The Functioning of Children in the Digital Information Space – Threats and Problems and Educational Strategies for the Development of their Information Literacy

Keywords: digital information, information overload, media literacy, information literacy, media education

Abstract

The aim of the article is to indicate the importance of developing children’s information competences in the context of information overload. The author of the article presents selected threats related to the use of digital information by young Internet users. A short description of their activity in cyberspace is also provided. Information overload and low quality of information available on the web mean that the process of their use is conditioned by the proper development of information literacy. The author of the article also formulates the thesis according to which the way to overcome difficulties in obtaining and using information includes the development of information and media competences of students from the digital generation. Finally, the quality of media education in early childhood education is assessed and some postulates for its improvement are indicated. The importance of choosing the right goals, content and methods of education is pointed out. Moreover, it is emphasized that an important goal of media education is the development of children’s media literacy understood in a cultural and not technological terms.

References

Association of College & Research Libraries. (2015). Framework for information literacy for higher education. http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework

Borkowska, A. i Polak, Z. (2019). Edukacja medialna jako forma przeciwdziałania dezinformacji. Jak chronić dzieci i młodzież przed manipulacją? W: M. Wrzosek (red.), Zjawisko dezinformacji w dobie rewolucji cyfrowej (s. 37–41). NASK.

Buckingham, D. (2008). Nowe media, nowe postaci dzieciństwa? (M. Kościelniak, tłum.). W: M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem (s. 151–169). Wydawnictwo WAM.

CILIP. (2018). CILIP definition of information literacy 2018. https://infolit.org.uk/ILdefinition CILIP2018.pdf

Drzewiecki, P. (2010). Media aktywni. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? http://otworzksiazke.ceon.pl/images/ksiazki/media_aktywni/media_aktywni.pdf

Głowacka, E., Górny, M., Kisilowska, M. i Osiński, Z. (2015). Model indywidualnej przestrzeni informacyjnej w procesie badawczym – wstępne założenia. Zagadnienia Informacji Naukowej, 53(2), 18–30. https://doi.org/10.36702/zin.332

Harrison, K. (b.d.). What is visual literacy? https://visualliteracytoday.org/what-is-visual-literacy

Jackson, M. (2008). Distracted: The erosion of attention and the coming dark age. Prometheus.

Kisilowska, M. (2011). Przestrzeń informacyjna jako termin informatologiczny. Zagadnienia Informacji Naukowej, 2(98), 35–52.

Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 24(1), 21–40.

Kopciewicz, L. i Bougsiaa, H. (2020). Tablety i smartfony w szkole. Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Lange, R. (red.) (2021). Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK. https://www.nask.pl/download/30/4252/media202109ThinkstatNastolatki30-Digital.pdf

Ledzińska, M. (2005). Rola inteligencji poznawczej i emocjonalnej w dobie nadprodukcji informacji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, 18, 14–20.

Levinson, P. (2006). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej (H. Jankowska, tłum.). Muza.

Łuc, I. (2018). Edukacja medialna w szkole podstawowej pomiędzy teorią a koniecznością edukacyjną. Studia z Teorii Wychowania, 9(3), 179–200.

NAMLE. (b.d.) The ability to access, analyze, evaluate, create, and act using all forms of communication. National Association for Media Literacy Education. https://namle.net/resources/media-literacy-defined/

Nosal, C. (2012). Umysł wobec mediów. Chowanna, tom specjalny, 31–46.

Ogonowska, A. (2013). Współczesna edukacja medialna. Teoria i rzeczywistość. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Ogonowska, A. (2015). Kompetencje medialne i informacyjne: wybrane modelowe ujęcia i koncepcje. Zeszyty Prasoznawcze, 58(1), 72–88. https://doi.org/10.4467/2299-6362PZ.15.006.3144

Pacewicz, A. i Ptaszek, G. (red.). (2019). Model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej (MEMIC). https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf

Parmigiani, D. (2019). Media & ICT in teacher education. Research on Education and Media, 11(1), 1–3. https://doi.org/10.2478/rem-2019-0001

Penkowska, G. (2013). Wprowadzenie do problematyki edukacji medialnej. W: G. Penkowska (red.), Społeczne konteksty edukacji medialnej (s. 7–19). Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Ptaszek, G. (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Dz. U. 2017, poz. 356. (2017). (Polska). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/

WDU20170000356/O/D20170356.pdf

Schleicher, A. (red.). (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: Lessons from around the World. OECD Publishing. https://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf

Toffler, A. (2007). Szok przyszłości (W. Osiatyński, E. Grabczak-Ryszka i E. Woydyłło, tłum.). Wydawnictwo Kurpisz.

UNESCO. (2013). Global media and information literacy (MIL). Assessment framework: Country readiness and competencies. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/global-media-and-information-literacy-assessment-framework-country-readiness-and-competencies-2013-en.pdf

Urząd Komunikacji Elektronicznej. (2021). Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badania dzieci i rodziców. https://www.uke.gov.pl/akt/badanie-konsumenckie-2021-dzieci-rodzice-oraz-nauczyciele,412.html

Wardle, C. i Derakhshan, H. (2017, 31 października). Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policymaking. Shorenstein Center. https://shorensteincenter.org/information-disorder-framework-for-research-and-policymaking

Zespół Pedagogiki Medialnej. (b.d.). Propozycje Zespołu Pedagogiki Medialnej przy KNP PAN dla Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące roli i miejsca edukacji medialnej w szkołach. Polska Akademia Nauk. http://www.knped.pan.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=219:rekomendacje-zespolu-pedagogiki-me-dla-ministerstwa-edukacji-narodowej&catid=47&Itemid=182

Published
2023-06-30
How to Cite
Borawska-Kalbarczyk, K. (2023). The Functioning of Children in the Digital Information Space – Threats and Problems and Educational Strategies for the Development of their Information Literacy. Elementary Education in Theory and Practice, 18(2(69), 19-30. https://doi.org/10.35765/eetp.2023.1869.02