access, analyze, evaluate, create, and act using all forms of communication. National Association for Media Literacy Education. https://namle.net/resources/media-literacy-defined/
Nosal, C. (2012). Umysł wobec mediów. Chowanna, tom specjalny, 31–46.
Ogonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
Ogonowska, A. (2015). Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje. Zeszyty Prasoznawcze, 58(1), 72–88. https://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.15.006.3144
Pacewicz, A. i Ptaszek, G. (red.). (2019). Model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej (MEMIC). https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf
Parmigiani, D. (2019). Media & ICT in teacher education. Research on Education and Media, 11(1), 1–3. https://doi.org/10.2478/rem-2019-0001
Penkowska, G. (2013). Wprowadzenie do problematyki edukacji medialnej. W: G. Penkowska (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej (s. 7–19). Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/
WDU20170000356/O/D20170356.pdf
Schleicher, A. (red.). (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: Lessons from around the World. OECD Publishing. https://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf
Toffler, A. (2007). Szok przyszłości (W. Osiatyński, E. Grabczak-Ryszka i E. Woydyłło, tłum.). Wydawnictwo Kurpisz.
UNESCO. (2013). Global media and information literacy (MIL). Assessment framework: Country readiness and competencies. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/global-media-and-information-literacy-assessment-framework-country-readiness-and-competencies-2013-en.pdf
Urząd Komunikacji Elektronicznej. (2021). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badania dzieci i rodziców. https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-dzieci-rodzice-oraz-nauczyciele,412.html
Wardle, C. i Derakhshan, H. (2017, 31 października). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Shorenstein Center. https://shorensteincenter.org/information-disorder-framework-for-research-and-policymaking
Zespół Pedagogiki Medialnej. (b.d.). Propozycje Zespołu Pedagogiki Medialnej przy KNP PAN dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące roli i miejsca edukacji medialnej w szkołach. Polska Akademia Nauk. http://www.knped.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=219:rekomendacje-zespolu-pedagogiki-me-dla-ministerstwa-edukacji-narodowej&catid=47&Itemid=182
Copyright (c) 2022 Elementary Education in Theory and Practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- When submitting a text, the author declares that he/she is the Author of the article (hereinafter referred to as the “Work”) and:
- he/she owns the exclusive and unlimited copyright to the Work,
- is entitled to dispose of the copyright to the Work.
Declares that it does not infringe any third party copyrights or legal rights.
Declares that there is no conflict of interest.
2. At the same time, the Author grants the Ignatianum University in Cracowa royalty-free, non-exclusive and territorially unlimited licence to use the Work in the following fields of exploitation:
- recording the Work in a hard copy, as well as on a digital or magnetic medium;
- reproduction of the Work using any technique, without limitation of the number of editions or copies;
- distribution of the Work and its copies on any medium, including marketing, sale, lending, and rental;
- introduction of the Work into a computer memory;
- disseminating the Work in information networks, including in the Internet;
- public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the Work available to the public in such a way that everyone can have access to it at a time and place of their own choosing;
- within the scope of dependent rights to the Work, including in particular the right to make necessary changes to the Work resulting from editorial and methodical development, as well as to translate the Work into foreign languages;
The licence is granted from the moment of the transfer of the Work to the Ignatianum University in Cracow. The Ignatianum University in Cracow is entitled to grant further sub-licences to the Work within the scope of the right granted. The licence is time-limited and it is granted for a period of 15 years, starting from the date of its granting.
Authors are permitted and encouraged to publish their text online (e.g. in their institution’s repository or on the institution’s website) before or during the submission process as this may lead to beneficial exchanges, as well as earlier and greater citation of the published text (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following portals of research associations:
- ResearchGate
- SSRN
- Academia.edu
- Selected Works
- Academic Search